Imię i nazwisko Kierownika:
- dr Marta Cebulak
Imiona i nazwiska osób wchodzących w skład Zakładu:
- prof. dr hab. Rafał Filip
- prof. ucz. dr hab. Anna Lewandowska
- dr Małgorzata Paszkowska
- dr Katarzyna Tomaszewska
- mgr Anna Bilińska
- mgr Beata Boratyn
- mgr Danuta Bzdęga
- mgr Małgorzata Chomont
- mgr Beata Cieras
- mgr Emilia Głowniak-Józefczak
- mgr Bogumiła Hołowacz
- mgr Dorota Kusy
- mgr Dorota Kuźma
- mgr Małgorzata Leśko
- mgr Agata Marchwiany
- mgr Justyna Miazga
- mgr Halina Moneta
- mgr Aneta Mrozowicz
- mgr Aneta Ospelt-Bąk
- mgr Ewa Pryjda
- mgr Lucyna Pyziak
- mgr Anna Słota
- mgr Anna Sochacka
- mgr Stanisława Sopel
- mgr Katarzyna Starzec
- mgr Violetta Stęchły
- mgr Gabriela Suchocka
- mgr Aleksandra Szubart
- mgr Renata Trelka
- mgr Barbara Wota
- mgr Sylwia Zajączkowska-Powroźnik
Do pobrania:
Koncepcja i cele kształcenia na kierunku pielęgniarstwo studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym są zgodna z misją i strategią Uczelni oraz przyjętą polityką jakości. Koncepcja i cele kształcenia mieszczą się w dyscyplinie nauki o zdrowiu jako dyscyplinie wiodącej oraz dyscyplinach nauki medyczne i nauki farmaceutyczne, do których przyporządkowano kierunek studiów.
Program studiów na kierunku pielęgniarstwo studia pierwszego stopnia umożliwia nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych w celu uzyskania kwalifikacji zawodowych licencjata pielęgniarstwa.
Koncepcja i cele kształcenia zostały opracowane przez interesariuszy wewnętrznych we współpracy z interesariuszami zewnętrznymi w drodze konsultacji i doradztwa. Interesariuszami zewnętrznymi są w szczególności przedstawiciele podmiotów leczniczych, z którymi Uczelnia podpisała umowy na kształcenie praktyczne.
Opis zakładanych efektów uczenia się na poziomie studiów pierwszego stopnia obejmuje wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, które student systematycznie zdobywa w procesie kształcenia w celu uzyskania kwalifikacji zawodowych.
Efekty uczenia się są zgodne ze stanem praktyki w obszarach działalności zawodowej oraz zawodowego rynku pracy właściwego dla kierunku pielęgniarstwo. Treści programowe są spójne z efektami uczenia się zakładanymi dla kierunku oraz potrzebami rynku pracy.
Analiza zgodności zakładanych efektów uczenia się z potrzebami zawodowego rynku pracy oparta jest o informacje pozyskiwane przez Dział Praktyk Studenckich z Akademickim Biurem Karier PANS w Jarosławiu, opinie interesariuszy zewnętrznych działających przy kierunku studiów pielęgniarstwo oraz personalne kontakty kadry naukowo-dydaktycznej. Cennym źródłem informacji o potrzebach rynku pracy są przedstawiciele pracodawców, z których część to osoby przyjmujące studentów na zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe.
Przyporządkowanie kierunku do dyscyplin, do których odnoszą się efekty uczenia się ze wskazaniem dyscypliny wiodącej
Dyscyplina wiodąca: Nauki o zdrowiu
Program studiów na kierunku pielęgniarstwo, studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym jest ciągle udoskonalany. Analizowane są efekty uczenia się, treści programowe, metody i formy dydaktyczne oraz metody oceny osiągania efektów uczenia się.
Doskonalenie programu studiów jest możliwe dzięki współpracy Wydziału z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi, do których należą m.in. studenci, absolwenci, pracownicy dydaktyczni, samorząd zawodowy pielęgniarek i położnych oraz przedstawiciele podmiotów leczniczych.
Wydział dysponuje nowoczesną infrastrukturą dydaktyczną i naukową, którą systematycznie rozwija.
Wydział Ochrony Zdrowia współpracuje z ośrodkami edukacyjnymi w Polsce i za granicą, m.in.
z Uniwersytetem Medycznym w Lublinie, Uniwersytetem Rzeszowskim w Rzeszowie, Uniwersytetem Medycznym we Wrocławiu oraz Uniwersytetem Vilanova w Stanach Zjednoczonych. Współpraca ta ma istotne znaczenie w zapewnieniu jakości kształcenia na kierunku pielęgniarstwo studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym
Kształcenie praktyczne zajmuje bardzo istotne miejsce w programie studiów pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo. Jest realizowane w formie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych. Zakres zajęć praktycznych i praktyk zawodowych został określony w standardach kształcenia. Ogólna liczba godzin kształcenia praktycznego wynosi 2300 godzin, w tym: 1100 godzin zajęć praktycznych i 1200 godzin praktyk zawodowych, którym przypisano 87 punktów ECTS, 41 punktów zajęciom praktycznym i 46 punktów praktykom zawodowym.
Zajęcia praktyczne odbywają się warunkach symulowanych w Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej (MCSM), w podmiotach wykonujących działalność leczniczą, placówkach nauczania i wychowania oraz żłobkach, z którymi uczelnia zawarła umowy lub porozumienia.
Praktyki zawodowe odbywają się w podmiotach wykonujących działalność leczniczą oraz żłobkach z którymi uczelnia zawarła umowy lub porozumienia.
Zajęcia praktyczne prowadzone są w grupach od 3-4 do 7-8 osób. Praktyki zawodowe odbywają się w grupach (od 3-4 do 7-8 osób) lub indywidualnie w miejscu zamieszkania studenta. Szczegółowe zasady realizacji kształcenia praktycznego precyzuje Regulamin kształcenia praktycznego.
Miejscem kształcenia praktycznego są:
- podmioty wykonujące działalność leczniczą, w szczególności:
- oddziały internistyczne, geriatryczne, chirurgiczne, pediatryczne, neurologiczne, psychiatryczne, intensywnej terapii, opieki długoterminowej, położnicze, ginekologiczne i noworodkowe;
- gabinety podstawowej opieki zdrowotnej (pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania oraz lekarza podstawowej opieki zdrowotnej);
- hospicja;
- żłobki.
Przed rozpoczęciem kształcenia praktycznego studenci zobowiązani są posiadać:
- aktualną książeczkę zdrowia dla celów sanitarno- epidemiologicznych,
- orzeczenie lekarskie do celów sanitarno- epidemiologicznych,
- informacje o szczepieniu przeciw WZW typu B,
- ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej (OC) z tytułu uczestniczenia w procesie udzielenia świadczeń zdrowotnych,
- ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW), w tym na wypadek postępowania po ekspozycji na materiał biologiczny potencjalnie zakaźny oraz wystąpienia zakażenia wirusowego po ekspozycji,
- ochronne ubranie medyczne i obuwie medyczne, spełniające wymogi BHP,
- identyfikator.
Sposoby weryfikacji założonych efektów uczenia się w ramach zajęć praktycznych i praktyk zawodowych
Podczas studiów pierwszego stopnia student realizuje zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe z następujących zajęć:
Zakres zajęć praktycznych
Lp. | Nazwa zajęć | Liczba godzin/tygodni | Liczba ECTS |
1. | Podstawy pielęgniarstwa | 80/ 2 tygodnie | 3 |
2. | Promocja zdrowia | 20/ 0,5 tygodnia | 1 |
3. | Podstawowa opieka zdrowotna | 120/ 3 tygodnie | 4 |
4. | Położnictwo, ginekologia i pielęgniarstwo położniczo-ginekologiczne | 80/ 2 tygodnie | 3 |
5. | Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne | 160/ 4 tygodnie | 6 |
6. | Choroby wewnętrzne i pielęgniarstwo internistyczne | 120/ 3 tygodnie | 4 |
7. | Chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne | 120/ 3 tygodnie | 4 |
8. | Pielęgniarstwo w opiece długoterminowej | 40/ 1 tydzień | 2 |
9. | Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne | 80/ 2 tygodnie | 3 |
10. | Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne | 80/ 2 tygodnie | 3 |
11. | Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne | 80/ 2 tygodnie | 3 |
12. | Anestezjologia i pielęgniarstwo w zagrożeniu życia | 80/ 2 tygodnie | 3 |
13. | Opieka paliatywna | 40/ 1 tydzień | 2 |
Razem |
1100/ 27,5 tygodnia |
41
|
Zakres praktyk zawodowych
Lp. | Nazwa zajęć | Liczba godzin/tygodni | Liczba ECTS |
1. | Podstawy pielęgniarstwa | 120/ 3 tygodnie | 4 |
2. | Podstawowa opieka zdrowotna | 160/ 4 tygodnie | 6 |
3. | Położnictwo, ginekologia i pielęgniarstwo położniczo-ginekologiczne | 40/ 1 tydzień | 2 |
4. | Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne | 160/ 4 tygodnie | 6 |
5. | Choroby wewnętrzne i pielęgniarstwo internistyczne | 160/ 4 tygodnie | 6 |
6. | Chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne | 160/ 4 tygodnie | 6 |
7. | Pielęgniarstwo w opiece długoterminowej | 40/ 1 tydzień | 2 |
8. | Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne | 80/ 2 tygodnie | 3 |
9. | Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne | 80/ 2 tygodnie | 3 |
10. | Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne | 80/ 2 tygodnie | 3 |
11. | Anestezjologia i pielęgniarstwo w zagrożeniu życia | 80/ 2 tygodnie | 3 |
12. | Opieka paliatywna | 40/ 1 tydzień | 2 |
Razem |
1200/ 30 tygodni |
46
|
Efekty uczenia się, treści programowe, metody weryfikacji założonych efektów uczenia się przypisanych do zajęć praktycznych i praktyk zawodowych z danych zajęć są określone w karcie opisu zajęć/sylabusie.
W czasie kształcenia praktycznego prowadzona jest odrębna dokumentacja dydaktyczna dla każdych zajęć. Nauczyciel akademicki lub inna osoba prowadząca zajęcia praktyczne oraz opiekun praktyk przed rozpoczęciem zajęć zobowiązani są przedstawić studentom efekty uczenia się, treści programowe oraz metody weryfikacji założonych efektów uczenia się.
Weryfikacja efektów uczenia się polega na określeniu wymagań, których spełnienie pozwala ocenić, że efekty uczenia się zostały osiągnięte. Dobór sposobów weryfikacji efektów uczenia się uzależniony jest od kategorii efektów uczenia się. Formą zaliczenia pisemnego na ocenę z zajęć praktycznych z promocji zdrowia jest projekt działań edukacyjnych. Z pozostałych zajęć praktycznych i praktyk zawodowych formą zaliczenia pisemnego jest proces pielęgnowania, który weryfikuje wiedzę oraz umiejętności studenta dotyczące rozpoznawania problemów pielęgnacyjnych pacjenta i jego rodziny, planowania działań, ich realizacji oraz oceny.
Oceniając osiągnięcie efektów uczenia się w zakresie umiejętności stosuje się, m.in. zaliczenie umiejętności praktycznych, ich poprawność i zgodność z obowiązującymi procedurami, obserwację strukturalizowaną wg check-list, symulacje. Weryfikując efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych stosuje się przede wszystkim dyskusje, symulacje, obserwacje bezpośrednie oraz obserwacje wzajemne. Dokumentem potwierdzającym zaliczenie umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych jest „Karta umiejętności kształcenia w zawodzie pielęgniarki/pielęgniarza”, która obowiązuje w całym cyklu kształcenia.
Ocena instytucji, w których studenci odbywają zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe
Baza kształcenia praktycznego odpowiada warunkom określonym w standardach kształcenia dla kierunku pielęgniarstwo, studia pierwszego stopnia. Liczba placówek kształcenia praktycznego odpowiada liczbie studentów. Placówki te spełniają określone kryteria w zakresie BHP, ergonomii, wyposażenia stanowiska pracy w niezbędny sprzęt do realizacji celów kształcenia praktycznego i osiągnięcia wskazanych efektów uczenia się, kwalifikacji kadry uczestniczącej w kształceniu oraz rodzaju wykonywanych świadczeń zdrowotnych, tak, aby zapewnić studentom przygotowanie do pracy zawodowej.
Doboru instytucji, w których odbywa się kształcenie praktyczne dokonują koordynatorzy kształcenia praktycznego. Zgodnie z projektem „Model współpracy pomiędzy uczelnią kształcącą na kierunku pielęgniarstwo lub położnictwo a podmiotami leczniczymi” w doborze miejsc kształcenia praktycznego bierze się pod uwagę następujące kryteria:
- wcześniejsze wybieranie placówki jako miejsca odbywania kształcenia praktycznego,
- wykształcenie personelu,
- średni staż pracy personelu,
- doświadczenie personelu w pracy ze studentami,
- charakter i zakres świadczonej opieki zdrowotnej, umożliwiający realizację efektów zawartych w programie kształcenia praktycznego,
- wyposażenie jednostki/zakładu w nowoczesną aparaturę, umożliwiającą zdobycie umiejętności przewidzianych w programie kształcenia praktycznego,
- realizowanie świadczeń zdrowotnych zgodnie z obowiązującymi standardami i procedurami,
- posiadanie przez jednostkę/zakład szatni dla studentów,
- posiadanie przez jednostkę/zakład sali seminaryjnej,
- dostęp dla studentów do pomieszczenia, w którym mogliby m.in. sporządzać notatki, wypełniać dokumentację medyczną itp.,
- możliwość spożycia przez studentów posiłku na terenie jednostki/zakładu,
- odbywanie się w jednostce/zakładzie wewnętrznych szkoleń, wykładów itp., w których mogliby brać udział studenci.
Poza oceną instytucji dokonywaną przez koordynatorów kształcenia praktycznego, bieżącej oceny placówek, w których odbywają się zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe dokonują koordynatorzy zajęć, będący nauczycielami akademickimi oraz studenci odbywający kształcenie praktyczne w danej jednostce/zakładzie. Koordynatorzy kształcenia praktycznego wraz z koordynatorami zajęć prowadzą również bieżącą wizytację poszczególnych placówek, w których realizowane jest kształcenie praktyczne, a także dokonują hospitacji zajęć oraz opracowują sprawozdania z przebiegu zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.
Zajęcia praktyczne prowadzone są w grupach od 3-4 do 7-8 osób. Praktyki zawodowe odbywają się w grupach (od 3-4 do 7-8 osób) lub indywidualnie w miejscu zamieszkania studenta.
Zakres, charakter i zasady współpracy dotyczącej kształcenia praktycznego określają umowy w sprawie organizacji kształcenia praktycznego zawierane osobno z każdą placówką lub pielęgniarką prowadzącą praktykę. Studenci odbywają zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe na podstawie sporządzanych harmonogramów zajęć. W przypadku odbywania przez studenta praktyk zawodowych poza miejscem studiowania konieczna jest zgoda Uczelni oraz podpisanie umowy ze wskazanym przez studenta podmiotem wykonującym działalność leczniczą, żłobkiem i wydanie stosownego skierowania.
Przed rozpoczęciem kształcenia praktycznego studenci zobowiązani są posiadać:
- aktualną książeczkę zdrowia dla celów sanitarno- epidemiologicznych,
- orzeczenie lekarskie do celów sanitarno- epidemiologicznych,
- informacje o szczepieniu przeciw WZW typu B,
- ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej (OC) z tytułu uczestniczenia w procesie udzielenia świadczeń zdrowotnych,
- ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW), w tym na wypadek postępowania po ekspozycji na materiał biologiczny potencjalnie zakaźny oraz wystąpienia zakażenia wirusowego po ekspozycji,
- ochronne ubranie medyczne i obuwie medyczne, spełniające wymogi BHP,
- identyfikator.
Dzięki podpisanym umowom oraz systematycznej współpracy miedzy Wydziałem Ochrony Zdrowia a placówkami kształcenia praktycznego, studenci mają zapewnione odpowiednie warunki do realizacji kształcenia praktycznego.
Sposób weryfikacji dokumentacji
Pod względem merytorycznym nadzór nad kształceniem praktycznym sprawują koordynatorzy kształcenia praktycznego oraz koordynatorzy poszczególnych zajęć, będący pracownikami Uczelni. W czasie kształcenia praktycznego prowadzona jest odrębna dokumentacja dydaktyczna dla każdych zajęć, która obejmuje:
- kartę opisu zajęć/sylabus,
- dziennik zajęć,
- skale oceny stanu bio-psycho-społecznego pacjenta,
- skale/ kwestionariusze ankiety oceniające wiedzę pacjenta,
- dokumentację procesu pielęgnowania,
- kartę umiejętności kształcenia w zawodzie pielęgniarki/pielęgniarza,
- protokół zaliczenia zajęć.
Wpisu zaliczenia zajęć praktycznych w systemie USOS dokonuje koordynator zajęć na podstawie dokumentacji złożonej przez nauczyciela lub inna osobę prowadzącą zajęcia praktyczne. Weryfikacji dokumentacji z przebiegu praktyk zawodowych dokonują koordynatorzy kształcenia praktycznego oraz koordynatorzy zajęć sprawdzając dokumentację każdego studenta i dokonując zaliczenia zajęć. Wpisu zaliczenia praktyk zawodowych w systemie USOS dokonuje koordynator zajęć.
Opiekunowie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych
Zgodnie ze standardem kształcenia, opiekunami studentów podczas zajęć praktycznych są nauczyciele akademiccy lub inne osoby posiadające prawo wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej oraz co najmniej roczną praktykę zawodową w zakresie właściwym dla prowadzonych zajęć. Osobami prowadzącymi praktykę zawodową są doświadczone pielęgniarki lub położne pracujące w podmiotach wykonujących działalność leczniczą, w których realizowana jest praktyka zawodowa.
Pod względem merytorycznym nadzór nad kształceniem praktycznym sprawują koordynatorzy kształcenia praktycznego oraz koordynatorzy poszczególnych zajęć, będący pracownikami Uczelni. Przy powierzaniu koordynowania poszczególnych zajęć nauczycielom akademickim brane są pod uwagę ich kwalifikacje, uzyskane specjalizacje, doświadczenie zawodowe oraz dorobek naukowy w zakresie koordynowanych zajęć.
Obowiązkiem nauczyciela akademickiego lub innej osoby prowadzącej zajęcia praktyczne oraz opiekuna praktyk jest prowadzenie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych według karty opisu zajęć/sylabusa, w której zawarty jest program nauczania dla danych zajęć. Nauczyciel akademicki lub inna osoba prowadząca zajęcia praktyczne oraz opiekun praktyk realizują określone w karcie opisu zajęć efekty uczenia się i treści programowe oraz dokonują oceny stopnia osiągnięcia przez studenta efektów uczenia się. Wyniki oceny, nauczyciel akademicki lub inna osoba prowadząca zajęcia praktyczne oraz opiekun praktyk zapisuje w obowiązującej dokumentacji, którą jest zobowiązany złożyć w określonym terminie u koordynatorów kształcenia praktycznego.
Wymagania w stosunku do osób prowadzących praktyki zawodowe
Osobami prowadzącymi praktykę zawodową są doświadczone pielęgniarki/pielęgniarze. W doborze osób prowadzących praktyki zawodowe brane są następujące kryteria:
- Wykształcenie.
- Staż pracy w zakresie nauczanego przedmiotu.
- Uprawnienia pedagogiczne.
- Szkolenie podyplomowe.
Doświadczenie w prowadzeniu zajęć ze studentami
Rada pracodawców jest ciałem doradczym w procesie tworzenia programu studiów. Działa ona jako forum wymiany myśli, doświadczeń oraz rozszerzania płaszczyzn współpracy pomiędzy kierunkiem studiów, a instytucjami z otoczenia społeczno-gospodarczego. Działanie Rady pracodawców ma na celu:
- współtworzenie programów studiów,
- dostosowanie oferty kształcenia do oczekiwań rynku pracy,
- podnoszenie atrakcyjności procesu kształcenia,
- realizowanie prac naukowo-badawczych,
- rozwijanie i doskonalenie wzajemnej współpracy.
PANS od lat aktywnie współpracuje z podmiotami realizującymi działalność leczniczą z Jarosławia i regionu. Przedstawiciele tych instytucji biorą udział w procesie tworzenia i doskonalenia programu studiów realizowanego na kierunku pielęgniarstwo studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym. Jako grupa interesariuszy zewnętrznych przedstawiciele tych instytucji konsultują i opiniują konstruowane oraz aktualizowane programy studiów i osiągane efekty uczenia się, zwłaszcza w ich praktycznym wymiarze.
Sugestie przedstawicieli rynku pracy wpływają na modyfikację programów studiów, w tym sposób realizacji efektów uczenia się, treści programowe oraz metody weryfikacji i oceny efektów uczenia się. Dyskusje w ramach tych gremiów pozwoliły również na określenie miejsc realizacji dodatkowych praktyk zawodowych oraz opracowanie wybranych efektów uczenia się w ramach projektów: „Pielęgniarstwo i położnictwo – kompetencje zamawiane”, „Kompetencje i praca dla pielęgniarek”, „Program praktyk zawodowych w Państwowych Wyższych Szkołach Zawodowych”. Współpraca z interesariuszami zewnętrznymi przyczyniła się również do utworzenia Laboratorium Telemedycyny i Teleopieki oraz aplikacji e-szpital.
W ramach współpracy z podmiotami realizującymi działalność leczniczą Wydział Ochrony Zdrowia współorganizuje także konferencje i sympozja naukowe, wykłady otwarte, wspólne akcje promujące zdrowie np.: „Dzień Solidarności z Osobami Chorymi Psychicznie”, „Dzień zdrowia dla mieszkańców miasta Jarosławia”.
Pracownicy podmiotów realizujących działalność leczniczą, z którymi współpracuje Widział Ochrony Zdrowia prowadzą zajęcia dydaktyczne na kierunku pielęgniarstwo studia pierwszego stopnia. Wśród nich znajdują się pielęgniarki, położne, lekarze, fizjoterapeuci oraz osoby zajmujące stanowiska kierownicze w tych podmiotach. Dzięki współpracy z pracownikami tych instytucji studenci na kierunku pielęgniarstwo zdobywają więcej umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych. W ramach współpracy z podmiotami realizującymi działalność leczniczą, studenci mogą również prowadzić badania do pracy dyplomowej.
Współpraca z interesariuszami zewnętrznymi przyczynia się także do wzbogacania form i metod kształcenia na profilu praktycznym, formułowania celów dla kształcenia praktycznego, szczególnie praktyk zawodowych oraz sposobów weryfikacji zakładanych efektów uczenia się.
Współpraca PANS w Jarosławiu z lokalnymi podmiotami realizującymi działalność leczniczą obejmuje również udział tych podmiotów w projektach finansowanych z funduszy Europejskich tj.: „Pielęgniarstwo i położnictwo – kompetencje zamawiane” oraz „Kompetencje i praca dla pielęgniarek” adresowanych do studentów kierunku Pielęgniarstwo PANS w Jarosławiu.
Radę Pracodawców tworzą przedstawiciele następujących instytucji:
- Dyrektor Centrum Opieki Medycznej w Jarosławiu,
- Naczelna Pielęgniarka Centrum Opieki Medycznej w Jarosławiu,
- Dyrektor Specjalistycznego Psychiatrycznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Jarosławiu,
- Naczelna Pielęgniarka Specjalistycznego Psychiatrycznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Jarosławiu,
- Dyrektor Wojewódzkiego Szpitala w Przemyślu,
- Naczelna Pielęgniarka Wojewódzkiego Szpitala w Przemyślu,
- Dyrektor Wojewódzkiego Podkarpackiego Szpitala Psychiatrycznego w Żurawicy,
- Naczelna Pielęgniarka Wojewódzkiego Podkarpackiego Szpitala Psychiatrycznego w Żurawicy,
- Dyrektor Centrum Medycznego w Łańcucie,
- Naczelna Pielęgniarka Centrum Medycznego w Łańcucie,
- Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Leżajsku,
- Naczelna Pielęgniarka Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Leżajsku,
- Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lubaczowie,
- Naczelna Pielęgniarka Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lubaczowie,
- Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Przeworsku,
- Naczelna Pielęgniarka Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Przeworsku,
- Przewodnicząca Podkarpackiej Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych z/s. w Przeworsku,
- Prezes Fundacji im. Jana Pawła II „Wzrastanie”,
- Dyrektor Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej KOLG-MED w Jarosławiu,
- Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Jarosławiu,
- Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Jarosławiu,
- Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Moszczanach,
- Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Sośnicy,
- Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Wysocku,
- Przedstawiciel Burmistrza Miasta Jarosławia,
- Przedstawiciel Starosty Powiatu Jarosławskiego.
Koordynatorem ds. relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym na kierunku pielęgniarstwo studia pierwszego stopnia jest Pani mgr Anna Bilińska.
Egzamin końcowy
Studia pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo kończą się egzaminem dyplomowym oraz obroną pracy dyplomowej. Egzamin dyplomowy obejmuje część praktyczną i teoretyczną, jest egzaminem sprawdzającym wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, zdobyte w całym okresie studiów. Po pomyślnym złożeniu egzaminu dyplomowego i obronie pracy dyplomowej student otrzymuje tytuł zawodowy licencjata pielęgniarstwa i jest przygotowany do samodzielnego wykonywania zawodu pielęgniarki/pielęgniarza. Po otrzymaniu prawa wykonywania zawodu (wydanego przez okręgową izbę pielęgniarek i położnych właściwą ze względu na miejsce wykonywania zawodu), uzyskuje kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe określone w Ustawie z dnia 15 lipca 2011 roku o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. 2011, Nr 174, poz. 1039 z późn. zm.).
Do pobrania:
Za monitoring losów absolwentów Uczelni odpowiada Centrum Praktyk Studenckich z Biurem Karier oraz Zespół Badawczy ds. Monitorowania Losów Absolwentów PANS w Jarosławiu. Celem badań jest pozyskiwanie wiedzy o aktualnej sytuacji zawodowej absolwentów poszczególnych kierunków prowadzonych w PANS w Jarosławiu na rynku pracy, zbieranie opinii absolwentów o przydatności wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych zdobytych w czasie studiów w kontekście przydatności na rynku pracy oraz pozyskiwanie informacji dotyczących dalszych planów edukacyjnych i zawodowych absolwentów. Te dane są pozyskiwane na podstawie analizy ankiet przeprowadzanych wśród absolwentów.
Najnowsze analizy raportów badań dotyczących losów absolwentów kierunku pielęgniarstwo, studia pierwszego stopnia znajdują się poniżej: