Imię i nazwisko Kierownika:
dr Katarzyna Król
Imiona i nazwiska osób wchodzących w skład Zakładu Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej oraz Kształcenia Ustawicznego:
- prof. dr hab. Jolanta Szempruch, jolanta.szempruch@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Beata Cieśleńska, beata.cieslenska@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Iwona Dudzik, iwona.dudzik@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Agnieszka Lewicka-Zelent, agnieszka.lewicka-zelent@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Liliya Morska, lilia.morska@pansjar.edu.pl
- ks. prof. ucz. dr hab. Witold Ostafiński, witold.ostafinski@pansjar.edu.pl
- dr inż. Wojciech Błażejewski, wojciech.blazejewski@pansjar.edu.pl
- dr Joanna Dworakowska, joanna.dworakowska@pansjar.edu.pl
- dr Michał Hnatiuk, hnatiuk@pansjar.edu.pl
- dr Agata Kolasa-Skiba, agata.kolasa-skiba@pansjar.edu.pl
- dr Beata Komorowska, beata.komorowska@pansjar.edu.pl
- dr Katarzyna Król, katarzyna.krol@pansjar.edu.pl
- dr Magdalena Leżucha, magdalena.lezucha@pansjar.edu.pl
- dr Małgorzata Podolak, malgorzata.podolak@pansjar.edu.pl
- dr Zbigniew Ruszaj, zbigniew.ruszaj@pansjar.edu.pl
- mgr Teresa Biela, teresa.biela@pansjar.edu.pl
- mgr Renata Chlebowska, renata.chlebowska@pansjar.edu.pl
- mgr Lucyna Kozioł, lucyna.koziol@pansjar.edu.pl
- mgr Joanna Porada, joanna.porada@pansjar.edu.pl
- mgr Katarzyna Rokosz, katarzyna.rokosz@pansjar.edu.pl
- ks. mgr Łukasz Szydełko, lukasz.szydelko@pansjar.edu.pl
Do pobrania:
Koncepcja kształcenia na kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna jest zgodna z wizją i strategią rozwoju Państwowej Akademii Nauk Stosowanych im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu. Misją Uczelni jest, m.in. kształcenie młodzieży na najwyższym poziomie w celu realizacji potrzeb społeczno-gospodarczych środowiska lokalnego i rynku pracy, regionu oraz kraju, a także stwarzanie szansy na ustawiczne podnoszenie stanu wiedzy i umiejętności. Ważnym elementem wychowawczym jest propagowanie poglądów patrona Uczelni, bł. ks. Bronisława Markiewicza, gdyż głoszone przez niego podstawowe wartości pedagogiczne, ich rola i znaczenie w programie wychowawczym są współcześnie aktualne. Strategiczne działania Uczelni obejmują dostosowanie oferty edukacyjnej dla potrzeb i wyzwań rynku pracy.
Program studiów na kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna odpowiada na oczekiwania edukacyjne lokalnej społeczności i na prognozowane zapotrzebowanie rynku pracy w kraju i za granicą na specjalistów w zakresie wychowania, organizowania uczenia się, wspierania rozwoju i opieki dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć nauki, rozwiązań metodycznych oraz znajomością dobrych praktyk w tym zakresie oraz gotowością do projektowania i realizacji autorskich, innowacyjnych rozwiązań. Wychodzi naprzeciw coraz to nowym wyzwaniom, z jakimi musi się zmierzyć współczesny nauczyciel, związanych zarówno z nowymi kierunkami i zmianami edukacyjnymi (np. edukacja włączająca), przemianami społecznymi i cywilizacyjnymi, które generują nowe problemy, z którymi się styka (np. problemy zdrowotne dzieci, w tym szczególnie społeczno – emocjonalne oraz nowe uzależnienia), jak i nowymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, które wyznaczają nową jakość w procesach edukacyjnych i samokształceniu.
W wyniku kształcenia na kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna absolwent zdobędzie wiedzę pedagogiczną, psychologiczną, filozoficzną i socjologiczną, niezbędną do zrozumienia procesów rozwoju, wychowania, socjalizacji, nauczania i uczenia się, wykorzystywaną w pracy nauczyciela małego dziecka.
Koncepcja kształcenia obejmuje interdyscyplinarną wiedzę z zakresu organizowania i realizacji wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, w tym dotyczącą poszczególnych metodyk oraz korzystanie z nowoczesnych technologii informacyjnych. Kształcenie studentów oparte jest na współczesnych koncepcjach edukacyjnych i dotyczy problematyki integracji treści kształcenia, prowadzenia i wdrażania innowacji pedagogicznych oraz wykorzystania aktualnej wiedzy z zakresu neuronauk.
Absolwent studiów na kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna będzie dysponował umiejętnościami pozwalającymi na rzetelną ocenę autorskich projektów wychowawczo-edukacyjnych oraz programowanie nowatorskich oddziaływań i strategii pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zdobędzie orientację w środowiskowych uwarunkowaniach procesów rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz będzie potrafił rozstrzygać dylematy związane z przebiegiem procesu edukacyjnego.
Ponadto, absolwent będzie potrafił wykorzystać narzędzia diagnostyczne w wychowaniu oraz kształceniu i na tej podstawie będzie konstruował autorskie strategie wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Wykorzystując metody heurystyczne, absolwent w sposób twórczy będzie planował własny rozwój osobowy.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent będzie rozumiał potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; jak również będzie dokonywał oceny własnych kompetencji oraz doskonalił umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych. Będzie gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy placówek edukacyjnych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz inicjowania współpracy ze środowiskiem przedszkolnym, szkolnym, lokalnym i regionalnym.
Po ukończeniu studiów na kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna absolwent będzie przygotowany do efektywnego realizowania zadań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych wynikających z roli nauczyciela, projektowania, planowania i wdrażania autorskich rozwiązań inspirowanych europejskimi i światowymi systemami pedagogicznymi. Uzyska przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej i może zostać zatrudniony w przedszkolach, punktach oraz oddziałach przedszkolnych, w klasach I-III szkół podstawowych, w tym również w przedszkolach i szkołach podstawowych z oddziałami/klasami integracyjnym oraz realizujących ideę edukacji włączającej.
- Program studiów na cykl kształcenia 2024/2025 - 2028/2029 (studia stacjonarne)
- Program studiów na cykl kształcenia 2024/2025 - 2028/2029 (studia niestacjonarne)
- Program studiów na cykl kształcenia 2023/2024 - 2027/2028 (studia stacjonarne) – ZMIANY DO PROGRAMU STUDIÓW
- Program studiów na cykl kształcenia 2023/2024 - 2027/2028 (studia stacjonarne)
- Program studiów na cykl kształcenia 2023/2024 - 2027/2028 (studia niestacjonarne)
- Program studiów na cykl kształcenia 2022/2023 - 2026/2027 (studia stacjonarne)
- Program studiów na cykl kształcenia 2022/2023 - 2026/2027 (studia niestacjonarne)
- Program studiów na cykl kształcenia 2021/2022 - 2025/2026 (studia stacjonarne)
- Program studiów na cykl kształcenia 2020/2021 - 2024/2025 (studia stacjonarne)
Uczelniany Koordynator do spraw praktyk zawodowych
dr inż. Piotr Maziarz
Kierunkowi opiekunowie praktyk zawodowych w roku akademickim 2024/2025
II rok – dr Agata Kolasa-Skiba
III rok – dr Zbigniew Ruszaj
IV rok – dr inż. Wojciech Błażejewski
Absolwent jednolitych studiów magisterskich na kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna odbywa w trakcie studiów praktyki zawodowe. Praktyki zawodowe wynikają ze specyfiki studiowanego kierunku o profilu praktycznym oraz ze standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III szkoły podstawowej), w ramach grupy zajęć z zakresu praktyk zawodowych [J] obejmujących praktykę śródroczną [J.1.] i praktykę ciągłą [J.2.], określonych w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019, poz. 1450). Rodzaj, czas trwania praktyki oraz przypisane im punkty ECTS określa harmonogram studiów – ich wymiar wynosi 270 godzin, realizowanych w trakcie 5 semestrów, za co Absolwent otrzymuje 11 ECTS.
Celem praktyk zawodowych jest zapoznanie studenta z organizacją pracy przedszkola, szkoły, placówki systemu oświaty, w tym placówki oświatowo-wychowawczej, poradni psychologiczno-pedagogicznej, warsztatem pracy nauczyciela, formami i metodami nauczania i wychowania oraz umożliwienie studentowi kształtowania i rozwoju umiejętności dydaktyczno-wychowawczych w bezpośrednim kontakcie z uczniami, a także weryfikacji własnych predyspozycji do wykonywania zawodu nauczyciela.
Ogólne cele praktyk zawodowych to:
- poznanie specyfiki zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej;
- stwarzanie warunków do rozwijania gotowości do podjęcia roli nauczyciela;
- przygotowanie do efektywnego organizowania własnego warsztatu nauczycielskiego;
- świadome budowanie relacji z dziećmi i uczniami, ich rodzicami lub opiekunami oraz ze współpracownikami;
- wdrożenie innowacyjności w pracy nauczyciela, w zakresie dotyczącym indywidualizacji procesu nauczania uwzględniającej zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów, wspieranie ich wszechstronnego rozwoju, ich aktywności i uczestnictwa w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym.
Wymiar i terminy odbywania praktyki zawodowej
Praktyka zawodowa realizowana jest w terminach i w wymiarze zapisanych w harmonogramie realizacji programu studiów.
Do pobrania:
Stałe kontakty z interesariuszami zewnętrznymi pozwalają na orientowanie się co do potrzeb otoczenia społecznego, gospodarczego i kulturalnego. Współpraca z Radą Pracodawców na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna ma na celu:
- wymianę doświadczeń w kontekście podnoszenia jakości kształcenia,
- współtworzenie programu studiów oraz udoskonalanie koncepcji kształcenia,
- organizację praktyk zawodowych, przedsięwzięć mających na celu podnoszenie kompetencji studentów oraz integrację ze środowiskiem lokalnym,
- dostosowanie koncepcji kształcenia do potrzeb rynku pracy,
- wspólne realizowanie projektów naukowych i praktycznych w kontekście wypracowania rozwiązań odpowiadających potrzebom dzieci, rodziców i nauczycieli ze środowiska lokalnego.
W skład Rady Pracodawców przy kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna wchodzą następujące instytucje:
- Szkoła Podstawowa nr 1 im. św. Królowej Jadwigi w Jarosławiu;
- Szkoła Podstawowa nr 2 im. ks. Stanisława Konarskiego w Jarosławiu;
- Szkoła Podstawowa nr 5 im. Baśki Puzon w Jarosławiu;
- Szkoła Podstawowa nr 4 im. Stefana Żeromskiego w Jarosławiu;
- Miejskie Przedszkole nr 9 im. Jana Brzechwy w Jarosławiu;
- Niepubliczne Przedszkole Integracyjne i Żłobek "Wyspa Skarbów" w Jarosławiu.
Koordynatorem ds. współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w tym z Radą Pracodawców dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest dr Agata Kolasa-Skiba.
Na Pedagogice Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej jeszcze nie są realizowane.