Imię i nazwisko Kierownika:
- dr Piotr Kudyba
Imiona i nazwiska osób wchodzących w skład Zakładu:
- dr Magdalena Glazer – Stefańska
- dr Małgorzata Kochman
- dr Marcin Warchoła
- mgr Anna Dominik
- mgr Mariusz Kapłon
- mgr Rafał Kijanka
- mgr Anna Kłosowska
- mgr Adam Nowakowski
- mgr Piotr Sowa,
- mgr Agata Wojtowicz
- mgr Barbara Wojtyna
Do pobrania:
Ogólna charakterystyka kierunku studiów
Student na kierunku ratownictwo medyczne zdobywa wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie nauk medycznych i nauk o zdrowiu, w szczególności w zakresie medycznych czynności ratunkowych wykonywanych w stanach nagłego zagrożenia zdrowia u dorosłych i dzieci niezależnie od ich przyczyny.
Studia przygotowują do wykonywania zawodu ratownika medycznego przede wszystkim w jednostkach systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne (PRM) - Zespołach Ratownictwa Medycznego (ZRM), Lotniczych Zespołach Ratownictwa Medycznego (LZRM) oraz w Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych (SOR), a także w Centrach Urazowych dla Dorosłych i Centrach Urazowych dla Dzieci oraz jednostkach współpracujących z systemem PRM, tj.: WOPR, TOPR, GOPR, Policja, Straż Pożarna i wojsko.
Zawód ratownika medycznego obok lekarza ratunkowego i pielęgniarki ratunkowej jest kluczowym zawodem w systemie ratownictwa medycznego w Polsce. Ratownik medyczny współdziała na zasadach partnerstwa z lekarzem i pielęgniarką ratunkową w zakresie ratowania osób w stanie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia. Szczególne cechy tych działań to podtrzymywanie i stabilizowanie zagrożonych czynności życiowych, szybka identyfikacja nagłego zagrożenia, opanowanie i ograniczenie jego skutków oraz zwalczanie bólu i cierpienia poszkodowanego. Wiedza, umiejętności praktyczne, doświadczenie zawodowe i sprawność ratownika medycznego w znacznym stopniu decydują o skuteczności medycznych czynności ratunkowych podejmowanych na miejscu wypadku.
Koncepcja kształcenia
Koncepcja kształcenia na kierunku ratownictwo medyczne studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym jest zgodna z misją i strategią Państwowej Akademii Nauk Stosowanych im ks. B. Markiewicza w Jarosławiu oraz przyjętą przez Uczelnię polityką jakości. Koncepcja kształcenia mieści się w dyscyplinie nauki medyczne jako dyscyplinie wiodącej oraz dyscyplinie nauki o zdrowiu, do których przyporządkowano kierunek studiów.
Koncepcja kształcenia została opracowana przez interesariuszy wewnętrznych, we współpracy z interesariuszami zewnętrznymi w drodze konsultacji i doradztwa.
Koncepcja kształcenia jest dostosowana do potrzeb rynku pracy i oczekiwań otoczenia społeczno-gospodarczego uczelni oraz umożliwia przekazywanie studentom aktualnej wiedzy medycznej, jak również kreowanie umiejętności i kompetencji społecznych poszukiwanych przez pracodawców.
Przyporządkowanie kierunku studiów do dziedzin oraz dyscyplin naukowych, do których odnoszą się efekty uczenia się
Dziedzina nauki |
Dyscyplina naukowa |
Procentowy udział efektów uczenia się |
Dziedzina nauk medycznych i nauk o zdrowiu |
nauki medyczne |
79% |
nauki o zdrowiu |
21% |
Dyscyplina wiodąca: nauki medyczne
Cele kształcenia
Celem kształcenia na kierunku ratownictwo medyczne jest przygotowanie wyspecjalizowanej kadry medycznej zdolnej do działań ratunkowych w jednostkach systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego (PRM) oraz jednostkach współpracujących z systemem PRM. Wykonywanie zawodu ratownika medycznego polega na realizacji zadań zawodowych, w szczególności na: udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w tym medycznych czynności ratunkowych udzielanych samodzielnie lub pod nadzorem lekarza; zabezpieczeniu osób znajdujących się w miejscu zdarzenia oraz podejmowaniu działań zapobiegających zwiększeniu liczby osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego; transportowaniu osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego; udzielaniu wsparcia psychicznego w sytuacji powodującej stan nagłego zagrożenia zdrowotnego; edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia.
Współczesny ratownik medyczny to osoba bardzo dobrze wykształcona, umiejąca komunikować się z poszkodowanymi, potrafiąca postępować w stanach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia ludzi oraz znająca zasady współpracy w zintegrowanym systemie ratownictwa. Ratownik medyczny oprócz posiadania nowoczesnej wiedzy powinien charakteryzować się umiejętnościami elastycznego działania, odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, sumiennością i zdyscyplinowaniem. Zróżnicowane warunki w jakich przychodzi działać ratownikowi medycznemu zmuszają, aby był to człowiek zdrowy, sprawny fizycznie i potrafiący radzić sobie ze stresem oraz posiadający indywidualne predyspozycje i motywację do wykonywania medycznych czynności ratunkowych
w wypadkach masowych i katastrofach.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe na kierunku ratownictwo medyczne studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym odbywają się w oparciu o infrastrukturę podmiotów wykonujących działalność leczniczą, z którymi uczelnia zawarła porozumienia w tym zakresie, tj. w Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych (SOR), Zespołach Ratownictwa Medycznego (ZRM) oraz
w wybranych oddziałach szpitalnych (wymienionych w tabeli poniżej).
Rodzaj praktyk zawodowych |
Zakres praktyk zawodowych |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Praktyki wakacyjne |
Zespół ratownictwa medycznego (ZRM) |
168 |
6 |
Szpitalny oddział ratunkowy (SOR) |
168 |
6 |
|
Oddział anestezjologii i intensywnej terapii |
164 |
6 |
|
Praktyki śródroczne |
Oddział chirurgii |
60 |
2 |
Oddział ortopedyczno-urazowy |
50 |
2 |
|
Oddział chorób wewnętrznych |
50 |
2 |
|
Szpitalny oddział ratunkowy (SOR) |
100 |
4 |
|
Oddział neurologii |
50 |
2 |
|
Oddział kardiologii |
50 |
2 |
|
Oddział pediatrii |
50 |
2 |
|
Zespół ratownictwa medycznego (ZRM) |
50 |
2 |
|
Razem |
960 |
36 |
Praktyki zawodowe służą osiągnięciu wybranych efektów uczenia się. Zasady i forma odbywania praktyk zawodowych oraz sposób weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się na cykl kształcenia rozpoczęty w roku akademickim 2023/2024 zostały określone
w Regulaminie kształcenia praktycznego dla kierunku ratownictwo medyczne studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym. Powyższy Regulamin został wprowadzony Decyzją Dyrektora Wydziału Ochrony Zdrowia PANS w Jarosławiu IOZ-3/II/2022 z dnia 09.01.2022, która wynikała z zapisów Zarządzenia nr 179/2020 Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu z dnia 22.12.2020 r. w sprawie Regulaminu studenckich praktyk zawodowych w Państwowej Wyższej Szkole Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu.
Baza kształcenia praktycznego odpowiada warunkom określonym w standardach kształcenia dla kierunku ratownictwo medyczne. Liczba placówek kształcenia praktycznego odpowiada liczbie studentów. Placówki te spełniają określone kryteria w zakresie BHP, ergonomii, wyposażenia stanowiska pracy w niezbędny sprzęt do realizacji celów kształcenia praktycznego i osiągnięcia wskazanych efektów uczenia się, kwalifikacji kadry uczestniczącej w kształceniu oraz rodzaju wykonywanych świadczeń zdrowotnych, tak, aby zapewnić studentom kompetencje niezbędne w działalności zawodowej właściwej dla kierunku ratownictwo medyczne.
Doboru podmiotów leczniczych, w których odbywa się kształcenie praktyczne dokonują koordynatorzy kształcenia praktycznego. W doborze miejsc kształcenia praktycznego brane są pod uwagę następujące kryteria:
- wcześniejsze wybieranie placówki, jako miejsca odbywania praktyk studenckich,
- wykształcenie personelu,
- średni staż pracy personelu,
- doświadczenie personelu w pracy ze studentami,
- charakter i zakres świadczonej opieki zdrowotnej, umożliwiający realizację efektów zawartych w programie praktyk,
- wyposażenie jednostki/zakładu w nowoczesną aparaturę, umożliwiającą zdobycie umiejętności przewidzianych w programie praktyk,
- realizowanie świadczeń zdrowotnych zgodnie z obowiązującymi standardami i procedurami,
- posiadanie przez jednostkę/zakład szatni dla studentów,
- dostęp dla studentów do pomieszczenia, w którym mogliby m.in. sporządzać notatki, wypełniać dokumentację medyczną itp.,
- możliwość spożycia przez studentów posiłku na terenie jednostki/zakładu,
- odbywanie się w jednostce/zakładzie wewnętrznych szkoleń, wykładów itp.,
w których mogliby brać udział studenci.
Poza oceną podmiotów leczniczych dokonywaną przez koordynatorów kształcenia praktycznego, bieżącej oceny podmiotów, w których odbywają się zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe dokonują koordynatorzy zajęć, będący nauczycielami akademickimi oraz studenci odbywający kształcenie praktyczne w danym podmiocie leczniczym. Koordynatorzy kształcenia praktycznego wraz z koordynatorami zajęć prowadzą również bieżącą wizytację poszczególnych placówek, w których realizowane jest kształcenie praktyczne, a także dokonują hospitacji zajęć oraz opracowują sprawozdania z przebiegu zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.
Zajęcia praktyczne prowadzone są w grupach od 3-4 do 7-8 osób. Praktyki zawodowe odbywają się w grupach (od 3-4 do 7-8 osób) lub indywidualnie w miejscu zamieszkania studenta.
Zakres, charakter i zasady współpracy dotyczącej kształcenia praktycznego określają umowy w sprawie organizacji kształcenia praktycznego zawierane osobno z każdym podmiotem leczniczym.
Studenci odbywają zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe na podstawie sporządzanych harmonogramów zajęć.
W przypadku odbywania przez studenta praktyk zawodowych poza miejscem studiowania konieczna jest zgoda uczelni oraz podpisanie umowy ze wskazanym przez studenta podmiotem wykonującym działalność leczniczą i wydanie stosownego skierowania.
Przed rozpoczęciem kształcenia praktycznego studenci zobowiązani są posiadać:
- aktualną książeczkę zdrowia dla celów sanitarno- epidemiologicznych,
- orzeczenie lekarskie do celów sanitarno- epidemiologicznych,
- informacje o szczepieniu przeciw WZW typu B,
- ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej (OC) z tytułu uczestniczenia w procesie udzielenia świadczeń zdrowotnych,
- ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW), w tym na wypadek postępowania po ekspozycji na materiał biologiczny potencjalnie zakaźny oraz wystąpienia zakażenia wirusowego po ekspozycji,
- ochronne ubranie medyczne i obuwie medyczne, spełniające wymogi BHP,
- identyfikator.
Dzięki podpisanym umowom oraz systematycznej współpracy miedzy Wydziałem Ochrony Zdrowia a placówkami kształcenia praktycznego, studenci mają zapewnione odpowiednie warunki do realizacji kształcenia praktycznego.
Szczegółowe zasady odbywania kształcenia praktycznego precyzuje Regulamin Kształcenia Praktycznego.
Zgodnie ze standardem kształcenia dla kierunku ratownictwo medyczne, kształcenie służące osiągnięciu efektów uczenia się w grupie zajęć C prowadzone jest przez nauczycieli akademickich lub inne osoby, posiadające dorobek naukowy lub kompetencje zawodowe i prawo wykonywania zawodu lekarza, pielęgniarki lub położnej, lub wykonujących zawód ratownika medycznego oraz doświadczenie w zakresie właściwym dla prowadzonych zajęć.
Praktyki zawodowe są prowadzone pod kierunkiem osoby wykonującej zawód ratownika medycznego lub posiadającej prawo wykonywania zawodu lekarza lub pielęgniarki systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, będących pracownikami podmiotu wykonującego działalność leczniczą, w którym odbywa się praktyka, a nadzór nad prowadzeniem praktyk sprasowuje opiekun praktyk z ramienia uczelni.
W doborze osób prowadzących praktyki zawodowe brane są pod uwagę następujące kryteria:
- wykształcenie,
- staż pracy w zakresie nauczanego przedmiotu,
- uprawnienia pedagogiczne,
- szkolenie podyplomowe,
- doświadczenie w prowadzeniu zajęć ze studentami.
Pod względem merytorycznym nadzór nad kształceniem praktycznym sprawują koordynatorzy kształcenia praktycznego oraz koordynatorzy poszczególnych zajęć, będący pracownikami uczelni. Przy powierzaniu koordynowania poszczególnych zajęć nauczycielom akademickim brane są pod uwagę ich kwalifikacje, uzyskane specjalizacje, doświadczenie zawodowe oraz dorobek naukowy w zakresie koordynowanych zajęć.
Obowiązkiem nauczyciela akademickiego lub innej osoby prowadzącej zajęcia praktyczne oraz opiekuna praktyk jest prowadzenie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych według karty opisu zajęć/sylabusa, w której zawarte są treści programowe dla danych zajęć. Nauczyciel akademicki lub inna osoba prowadząca zajęcia praktyczne oraz opiekun praktyk realizują określone w karcie opisu zajęć efekty uczenia się i treści programowe oraz dokonują oceny stopnia osiągnięcia przez studenta efektów uczenia się. Wyniki oceny nauczyciel akademicki lub inna osoba prowadząca zajęcia praktyczne oraz opiekun praktyk zawodowych powinien zapisywać w obowiązującej dokumentacji, którą jest zobowiązany złożyć w określonym terminie u koordynatorów kształcenia praktycznego. Zaliczenia zajęć praktycznych i praktyk zawodowych w systemie USOS dokuje koordynator zajęć będący pracownikiem Uczelni.
Radę Pracodawców kierunku ratownictwo medyczne studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym działającą na Wydziale Ochrony Zdrowia tworzą następujący przedstawiciele instytucji:
- Prezes Bieszczadzkiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego w Krośnie,
- Dyrektor Centrum Opieki Medycznej w Jarosławiu,
- Dyrektor Centrum Medycznego w Łańcucie,
- Dyrektor Centrum Ratownictwa Medycznego w Jarosławiu,
- Prezes Grupy Bieszczadzkiego Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego w Sanoku,
- Komendant Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Jarosławiu,
- Komendant Powiatowej Komendy Policji w Jarosławiu,
- Dyrektor Specjalistycznego Psychiatrycznego Zespołu Opieki Zdrowotnej im. Prof. Antoniego Kępińskiego w Jarosławiu,
- Przedstawiciel Starosty Powiatu Jarosławskiego,
- Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Przeworsku,
- Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lubaczowie,
- Dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Przemyślu,
- Dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Rzeszowie,
- Dyrektor Wojewódzkiego Szpitala im. Świętego Ojca Pio w Przemyślu,
- Dyrektor Wojewódzkiego Podkarpackiego Szpitala Psychiatrycznego w Żurawicy,
- Przedstawiciel Burmistrza Miasta Jarosławia
Koordynatorem ds. relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym na kierunku ratownictwo medyczne studia pierwszego stopnia jest Pani mgr Aneta Mrozowicz.
Warunkiem ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku ratownictwo medyczne oraz uzyskania tytułu licencjata, jest zaliczenie wszystkich zajęć, praktyk zawodowych, złożenie egzaminów przewidzianych w programie studiów, a także zdanie egzaminu dyplomowego praktycznego i teoretycznego z wynikiem pozytywnym.
Zasady dyplomowania określa Regulamin studiów oraz Zarządzenie nr 142/2023 Rektora PANS w Jarosławiu z dnia 15.12.2023 r. w sprawie zasad przebiegu egzaminu dyplomowego jeżeli program studiów pierwszego stopnia nie przewiduje złożenia pracy dyplomowej. Zasady te są zgodne z zaleceniami zawartymi w obowiązujących standardach kształcenia określonych w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego wydanym na podstawie art. 68 ust. 3 pkt. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Egzamin dyplomowy na studiach pierwszego stopnia na kierunku ratownictwo medyczne składa się z części praktycznej oraz teoretycznej. Część praktyczna poprzedza część teoretyczną egzaminu dyplomowego.
Egzamin dyplomowy na studiach pierwszego stopnia na kierunku ratownictwo medyczne przeprowadza komisja powołana przez Dziekana Wydziału Ochrony Zdrowia.
W skład komisji wchodzą nauczyciele akademiccy posiadający dorobek naukowy lub kompetencje zawodowe i prawo wykonywania zawodu lekarza, pielęgniarki lub położnej, lub wykonujących zawód ratownika medycznego oraz posiadający doświadczenie w zakresie właściwym dla prowadzonych zajęć. Ponadto zgodnie z zarządzeniem Rektora przewodniczący i dwaj członkowie komisji posiadać muszą co najmniej stopień naukowy doktora i co najmniej jeden z nich musi reprezentować dyscyplinę wiodącą do której został przyporządkowany kierunek studiów.
Część praktyczna egzaminu dyplomowego weryfikująca osiągnięte efekty uczenia się w kategorii umiejętności w zakresie komunikowania się oraz umiejętności proceduralne (manualne) polega na realizacji zadania egzaminacyjnego opisującego sytuację symulowaną
z udziałem fantomów z wykorzystaniem checklist według standaryzowanego OSCE (Objective Structured Clinical Examination).
Do części teoretycznej egzaminu dyplomowego może przystąpić student, który uzyskał pozytywną ocenę z części praktycznej egzaminu. Część teoretyczna egzaminu dyplomowego polega na udzieleniu odpowiedzi na 3 wylosowane zadania egzaminacyjne z uprzednio zatwierdzonej bazy pytań, obejmujące między innymi wiedzę dotyczącą stanów zagrożenia życia pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego przede wszystkim z zakresu chorób wewnętrznych, pediatrii, chirurgii, położnictwa, medycyny ratunkowej i medycyny katastrof.
Egzamin dyplomowy przeprowadzony na kierunku ratownictwo medyczne studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym umożliwia sprawdzenie osiągniętych przez studentów efektów uczenia się w kategorii wiedzy i umiejętności objętych programem studiów.
W związku z uruchomieniem kierunku ratownictwo medyczne studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym w roku akademickim 2023/2024 nie prowadzono do tej pory badania losów absolwentów.