Imię i nazwisko Kierownika:
- dr Monika Piróg
Imiona i nazwiska osób wchodzących w skład Zakładu:
- prof. ucz. dr hab. inż. Tadeusz Kwater
- dr inż. Janusz Bytnar
- dr inż. Przemysław Hawro
- dr inż. Andrzej Imiełowski
- dr inż. Tomasz Lewandowski
- dr inż. Bogusław Twaróg
- dr Dorota Dejniak
- dr Olga Kalynychenko
- dr Robert Pękala
- dr Justyna Stasieńko
- mgr inż. Tomasz Kożak
- mgr inż. Daniel Szegda
- mgr Wioletta Szajnar
- mgr Marek Zarychta
Wykaz konsultacji nauczycieli akademickich w semestrze zimowym w roku akademickim 2024/2025.
Cele i koncepcja kształcenia na studiach inżynierskich pierwszego stopnia na kierunku informatyka Instytutu Inżynierii Technicznej PWSTE wpisuje się w Strategię rozwoju Uczelni na lata 2021-2025. Strategia zakłada, że misją Uczelni jest m.in. kształcenie młodzieży na wysokim poziomie dla potrzeb społeczno-gospodarczych środowiska lokalnego, regionu i kraju, a także stwarzanie szans na ustawiczne podnoszenie wiedzy osób dorosłych.
W kreowaniu koncepcji kształcenia uwzględnia się doświadczenie Uczelni w prowadzeniu działalności edukacyjnej, a także dobre praktyki stosowane od wielu lat w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych. Misja Instytutu Inżynierii Technicznej skorelowana jest z misją PWSTE w Jarosławiu, która opiera się na założeniu, iż Uczelnia ma stanowić centrum nowoczesnego kształcenia oraz życia naukowego i intelektualnego regionu, poprzez rozwój edukacji społecznej i rozwój społeczeństwa w kontekście najnowszej wiedzy i kompetencji społecznych. Misja instytutu stanowi podstawę do określania kierunków jego rozwoju. Chcąc sprostać rosnącej konkurencji instytut konsekwentnie realizuje misję, uwzględniając równocześnie oczekiwania studentów i pozostałych interesariuszy, dba o umacnianie potencjału naukowego oraz efektywność wdrażanych metod i weryfikację rezultatów realizacji procesu dydaktycznego.
Realizując misję i wizję oraz cel nadrzędny Uczelni, Instytut Inżynierii Technicznej PWSTE w ramach prowadzenia kierunku informatyka o profilu praktycznym:
- dba o wysoki poziom kształcenia poprzez harmonijny rozwój studentów w zakresie wiedzy, umiejętności praktycznych oraz kompetencji społecznych, dostosowuje program studiów do potrzeb rynku pracy, monitoruje jakość kształcenia oraz losy absolwentów, wdraża rozwiązania zapewniające wysoką jakość kształcenia oraz wspiera pracowników w podnoszeniu kompetencji dydaktycznych,
- przyczynia się do budowania potencjału badawczego poprzez stałe unowocześnianie bazy dydaktycznej,
- buduje relacje współpracy z partnerami środowiska lokalnego oraz jednostkami samorządu terytorialnego.
Zachowując wysoki poziom nauczania, a tym samym wymagań wobec nauczycieli akademickich i studentów, instytut zapewnia im przyjazne warunki studiowania, wprowadzając nowoczesne programy studiów i metody dydaktyczne oraz udostępniając najnowocześniejsze narzędzia dostosowane do potrzeb współczesnego rynku pracy, a także aspiracji naszych studentów i pracowników. Koncepcja i cele kształcenia dla kierunku informatyka mieszczą się w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych, dyscyplinie informatyka techniczna i telekomunikacja. Koncepcja kształcenia wyróżnia się tym, iż w programie studiów kładzie się szczególny nacisk na rozwój kompetencji zawodowych studentów ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności praktycznych. Podstawowym celem kształcenia na kierunku informatyka o profilu praktycznym jest przygotowanie absolwentów do pracy inżynierskiej w przedsiębiorstwach poprzez dostarczenie wiedzy interdyscyplinarnej, ogólnotechnicznej oraz specjalistycznej, umiejętności praktycznych oraz kompetencji społecznych niezbędnych do wykonywania pracy zawodowej. Są przeznaczone przede wszystkim dla osób, które zamierzają podjąć pracę zawodową bezpośrednio po ukończeniu studiów, ale umożliwiają również podjęcie dalszego kształcenia. W programie studiów dostępne są zajęcia do wyboru, wzbogacające zdobytą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne absolwenta. Są one systematycznie aktualizowane z myślą o indywidualnych zainteresowaniach studenta jak i potrzebach rynku pracy. Całość procesu edukacyjnego wzbogaca rozbudowany system praktyk zawodowych.
Koncepcja kształcenia na kierunku informatyka jest realizowana poprzez przygotowanie merytoryczne oraz praktyczne studentów do właściwego funkcjonowania na rynku pracy, w szczególności lokalnym oraz spełniania oczekiwań:
- zawartych w projekcie Strategii rozwoju województwa - Podkarpackie 2030 w zakresie m.in. pozyskania wysoko wykwalifikowanej kadry z potencjałem do stałego pogłębiania wiedzy i rozwoju umiejętności, jak również włączenie pracodawców w proces kształcenia, w szczególności w zakresie praktycznej nauki, budowania infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, cyfryzacji przemysłu poprzez integracje sterowanych cyfrowo maszyn z siecią Internet, technologiami informacyjnymi i osobą fizyczną (Przemysł 4.0),
- pracodawców (w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw) w zakresie pozyskania specjalistów informatyków,
- dotyczących podjęcia samodzielnej działalności gospodarczej przez absolwentów w zakresie usług IT.
Instytut Inżynierii Technicznej od samego początku realizacji kształcenia na kierunku informatyka włącza w proces kreowania koncepcji kształcenia interesariuszy wewnętrznych oraz zewnętrznych. Oba te podmioty mają istotną rolę w procesie dydaktycznym, m.in. w opracowywaniu/weryfikacji koncepcji programu studiów, efektów uczenia się, treści programowych, procesu dyplomowania, organizacji konferencji, seminariów, szkoleń czy też pomocy w organizacji praktyk zawodowych. Otoczenie społeczno-gospodarcze jest również źródłem kadry dydaktycznej posiadającej znaczne doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią.
Absolwent studiów inżynierskich na kierunku informatyka posiada wiedzę i umiejętności z zakresu ogólnych zagadnień informatyki i potrafi dostosować je do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości informatycznej. Zna zasady budowy współczesnych komputerów i urządzeń z nimi współpracujących, systemów operacyjnych, sieci komputerowych i baz danych. Posiada umiejętność programowania wykorzystując nowoczesne języki oraz środowiska programistyczne. Zna zasady inżynierii oprogramowania. Dysponuje także wiedzą w zakresie grafiki komputerowej, komunikacji człowiek-komputer oraz sztucznej inteligencji. Posiada także umiejętność twórczego rozwiązywania problemów technicznych, kreowania innowacji, sprawnego komunikowania się z otoczeniem i aktywnego uczestniczenia w pracy grupowej, kierowania projektami technicznymi, transferu wiedzy i jej zastosowań. Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku informatyka jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej w przedsiębiorstwach zajmujących się projektowaniem i wdrażaniem rozwiązań z zakresu szeroko pojętej informatyki. Jest przygotowany do pracy w specjalistycznych firmach informatycznych lub w innych firmach i organizacjach zajmujących się tworzeniem, wdrażaniem lub utrzymaniem narzędzi i systemów informatycznych. Jest również przydatnym pracownikiem w przedsiębiorstwach specjalizujących się w poszukiwaniu oraz wdrażaniu innowacyjnych technik i rozwiązań informatycznych. Posiada także wiedzę z zakresu przedsiębiorczości pozwalającą na prowadzenie własnej działalności gospodarczej.
A. Miejsce i termin realizacji oraz cel praktyki zawodowej
Praktyki są integralną częścią programu studiów i podlegają obowiązkowemu zaliczeniu z przypisaną odpowiednią liczbą punktów ECTS. Praktyki zawodowe na kierunku informatyka studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym odbywają się:
- Dla cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku ak. 2018/19
- 360 godzin praktyki w ramach VI semestru studiów – realizowanej w zakładach pracy.
- Dla cykli kształcenia rozpoczynających się w roku ak. 2019/20 i 2020/21
- 160 godzin praktyki w ramach IV semestru studiów – realizowanej jako integralna część zajęć kierunkowych.
- 800 godzin praktyki w ramach semestrów VI i VII – realizowanej w zakładach pracy.
Praktyka realizowana w zakładach pracy odbywa się w firmach informatycznych o profilu pozwalającym na realizację założonych efektów uczenia się.
B. Organizacja praktyki zawodowej i dobór miejsca jej odbywania
Organizację praktyk zawodowych zapewnia Uczelniany Koordynator ds. Praktyk Zawodowych, którego szczegółowy zakres obowiązków określa Regulamin Studenckich Praktyk Zawodowych w Państwowej Wyższej Szkole Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu.
- Praktyka zawodowa realizowana jest w firmach informatycznych lub innych, gdzie występuje dział informatyki,
- Praktyka odbywa się pod nadzorem nauczyciela akademickiego – opiekuna praktyk zawodowych – który dla studentów staje się przełożonym,
- Studenci mogą odbywać praktykę w wybranym przez siebie zakładzie pracy pod warunkiem uzyskania zgody opiekuna praktyk zawodowych,
- Podstawa realizacji praktyki jest umowa /porozumienie pomiędzy zakładem pracy a uczelnią.
C. Efekty uczenia się
Efekty uczenia się zakładane dla praktyki są zgodne z efektami uczenia się przypisanymi do pozostałych zajęć. Poniżej przedstawiona została stosowna tabela efektów uczenia się w obszarach: wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych w odniesieniu do poziomu i profilu kierunku studiów:
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się, student w obszarze: |
Odniesienie do efektów uczenia się dla określonego kierunku studiów, poziomu i profilu |
Wiedzy – zna i rozumie |
|
Wagę i znaczenie uwarunkowań społecznych pracy oraz zasad BHP |
K_W18 |
Umiejętności – potrafi |
|
pracować w zespole zadaniowym, stosować się do poleceń kierownictwa |
K_U02 |
opracować dokumentację wykonanej pracy, zaprezentować wykonane zadania |
K_U03, KU04 |
wykorzystywać narzędzia zarządzania projektem, kontroli wersji, zarządzania kodem |
K_U12 |
zidentyfikować i udokumentować zależności systemowe i środowiskowe w procesie wytwarzania oprogramowania |
K_U13 |
Kompetencji społecznych – jest gotów do |
|
odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym |
K_K03 |
D. Nadzór nad realizacją praktyki oraz osiągnięciem przez studenta efektów uczenia się.
Nadzór nad realizacją praktyk zawodowych pełni opiekun praktyk wyznaczony spośród nauczycieli akademickich. Szczegółowy zakres jego obowiązków określa Zarządzenie Rektora. Praktyki odbywane w ramach zajęć na uczelni prowadzą nauczyciele akademiccy posiadający odpowiednie kwalifikacje dydaktyczne i zawodowe w dyscyplinie informatyka techniczna i telekomunikacyjna oraz doświadczenie zawodowe związane z pracą w branży Informatycznej. Formy i tematykę zajęć oraz sposoby weryfikacji efektów uczenia się opisane są w kartach opisu zajęć. Praktyka ta realizowana jest w laboratoriach komputerowych Instytutu Inżynierii Technicznej, wyposażonych w odpowiedni sprzęt oraz oprogramowanie.
Praktyka zewnętrzna realizowana jest pod nadzorem nauczyciela akademickiego – opiekuna praktyk we współpracy z zakładowym opiekunem praktyk. Opiekunem praktyki z ramienia zakładu pracy może być osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje (co najmniej tytuł zawodowy inżyniera) oraz doświadczenie zawodowe w informatyce związane z zakresem tematycznym realizowanym w czasie praktyk zawodowych. Opiekun zakładowy powinien być także kompetentny w zakresie udzielenia informacji o obowiązujących przepisach BHP oraz przepisach regulaminu pracy. Weryfikacja efektów uczenia się odpowiednio w zakresie: wiedzy, umiejętności i kompetencji odbywa się po ukończeniu praktyki, zgodnie z Kartą Praktyki, przygotowaną przez Uczelnianego Koordynatora d/s Praktyk Zawodowych. Karta Praktyki jest wypełniana przez obydwu opiekunów praktyki.
E. Weryfikacja przebiegu praktyki i jej zaliczenie
Praktyki odbywane w ramach zajęć na uczelni zaliczane są przez nauczyciela akademickiego prowadzącego daną praktykę. Studenci w trakcie odbywania praktyki w zakładzie pracy prowadzą dokumentację (Dzienniczek praktyki studenckiej) potwierdzającą realizowane przez nich zadania, które są potwierdzane przez opiekuna z ramienia zakładu pracy. Zaliczenia praktyki zawodowej dokonuje nauczyciel akademicki – opiekun praktyk zawodowych, który czuwa nad ich prawidłową realizacją poprzez:
- monitorowanie przebiegu praktyki pod kątem realizacji założeń dydaktycznych i organizacyjnych,
- przeprowadzanie kontroli praktyk w zakładach pracy,
- uzgodnienie przeprowadzenia oceny osiągniętych efektów uczenia się z zakładowym opiekunem praktyk,
- weryfikację nabytych przez studentów umiejętności zawodowych przeprowadzoną w formie rozmowy po odbytych praktykach.
Do pobrania:
Rada pracodawców jest ciałem doradczym w procesie tworzenia programu studiów. Działa ona jako forum wymiany myśli, doświadczeń oraz rozszerzania płaszczyzn współpracy pomiędzy kierunkiem, a instytucjami z otoczenia społeczno-gospodarczego. Działania Rady pracodawców mają na celu:
- współtworzenie programów studiów,
- dostosowanie oferty kształcenia do oczekiwań rynku pracy,
- podnoszenie atrakcyjności procesu kształcenia,
- realizowanie prac naukowo-badawczych,
- rozwijanie i doskonalenie wzajemnej współpracy.
W skład rady wchodzą instytucje z otoczenia społeczno-gospodarczego w tym pracodawcy, u których studenci odbywają praktykę zawodową. Obecny skład Rady pracodawców to przedstawiciele z:
- Systemy Informatyczne Set(h) sp. z o.o.,
- infoSoftware Polska sp. z o.o.,
- Infores PoBo sp. z o.o,
- Podkarpacki oddział PTI.
Opiekę nad działaniami Rady pracodawców prowadzi dr Robert Pękala koordynator ds. relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym kierunku informatyka.
Wyniki monitoringu losów zawodowych absolwentów na kierunku informatyka studia pierwszego stopnia
Badania ankietowe dotyczące monitorowania losów absolwentów przeprowadzane są na kierunku informatyka corocznie. Średnia ilość absolwentów biorących udział w ankiecie to ok. 10 osób. Z badań ankietowych prowadzonych wśród absolwentów kierunku informatyka wynika, że 78% z nich podjęło pracę zawodową z czego 33% zgodną, a 44% częściowo zgodną z kwalifikacjami. Wszyscy absolwenci uznali, że wiedza zdobyta podczas studiów jest przydatna w ich pracy zawodowej. Jako istotne czynniki przydatne w pracy najczęściej wymieniali: znajomość programów komputerowych, kreatywność i innowacyjność, ukończony kierunek studiów oraz umiejętność pracy w zespole. Deklarację ponownego podjęcia tego samego kierunku studiów na PWSTE zgłosiło 78% absolwentów. W dużej części absolwenci pozytywnie oceniali stopień w jakim ukończone studia wpłynęły na ich wiedzę, umiejętności i kompetencje, a ponadto prawie połowa zadeklarowała chęć podjęcia studiów drugiego stopnia. Być może wynika to z faktu, że studenci po zakończeniu studiów i pozytywnej obronie pracy inżynierskiej otrzymują tytuł inżyniera, co uprawnia ich do podjęcia pracy zawodowej w szeroko rozumianej branży informatycznej.