Imię i nazwisko Kierownika:
- dr Marta Kłak
Imiona i nazwiska osób wchodzących w skład Zakładu:
- prof. dr hab. Grzegorz Kandzierski
- dr Małgorzata Dziechciaż
- dr Magdalena Kozimala
- dr Janina Zajchowska
- mgr Zuzanna Borowiecka
- mgr Marta Chrobak
- mgr Katarzyna Korman-Zawadzka
- mgr Zofia Kruba
- mgr Renata Łuc
- mgr Klaudia Osypka
- mgr Małgorzata Piotrowicz
- mgr Agata Ważna
- mgr Mateusz Żańczak
Do pobrania:
Koncepcja kształcenia na kierunku pielęgniarstwo studia drugiego stopnia o profilu praktycznym jest zgodna z założeniami ujętymi w Misji i Strategii Uczelni oraz z wiodącą dyscypliną naukową. Program studiów na tym kierunku umożliwia nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych w pracy magistra pielęgniarstwa.
W procesie określania zakładanych efektów uczenia się biorą udział zarówno interesariusze wewnętrzni, jak i zewnętrzni. Udział ten polega na wyrażaniu przez nauczycieli akademickich, pracowników administracyjnych uczelni, studentów i absolwentów oraz przyszłych pracodawców uwag i sugestii dotyczących kształcenia na kierunku pielęgniarstwo studia drugiego stopnia o profilu praktycznym, podczas spotkań komisji działających w Wydziale, paneli dyskusyjnych, konferencji, warsztatów, sympozjów oraz spotkań z pracodawcami.
Analiza zgodności zakładanych efektów uczenia się z potrzebami rynku pracy oparta jest o informacje pozyskiwane przez Dział Praktyk Studenckich z Akademickim Biurem Karier PANS w Jarosławiu, opinie interesariuszy zewnętrznych działających przy kierunku studiów pielęgniarstwo oraz personalne kontakty kadry naukowo-dydaktycznej. Cennym źródłem informacji o potrzebach rynku pracy są przedstawiciele pracodawców, z których część to osoby przyjmujące studentów na praktyki zawodowe.
Przyporządkowanie kierunku do dyscyplin, do których odnoszą się efekty uczenia się ze wskazaniem dyscypliny wiodącej
Dziedzina nauki / Dziedziny nauki |
Dyscyplina naukowa */ Dyscypliny naukowe* |
Procentowy udział efektów uczenia się |
Dziedzina nauk medycznych |
Nauki medyczne (n. med.) |
10,5% |
Dziedzina nauk medycznych |
Nauki o zdrowiu (n. o zdr.) |
89,5% |
Dyscyplina wiodąca: Nauki o zdrowiu
Wydział Ochrony Zdrowia współpracuje z ośrodkami edukacyjnymi w Polsce i za granicą, m.in. z Uniwersytetem Medycznym w Lublinie, Uniwersytetem Rzeszowskim w Rzeszowie, Uniwersytetem Medycznym we Wrocławiu oraz Uniwersytetem Vilanova w Stanach Zjednoczonych. Współpraca ta będzie miała istotne znaczenie w zapewnieniu jakości kształcenia na kierunku pielęgniarstwo studia drugiego stopnia o profilu praktycznym.
Kadra dydaktyczna
Kadra dydaktyczna, prowadząca zajęcia na kierunku pielęgniarstwo studia drugiego stopnia o profilu praktycznym systematycznie podnosi swoje kwalifikacje zdobywając kolejne stopnie naukowe, prowadząc prace badawcze oraz publikując liczne prace naukowe. Ponadto nauczyciele akademiccy prowadzący zajęcia na kierunku pielęgniarstwo studia drugiego stopnia o profilu praktycznym uczestniczą w różnych formach kształcenia podyplomowego, szkoleniach zwiększających ich kompetencje w obszarze dydaktyki, wykazują aktywność w zakresie pozyskiwania środków na projekty naukowo-badawcze i dydaktyczne.
Kwalifikacje nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia na kierunku pielęgniarstwo studia drugiego stopnia zapewniają realizację programu studiów w dziedzinach i dyscyplinach naukowych do których przyporządkowano kierunek studiów pielęgniarstwo studia drugiego stopnia o profilu praktycznym. Wszyscy nauczyciele akademiccy posiadają wieloletnie doświadczenie zawodowe w zakresie kształcenia, dorobek naukowy w reprezentowanych dziedzinach i dyscyplinach naukowych, do których przyporządkowany jest kierunek pielęgniarstwo, z czego 12 osób jest czynnymi praktykami, pracującymi w podmiotach leczniczych zaś 6 z nich pełni kierownicze stanowiska w podmiotach leczniczych. PANS w Jarosławiu jest podstawowym miejscem pracy dla większości nauczycieli akademickich, którzy planowani są do prowadzenia zajęć na kierunku pielęgniarstwo studia drugiego stopnia o profilu praktycznym.
Oprócz nauczycieli akademickich, zajęcia dydaktyczne, związane z praktycznym przygotowaniem zawodowym na kierunku pielęgniarstwo studia drugiego stopnia o profilu praktycznym prowadzą inne osoby tj. praktycy, posiadający doświadczenie zawodowe zdobyte w instytucjach realizujących zadania z zakresu opieki zdrowotnej.
Dorobek naukowy, doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią i kompetencje dydaktyczne nauczycieli akademickich oraz pozostałych osób proponowanych do prowadzenia zajęć na kierunku pielęgniarstwo studia drugiego stopnia o profilu praktycznym są adekwatne do programu studiów i zakładanych efektów uczenia się.
Kandydaci
O przyjęcie na kierunek pielęgniarstwo, studia drugiego stopnia mogą ubiegać się tylko kandydaci, którzy ukończyli kierunek pielęgniarstwo studia pierwszego stopnia i posiadają tytuł licencjata pielęgniarstwa.
Absolwenci
Absolwent studiów drugiego stopnia kierunku pielęgniarstwo o profilu praktycznym będzie posiadał między innymi wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie:
- nauk społecznych i humanistycznych tj.: psychologia zdrowia, prawo w praktyce pielęgniarskiej, zarządzanie w pielęgniarstwie, dydaktyka medyczna, pielęgniarstwo wielokulturowe i język angielski,
- zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej obejmującej: farmakologię i ordynowanie produktów leczniczych, pielęgniarstwo epidemiologiczne, endoskopię, poradnictwo w pielęgniarstwie, koordynowaną opiekę zdrowotną, promocje zdrowia i świadczenia profilaktyczne, opiekę i edukacje terapeutyczną w chorobach przewlekłych tj: niewydolność krążenia i zaburzenia rytmu, nadciśnienie tętnicze, niewydolność oddechowa, leczenie nerkozastępcze, cukrzyca, choroba nowotworowa rany przewlekłe i przetoki, ból, leczenie żywieniowe, tlenoterapia ciągła i wentylacja mechaniczna, zaburzenia układu nerwowego, zaburzenia zdrowia psychicznego,
- badań naukowych i rozwoju pielęgniarstwa obejmujących: badania naukowe w pielęgniarstwie, statystykę medyczną, informacje naukową, praktykę pielęgniarską opartą na dowodach naukowych, pielęgniarstwo w perspektywie międzynarodowej, seminarium dyplomowe.
Absolwenci studiów drugiego stopnia kierunku pielęgniarstwo o profilu praktycznym będą przygotowani do pracy w: podmiotach leczniczych: np. w szpitalach, zakładach podstawowej opieki zdrowotnej, zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych i opiekuńczo-leczniczych, ośrodkach opieki paliatywnej i hospicyjnej, w domach pomocy społecznej.
Absolwenci mogą prowadzić działalność gospodarczą, zarządzać podmiotami leczniczymi oraz pracować w szkolnictwie.
Absolwenci studiów drugiego stopnia kierunku pielęgniarstwo o profilu praktycznym będą przygotowani do prowadzenia badań naukowych i do podjęcia studiów trzeciego stopnia.
Ogólna liczba godzin praktyk zawodowych na studiach drugiego stopnia na kierunku pielęgniarstwo o profilu praktycznym wynosi 200 godzin, którym przypisano 10 punktów ECTS. Po zakończeniu zajęć teoretycznych z zakresu z którego są realizowane praktyki zawodowe studenci kierowani są do podmiotów leczniczych, w których odbywać będą praktyki zawodowe. Praktyki zawodowe będą odbywać się w grupach (od 3-4 do 7-8 osób). Szczegółowe zasady odbywania praktyk zawodowych precyzuje Regulamin praktyk zawodowych.
Miejscem kształcenia praktycznego są podmioty lecznicze:
- zakłady opiekuńczo lecznicze,
- oddziały: onkologiczne, pulmonologiczne, intensywnej terapii;
- gabinety podstawowej opieki zdrowotnej (pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej oraz lekarza podstawowej opieki zdrowotnej);
- poradnie domowego leczenia tlenem;
- podmioty lecznicze zatrudniające pielęgniarki naczelne lub dyrektorów do spraw pielęgniarstwa.
Przed rozpoczęciem kształcenia praktycznego studenci zobowiązani są posiadać:
- aktualną książeczkę zdrowia dla celów sanitarno- epidemiologicznych,
- orzeczenie lekarskie do celów sanitarno- epidemiologicznych,
- informacje o szczepieniu przeciw WZW typu B,
- ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej (OC) z tytułu uczestniczenia w procesie udzielenia świadczeń medycznych,
- ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW), w tym na wypadek postępowania po ekspozycji na materiał biologiczny potencjalnie zakaźny oraz wystąpienia zakażenia wirusowego po ekspozycji,
- ochronne ubranie medyczne i obuwie medyczne, spełniające wymogi BHP,
Sposoby weryfikacji założonych efektów uczenia się w ramach praktyk zawodowych
Podczas studiów drugiego stopnia student realizuje praktykę zawodową z następujących przedmiotów:
Lp. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin | Liczba ECTS | |
1. | Zarządzanie w pielęgniarstwie | 20 | 1 | |
2. | Edukacja terapeutyczna w wybranych chorobach przewlekłych | 40 | 2 | |
3. | Opieka onkologiczna | 40 | 2 | |
4. |
Wentylacja mechaniczna długoterminowa w opiece stacjonarnej i domowej (oddział intensywnej terapii, oddział chorób płuc |
40 | 2 | |
5. | Pracownia endoskopowa | 40 | 2 | |
6. | Podstawowa opieka zdrowotna (gabinet pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej i gabinet lekarza podstawowej opieki zdrowotnej | 20 | 1 | |
Razem | 200 | 10 | ||
Efekty uczenia się, treści programowe, metody weryfikacji założonych efektów uczenia się przypisanych do praktyk zawodowych z danych zajęć są określone w karcie opisu zajęć/sylabusie. Dzięki podpisanym umowom oraz systematycznej współpracy między Wydziałem Ochrony Zdrowia a placówkami kształcenia praktycznego, studenci mają zapewnione odpowiednie warunki do realizacji kształcenia praktycznego.
Ocena instytucji, w której studenci odbywają praktyki zawodowe
Placówki, w których realizowane są praktyki zawodowe odpowiadają warunkom określonym w standardach kształcenia dla kierunku pielęgniarstwo, studia drugiego stopnia. Liczba placówek kształcenia praktycznego odpowiada liczbie studentów. Placówki te spełniają określone kryteria w zakresie BHP, ergonomii, wyposażenia stanowiska pracy w niezbędny sprzęt do realizacji celów praktyki i osiągnięcia wskazanych efektów uczenia się, kwalifikacji kadry uczestniczącej w kształceniu oraz rodzaju wykonywanych świadczeń zdrowotnych.
Doboru instytucji, w których odbywają się praktyki dokonują koordynatorzy kształcenia praktycznego. Zgodnie z projektem „Modelu współpracy pomiędzy uczelnią kształcącą na kierunku pielęgniarstwo lub położnictwo a podmiotami leczniczymi” w doborze miejsc kształcenia praktycznego bierze się pod uwagę następujące kryteria:
- Wcześniejsze wybieranie placówki, jako miejsca odbywania praktyk studenckich.
- Wykształcenie personelu.
- Średni staż pracy personelu.
- Doświadczenie personelu w pracy ze studentami.
- Charakter i zakres świadczonej opieki zdrowotnej, umożliwiający realizację efektów zawartych w programie praktyk.
- Wyposażenie jednostki/zakładu w nowoczesną aparaturę, umożliwiającą zdobycie umiejętności przewidzianych w programie praktyk.
- Realizowanie świadczeń medycznych zgodnie z obowiązującymi standardami i procedurami.
- Posiadanie przez jednostkę/zakład szatni dla studentów.
- Posiadanie przez jednostkę/zakład sali seminaryjnej.
- Dostęp dla studentów do pomieszczenia, w którym mogliby m.in. sporządzać notatki, wypełniać dokumentację medyczną itp.
- Możliwość spożycia przez studentów posiłku na terenie jednostki/zakładu.
- Odbywanie się w jednostce/zakładzie wewnętrznych szkoleń, wykładów itp., w których mogliby brać udział studenci.
Koordynatorzy kształcenia praktycznego prowadzą również bieżącą wizytację poszczególnych placówek, w których realizowane są praktyki zawodowe, a także dokonają hospitacji zajęć.
Dzięki podpisanym umowom oraz systematycznej współpracy między Wydziałem Ochrony Zdrowia a placówkami kształcenia praktycznego, studenci mają zapewnione odpowiednie warunki do realizacji kształcenia praktycznego.
Sposób weryfikacji dokumentacji
Pod względem merytorycznym nadzór nad kształceniem praktycznym sprawują koordynatorzy kształcenia praktycznego oraz koordynatorzy poszczególnych zajęć, będący pracownikami Uczelni. w czasie kształcenia praktycznego prowadzona jest odrębna dokumentacja dydaktyczna dla każdych zajęć, która obejmuje:
- Kartę opisu zajęć/sylabus,
- Dziennik zajęć,
- Skale oceny stanu/wiedzy pacjenta właściwe dla prowadzonych zajęć,
- Dokumentację procesu pielęgnowania,
- Kartę umiejętności kształcenia w zawodzie pielęgniarki/pielęgniarza,
- Protokół zaliczenia zajęć.
Weryfikacji dokumentacji z przebiegu praktyk zawodowych dokonuje koordynator kształcenia praktycznego oraz koordynatorzy poszczególnych zajęć sprawdzając dokumentację każdego studenta i dokonując zaliczenia zajęć.
Opiekunowie praktyk
Zgodnie ze standardem kształcenia praktyki zawodowe są prowadzone pod kierunkiem osoby posiadającej prawo wykonywania zawodu pielęgniarki, będącej pracownikiem danego podmiotu wykonującego działalność leczniczą, w którym odbywa się praktyka lub pielęgniarki prowadzącej indywidualną praktykę pielęgniarską, posiadających co najmniej roczną praktykę zawodową zgodną z prowadzonymi zajęciami (opiekun praktyk). Nadzór nad realizacją praktyk sprasowują koordynatorzy kształcenia praktycznego oraz koordynatorzy poszczególnych zajęć, będący pracownikami uczelni.
Obowiązkiem opiekuna praktyk jest prowadzenie praktyk zawodowych według karty opisu zajęć/sylabusa, w której zawarty jest program nauczania dla zajęć w danej placówce. Opiekun realizuje określone w karcie opisu zajęć efekty uczenia się i treści programowe oraz dokonuje oceny stopnia osiągnięcia przez studenta efektów uczenia się. Wyniki oceny opiekun zapisuje w obowiązującej dokumentacji, którą jest zobowiązany złożyć w obowiązującym terminie u koordynatora kształcenia praktycznego.
Do pobrania:
- współtworzenie programów studiów,
- dostosowanie oferty kształcenia do oczekiwań rynku pracy,
- podnoszenie atrakcyjności procesu kształcenia,
- realizowanie prac naukowo-badawczych,
- rozwijanie i doskonalenie wzajemnej współpracy.
- Dyrektor Centrum Opieki Medycznej w Jarosławiu,
- Naczelna Pielęgniarka Centrum Opieki Medycznej w Jarosławiu,
- Dyrektor Specjalistycznego Psychiatrycznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Jarosławiu,
- Naczelna Pielęgniarka Specjalistycznego Psychiatrycznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Jarosławiu,
- Dyrektor Wojewódzkiego Szpitala w Przemyślu,
- Naczelna Pielęgniarka Wojewódzkiego Szpitala w Przemyślu,
- Dyrektor Wojewódzkiego Podkarpackiego Szpitala Psychiatrycznego w Żurawicy,
- Naczelna Pielęgniarka Wojewódzkiego Podkarpackiego Szpitala Psychiatrycznego w Żurawicy,
- Dyrektor Centrum Medycznego w Łańcucie,
- Naczelna Pielęgniarka Centrum Medycznego w Łańcucie,
- Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Leżajsku,
- Naczelna Pielęgniarka Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Leżajsku,
- Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lubaczowie,
- Naczelna Pielęgniarka Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lubaczowie,
- Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Przeworsku,
- Naczelna Pielęgniarka Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Przeworsku,
- Przewodnicząca Podkarpackiej Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych z/s. w Przeworsku,
- Prezes Fundacji im. Jana Pawła II „Wzrastanie”,
- Dyrektor Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej KOLG-MED w Jarosławiu,
- Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Jarosławiu,
- Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Jarosławiu,
- Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Moszczanach,
- Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Sośnicy,
- Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Wysocku,
- Przedstawiciel Burmistrza Miasta Jarosławia,
- Przedstawiciel Starosty Powiatu Jarosławskiego.
Za monitoring losów absolwentów Uczelni odpowiada Centrum Praktyk Studenckich z Biurem Karier oraz Zespół Badawczy ds. Monitorowania Losów Absolwentów PANS w Jarosławiu. Celem badań jest pozyskiwanie wiedzy o aktualnej sytuacji zawodowej absolwentów poszczególnych kierunków prowadzonych w PANS w Jarosławiu na rynku pracy, zbieranie opinii absolwentów o przydatności wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych zdobytych w czasie studiów w kontekście przydatności na rynku pracy oraz pozyskiwanie informacji dotyczących dalszych planów edukacyjnych i zawodowych absolwentów. Te dane są pozyskiwane na podstawie analizy ankiet przeprowadzanych wśród absolwentów.
Najnowsze analizy raportów badań dotyczących losów absolwentów kierunku pielęgniarstwo, studia drugiego stopnia znajdują się poniżej: