Imię i nazwisko Kierownika:
- dr Katarzyna Coombs-Hoar
Imiona i nazwiska osób wchodzących w skład Zakładu Filologii:
- prof. ucz. dr hab. Robert Kiełtyka, robert.kieltyka@pansjar.edu.pl
- dr Violetta Ciećko, violetta.ciecko@pansjar.edu.pl
- dr Katarzyna Coombs-Hoar, katarzyna.coombs-hoar@pansjar.edu.pl
- dr Bożena Duda, bozena.duda@pansjar.edu.pl
- dr Alina Leśkiw, alina.leskiw@pansjar.edu.pl
- dr Łukasz Stec, lukasz.stec@pansjar.edu.pl
- mgr Iwona Dyrda, iwona.dyrda@pansjar.edu.pl
- mgr Krzysztof Markowski, krzysztof.markowski@pansjar.edu.pl
Do pobrania:
Kierunek filologia studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym został przyporządkowany do dziedziny nauk humanistycznych, w ramach dyscyplin naukowych językoznawstwo, literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii. Określone efekty uczenia się odzwierciedlają udział wiodącej roli dyscypliny językoznawstwo, który stanowi 85% wszystkich efektów uczenia się. Równocześnie część efektów uczenia się przyporządkowano do dyscypliny literaturoznawstwo, w wymiarze 8% oraz do dyscypliny nauki o kulturze i religii w wymiarze 7%.
Podstawowym celem koncepcji kształcenia jest ukierunkowanie na jej praktyczne zastosowanie i użyteczność uzyskiwanych przez absolwentów kompetencji – struktura kierunku zakłada konieczność przekazywania umiejętności i kompetencji dostosowanych do aktualnych warunków rynku pracy, zgodnych z jego potrzebami. Koncepcja zakłada też połączenie aktualnej wiedzy akademickiej i efektów postępu w dyscyplinach naukowych, do których odnoszą się efekty uczenia się, z doświadczeniem praktycznym nauczycieli akademickich oraz innych osób prowadzących zajęcia dydaktyczne. Kształtowanie u studentów filologii postaw przedsiębiorczych, rozwijanych obok pozostałych kompetencji, zwiększa ich atrakcyjność na rynku pracy. Studenci przygotowywani są do wejścia na rynek pracy i podejmowania nowych wyzwań zawodowych poprzez biegłe opanowanie języka angielskiego, rozwijanie umiejętności związanych z funkcjonowaniem firm biznesowych, organizacji non-profit oraz instytucji sektora publicznego, w których jednym z elementów działalności jest współpraca ze środowiskiem anglojęzycznym, jak również poprzez umiejętne posługiwanie się technologiami informacyjno-telekomunikacyjnymi w różnych obszarach działalności zawodowej w tym narzędziami CAT.
W ramach programu Erasmus+ studenci kierunku filologia mają możliwość rozwijania swoich kompetencji społecznych i językowych w zróżnicowanym etnicznie i kulturowo otoczeniu, co ułatwia przyszłe funkcjonowanie zawodowe oraz wspomaga rozwój kompetencji i postaw społecznych.
Rada Programowa Kierunku Studiów Filologia pozostaje w regularnych i ścisłych relacjach z przedstawicielami interesariuszy zewnętrznych. Są oni aktywnie włączani i angażowani w proces tworzenia oferty edukacyjnej i programów studiów oraz wspólne opracowanie efektów uczenia się dla kierunku. Treści programowe są zatem odpowiedzią na potrzeby związane z rynkiem pracy, rozwojem technologii oraz zapotrzebowaniem na pracowników w obszarze działalności zawodowej specjalisty językowego. Tym samym koncepcja kształcenia na kierunku filologia studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym wpisuje się w strategię i misję Uczelni.
Cechą wyróżniającą koncepcję kształcenia na kierunku studiów pierwszego stopnia o profilu praktycznym na kierunku filologia jest zatem skupienie się na praktycznym przygotowaniu absolwentów do udzielenia wsparcia językowego w organizacjach biznesowych i non-profit oraz w instytucjach sektora publicznego. Obszarem potencjalnego zatrudnienia absolwenta kierunku filologia są organizacje prowadzące działalność na rynku międzynarodowym oraz krajowym poszukujące specjalistów do spraw wsparcia językowego.
Absolwent kierunku filologia, studia I stopnia, profil praktyczny w PANS w Jarosławiu to specjalista językowy. Posiada wiedzę, umiejętności oraz kompetencje z dyscyplin językoznawstwo, literaturoznawstwo oraz nauki o kulturze i religii oraz potrafi wykorzystać je w rozwiązywaniu problemów językowych występujących w działalności organizacji. Absolwent posiada biegłą znajomość języka angielskiego na poziomie C1 wg ESOKJ, potrafi redagować i analizować pod względem poprawności językowej teksty z wykorzystaniem specjalistycznego słownictwa, m.in. z obszaru HR, marketingu, PR, bankowości, zarządzania, ponadto potrafi zastosować tę wiedzę w praktyce poprzez zapewnienie poprawności językowej dokumentów anglojęzycznych z obszarów działalności organizacji, w których może znaleźć zatrudnienie. Absolwent kierunku potrafi wykorzystać swoją wiedzę językoznawczą oraz znajomość języka specjalistycznego przy wsparciu realizacji działań i wdrażaniu projektów w organizacjach biznesowych, non-profit oraz instytucjach publicznych, w których potencjalnie może znaleźć zatrudnienie. Z kolei nabyta w trakcie studiów wiedza z zakresu literaturoznawstwa oraz nauk o kulturze i religii zapewnia wsparcie w przygotowaniu tekstów, w których istnieje możliwość nawiązania do kontekstów literackich oraz kulturowych w dziedzinie reklamy i marketingu oraz w wybranych branżach przemysłu rozrywkowego (np. platformy streamingowe, studia produkujące gry komputerowe).
Specjalista językowy potrafi wspierać procesy zachodzące w organizacji pod względem rozwiązywania problemów natury językowej i realioznawczej. Do jego czynności zawodowych należą: redagowanie tekstów pisanych i mówionych dostosowanych do docelowej grupy odbiorców, sprawdzenie poprawności językowej prezentacji biznesowych, wsparcie językowe w analizie i tłumaczeniu dokumentów wykorzystywanych w działalności organizacji, współtworzenie tłumaczeń dokumentów handlowych, marketingowych i coachingowych, wsparcie językowe w tworzeniu, redagowaniu i korekcie treści reklamowych, ofertowych, promocyjnych w tym również treści, które pojawiają się w mediach społecznościowych. Absolwent w swojej działalności zawodowej potrafi zastosować nowoczesne technologie w postaci narzędzi CAT oraz wspomaga się sztuczną inteligencją w redagowaniu treści. Absolwent kierunku filologia jest także przygotowany do udzielania wsparcia językowego przy rozmowach biznesowych oraz obsłudze klienta obcojęzycznego. Wspomaga językowo wideokonferencje oraz korespondencję w języku angielskim. Posiada umiejętności komunikacyjne służące wspieraniu innych pracowników w skutecznym porozumiewaniu się z klientami, współpracownikami oraz innymi zainteresowanymi stronami. Absolwent kierunku świadczy pomoc językową w organizacjach, których obszarami działalności jest handel, produkcja i usługi. Tym samym specjalista językowy posiada kompetencje niezbędne do podjęcia pracy w organizacjach, w których, nabyta w trakcie studiów wiedza i umiejętności oraz wysokie kompetencje społeczne są pożądane we wsparciu językowym m.in. specjalistów ds. marketingu, specjalistów ds. obsługi klienta anglojęzycznego, specjalistów ds. Public Relations (PR), specjalistów ds. HR, specjalistów ds. sprzedaży, pracowników działów rekrutacyjnych.
CELE KSZTAŁCENIA
Studenci kierunku filologia studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym nabywają wiedzę i umiejętności na najwyższym poziomie, co umożliwia im podjęcie pracy w kraju lub za granicą. W konsekwencji, absolwenci kierunku będą posiadać wysokie kwalifikacje związane z działalnością zawodową specjalisty językowego.
Cele szczegółowe kształcenia koncentrują się na:
- przekazaniu studentom nowoczesnej i praktycznie użytecznej wiedzy z dyscypliny językoznawstwo, dotyczącej głównie struktury języka, budowy i analizy składniowej zdania, jak też procesów słowotwórczych i zależności leksykalno-semantycznych;
- kształtowaniu umiejętności analizy i interpretacji tekstu literackiego z wykorzystaniem zdobytej wiedzy z zakresu literaturoznawstwa;
- przygotowaniu studentów do wykorzystania zdobytej wiedzy z uwzględnieniem umiejętności nabytych podczas praktyk zawodowych;
- przygotowaniu studentów do pracy w środowisku wielojęzycznym i wielokulturowym, w którym niezbędna jest biegła znajomość języka angielskiego oraz przygotowanie do pracy biurowej z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych i narzędzi wspomagających tłumaczenia CAT;
- kształtowaniu umiejętności oraz kompetencji społecznych dostosowanych do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy, a także umiejętności miękkich i profesjonalnych związanych między innymi z funkcjonowaniem w środowisku wielokulturowym;
- przekazanie studentom wiedzy z zakresu językoznawstwa stosowanego, przygotowującej ich do wykorzystania słownictwa i terminologii fachowej w działalności zawodowej.
ZAJĘCIA SPECJALISTYCZNE:
- Język angielski w bankowości – wybrane produkty i usługi bankowe / Język angielski w prezentacjach marketingowych/biznesowych
- Język angielski medialny / Popkultura w prasie anglojęzycznej
- Wykorzystanie języka angielskiego w negocjacjach handlowych/biznesowych / Język angielski w dokumentacji prawniczej w organizacji miedzynarodowej
- Narzędzia CAT
- IT w biznesie i zarządzaniu
- Język angielski w budowaniu zaangażowania pracowników w organizacjach międzynarodowych/ Wykorzystanie języka angielskiego w Coachingu
- Język angielski w rekrutacji pracowników w organizacji miedzynorodowej/ Język angielski w zarządzaniu zasobami ludzkimi w organizacji międzynarodowej
- Wykorzystanie języka angielskiego w marketingu / Wykorzystanie języka angielskiego w public relations
- Wykorzystanie jezyka angielskiego w budowaniu relacji z klientem / Język angielski w nowoczesnych koncepcjach marketingowych
- Język angielski wykorzystywany w korespondencji handlowej / Język angielski w dokumentacji przewidzianej prawem pracy w WB
- Wykorzystanie jezyka angielskiego w zarządzaniu projektami / Język angielski w zarządzaniu strategicznym
- Wykorzystanie jezyka angielskiego w rozwóju zawodowym pracownika w organizacjach międzynarodowych / Język angielski w zarządzaniu wydajnością pracowników w organizacjach międzynarodowych
- Język niemiecki w biznesie / Język niemiecki medialny
- Program studiów na cykl kształcenia 2023/2024 - 2025/2026 (studia stacjonarne) - ZMIANY DO PROGRAMU STUDIÓW
- Program studiów na cykl kształcenia 2023/2024 - 2025/2026 (studia stacjonarne)
- Program studiów na cykl kształcenia 2022/2023 - 2024/2025 (studia stacjonarne) - ZMIANY DO PROGRAMU STUDIÓW
- Program studiów na cykl kształcenia 2022/2023 - 2024/2025 (studia stacjonarne)
Uczelniany Koordynator do spraw praktyk zawodowych
dr inż. Piotr Maziarz
Kierunkowi opiekunowie praktyk zawodowych w roku akademickim 2024/2025
II rok, III rok - praktyka zawodowa w zakładzie pracy – mgr Krzysztof Markowski
Program praktyk studenckich
- Szczegółowe zasady odbywania praktyk zawodowych w cyklu kształcenia 2023/2024 - 2025/2026
- Szczegółowe zasady odbywania praktyk zawodowych w cyklu kształcenia 2022/2023 - 2024/2025
Wymiar i terminy odbywania praktyki zawodowej
Praktyka zawodowa realizowana jest w terminach i w wymiarze zapisanych w harmonogramie realizacji programu studiów.
Do pobrania:
Rada Pracodawców działa jako forum wymiany myśli, doświadczeń oraz rozszerzania płaszczyzn współpracy pomiędzy Uczelnią a zrzeszonymi instytucjami otoczenia społeczno-gospodarczego. Główne obszary działalności Rady to:
- Współtworzenie programów studiów i ich doskonalenie na kierunku studiów, polegające na prowadzeniu konsultacji z przedstawicielami Rady Pracodawców;
- Dostosowanie oferty kształcenia do oczekiwań zawodowego rynku pracy zgodnie z koncepcją i celami kształcenia na kierunku studiów,
- Podnoszenie atrakcyjności procesu kształcenia,
- Realizowanie prac naukowo-badawczych,
- Współorganizowanie projektów o charakterze edukacyjnym i popularyzatorskim.
Obecny skład Rady Pracodawców dla kierunku filologia to przedstawiciele z:
- Bucher Unipektin Sp. z o.o., Lubomirskich 1E, Przeworsk 37-200;
- Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego, 35-959 Rzeszów, ul. Szopena 51;
- NewLegal Kancelaria Adwokacka, ul. Geodetów 1/4a, Rzeszów.
Koordynatorem ds. relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w tym z Radą Pracodawców dla kierunku filologia jest mgr Krzysztof Markowski.
Wyniki ankiety na temat losów zawodowych Absolwentów kierunku filologia, rocznik 2020 (fala II) - 3 lata po skończeniu studiów
Liczba absolwentów do których wysłano ankietę (wyrazili zgodę): 9.
Liczba absolwentów którzy wypełnili ankietę: 1.
Wyniki przeprowadzonej ankiety wskazują, iż absolwent podjął właściwą decyzję, dotyczącą wyboru kierunku Filologia, studia pierwszego stopnia w PANS w Jarosławiu. Ponadto bardzo wysoko ocenił umiejętności do wykonywania wyuczonego zawodu, które otrzymał po ukończeniu studiów w PANS. Absolwent zamierza podjąć studia drugiego stopnia – magisterskie, ale nie trzeciego stopnia – doktoranckie, dodatkowe kursy/szkolenia oraz studia podyplomowe. Respondent jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę oraz wykonuje swoją pracę częściowo zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami. Absolwent ocenił częściowo przydatność wiedzy, zdobytej podczas studiowania w swojej pracy zawodowej, wskazując na następujące czynniki, które okazały się szczególnie przydatne z perspektywy jego doświadczeń zawodowych: ukończony kierunek studiów w PANS w Jarosławiu; znajomość języków obcych; doświadczenia wynikające z udziału w międzynarodowych programach mobilności; umiejętność pracy w zespole; kreatywność i innowacyjność; umiejętność rozwiązywania problemów. Absolwent wskazał na konieczność wprowadzenia „Języka angielskiego certyfikowanego” na ukończonym kierunku studiów.
Wnioski opracowała:
dr Iwona Dudzik – członek Zespołu Badawczego do spraw Monitorowania Losów Zawodowych Absolwentów PANS w Jarosławiu