Imię i nazwisko Kierownika:
dr inż. Waldemar Zadworny, waldemar.zadworny@pansjar.edu.pl
Imiona i nazwiska osób wchodzących w skład Zakładu:
- prof. dr hab. inż. Stanisław Popek, stanislaw.popek@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Peter Adamišin, peter.adamisin@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Aleksandra Chapcakova, aleksandra.chapcakova@pansjar.edu.pl
- dr inż. Stanisław Gemra, stanislaw.gemra@pansjar.edu.pl
- dr inż. Marcin Kłak, marcin.klak@pansjar.edu.pl
- dr inż. Katarzyna Kucab- Bąk, katarzyna.kucab-bak@pansjar.edu.pl
- dr inż. Piotr Maziarz, piotr.maziarz@pansjar.edu.pll
- dr inż. Lucyna Szczygieł, lucyna.szczygiel@pansjar.edu.pl
- dr inż. Elżbieta Wolanin-Jarosz, elzbieta.wolanin-jarosz@pansjar.edu.pl
- dr Małgorzata Krzeszowska, malgorzata.krzeszowska@pansjar.edu.pl
- dr Róża Weryńska-Bieniasz, roza.werynska-bieniasz@pansjar.edu.pl
- dr Dariusz Kłak, dariusz.klak@pansjar.edu.pl
- dr Andrzej Olak, andrzej.olak@pansjar.edu.pl
- dr Jolanta Wojtowicz-Żygadło, jolanta.wojtowicz-zygadlo@pansjar.edu.pl
Do pobrania:
Koncepcja kształcenia na kierunku zarządzanie pierwszego stopnia, prowadzonym w Wydziale Ekonomii i Zarządzania jest integralnie związana ze Strategią Rozwoju Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Jarosławiu, zatwierdzonej Uchwałą Senatu nr 3/II/ 2021 z dnia 10 lutego 2021 r. W odniesieniu do tego dokumentu misją Uczelni jest "kształcenie młodzieży na wysokim poziomie dla potrzeb społeczno-gospodarczych środowiska lokalnego, regionu i kraju, stwarzając również szanse na ustawiczne podnoszenie wiedzy osób dorosłych”.
Z misją Uczelni ściśle powiązana jest strategia działania Wydział Ekonomii i Zarządzania, w której wskazano trzy kluczowe priorytety:
- Wysoki poziom kształcenia dostosowany do potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy.
- Rozwój współpracy z interesariuszami zewnętrznymi.
- Wzmacnianie potencjału infrastrukturalnego i kadrowego uczelni.
Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku zarządzanie uzyska podstawową wiedzę w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości dotyczącą istoty, prawidłowości i problemów funkcjonowania organizacji – przedsiębiorstw oraz instytucji publicznych. Nabędzie umiejętności rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania istotnych problemów związanych z gospodarowaniem zasobami ludzkimi, rzeczowymi, finansowymi i informacyjnymi. Rozwinie postawy przedsiębiorcze oraz umiejętności projektowania i sprawnego wdrażania różnego rodzaju innowacyjnych rozwiązań. Będzie sprawnie komunikować się, negocjować oraz pracować w zespole.
Cele szczegółowe odnośnie do kształcenia na kierunku zarządzanie studia pierwszego stopnia koncentrują się na:
- przekazaniu studentom nowoczesnej i praktycznej wiedzy o trendach rozwojowych z zakresu nauk społecznych, dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości, dotyczącej kluczowych koncepcji teorii przedsiębiorstwa, jego funkcjonowania, przekształcania i rozwoju w zmieniających się warunkach ekonomicznych,
- zapoznaniu studentów z zasadami budowania relacji z otoczeniem zewnętrznym i wewnętrznym i ich wpływu na zarządzanie przedsiębiorstwem, instytucją,
- kształtowaniu umiejętności inicjowania i rozwijania działalności gospodarczej oraz formułowania problemów badawczych i przeprowadzania ich analizy w celu rozwiązywania typowych problemów organizacji,
- kształtowaniu umiejętności korzystania z odpowiednich metod i narzędzi badawczych do opisu i analizy otoczenia przedsiębiorstwa lub innej instytucji,
- wykształceniu u studentów umiejętności komunikowania się z otoczeniem i przyjmowania w pracy zespołowej różnych kompetencji i odpowiedzialności.
Zgodnie z tymi założeniami Wydział Ekonomii i Zarządzania dba, aby studenci kierunku zarządzania studia pierwszego stopnia mogli znaleźć zatrudnienie w przedsiębiorstwach branży produkcyjnej, transportowej, marketingowej czy logistycznej funkcjonujących na rynku lokalnym, krajowym i międzynarodowym. Dzięki nabytym umiejętnościom i kompetencjom absolwenci doskonale odnajdą się w dziale zasobów ludzkich oraz potrafią skutecznie zarządzać procesami w jednostkach o różnej wielkości i specyfiki działalności. Nadrzędnym celem Wydziału jest wykształcenie absolwentów o praktycznych umiejętnościach, którzy będą konkurencyjni na rynku pracy.
- Terminy zjazdów w semestrze letnim roku akademickiego 2023/2024
- Wykaz konsultacji nauczycieli akademickich Wydziału EiZ w semestrze zimowym w roku akademickim 2023/2024
- Terminy zjazdów w semestrze zimowym roku akademickiego 2023/2024
- Terminy egzaminów w sesji letniej roku akademickiego 2022/2023
- Wykaz konsultacji nauczycieli akademickich w semestrze letnim roku akademickiego 2022/2023
- Dyżury dyrekcji instytutu EiZ w semestrze letnim 2022/2023
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim 2022/2023 - semestr II
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim 2022/2023 - semestr IV
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim 2022/2023 - semestr VI
- Terminy zjazdów w semestrze letnim roku akademickiego 2022/2023, III rok
- Harmonogram egzaminów w semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów - semestr I
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów - semestr III
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów - semestr V
- Program studiów dla cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akademickim 2019/2020 - I stopień
- Program studiów 2020/2021
- Wniosek do Dyrektora Instytutu
- Wniosek do JM Rektora
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów - semestr II
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów - semestr IV
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów - semestr VI
Praktyki zawodowe w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Jarosławiu realizowane są na podstawie Regulaminu Studiów PANS w Jarosławiu oraz Zarządzenia Rektora Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Jarosławiu nr 146/2023 z dnia 20 grudnia 2023 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Studenckich Praktyk Zawodowych, opracowanego w oparciu o obecnie funkcjonującą ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U z 2020 poz. 742 z późn. zmian.) oraz Zarządzenie nr 14/2021 z dnia 02 lutego 2021 r. w sprawie refundacji kosztów związanych z odbytą praktyką zawodową.
Praktyka zawodowa na kierunku zarządzanie studia pierwszego stopnia stanowi integralną cześć programu studiów i podlega obowiązkowemu zaliczeniu na ocenę z przyporządkowaną liczbą punktów ECTS. Łączna liczba punktów ECTS uzyskanych przez studenta na kierunku zarządzanie studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym, w ramach praktyk zawodowych wynosi 29 pkt. ECTS w całym cyklu kształcenia. Liczba godzin praktyk zawodowych wynosi 720 i została podzielona na poszczególne semestry studiów tj. II, IV i V po 240 godzin.
Głównym celem praktyki zawodowej jest zastosowanie wiedzy
i umiejętności zdobytej podczas studiów, utrwalenie i zdobycie nowych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej oraz uzyskanie szczegółowych wiadomości o funkcjonowaniu instytucji, w której odbywa się praktyka. Praktyki zawodowe mogą odbywać się w przedsiębiorstwach (produkcyjnych, usługowych) oraz jednostkach administracji publicznej (urzędach gmin, powiatu, szkolnictwa, służbie zdrowia, przedsiębiorstwach użyteczności publicznej) itp. zapewniających realizację efektów uczenia się w ramach praktyki zawodowej na kierunku zarządzanie studia pierwszego stopnia.
Praktyka zawodowa prowadzona jest pod kierunkiem kierunkowego opiekuna praktyk – nauczyciela akademickiego oraz opiekuna zakładowego (pracownicy danej instytucji). Zasady realizacji praktyk opisuje Regulamin studenckich praktyk zawodowych. Przed rozpoczęciem praktyk zawodowych studenci są przygotowywani do ich odbycia przez kierunkowego opiekuna praktyk oraz Uczelnianego Koordynatora ds. praktyk zawodowych. Zadaniem opiekuna kierunkowego jest omówienie ze studentami sylabusa praktyk, w tym zakładanych efektów uczenia się w zakresie: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Praktyki zawodowe zakładają realizację efektów uczenia się zgodnie z obowiązującym sylabusem praktyk zawodowych.
Po zakończeniu praktyk kierunkowy opiekun praktyk – nauczyciel akademicki weryfikuje osiągnięcie przez studentów efektów uczenia się i dokonuje wpisu do karty oceny praktyki (zaliczenia z oceną) oraz do „protokołu zaliczenia przedmiotu”. Zaliczenie odbytych praktyk odbywa się na podstawie pozytywnej oceny wystawionej w dzienniku praktyk przez opiekuna praktyk z ramienia instytucji, oraz przez opiekuna kierunkowego. Po zaliczeniu merytorycznym student jest zobowiązany dostarczyć komplet dokumentów do Działu Praktyk Studenckich z Biurem Karier i rozliczyć się z praktyki zawodowej.
Warunkiem zaliczenia praktyk jest wywiązanie się z zadań i programu określonej praktyki oraz przedłożenie przez studenta stosownej dokumentacji (dziennik praktyk).
Formy zaliczenia: realizacja zleconych praktykantowi zadań zapewniających uzyskanie efektów uczenia się określonych w programie studiów.
Kryteria oceny:
- obecność, poziom zaangażowania,
- treść wykonanych zadań odpowiadająca efektom uczenia się określonym w programie studiów,
- ocena dokumentacji potwierdzającej odbycie praktyki i osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się,
- obserwacja praktykanta (jego stosunek do zleconych zadań i poziom zaangażowania, przestrzeganie obowiązujących regulaminów, stosunek do współpracowników itp.)
W celu monitorowania poprawności weryfikacji efektów uczenia się prowadzona jest przez Wydziałowy Zespół ds. Zapewnienia i Oceny Jakości Kształcenia. roczna kontrola analizy dokumentacji praktyk. Dziekan Wydziału powołuje spośród nauczycieli akademickich opiekuna praktyk zawodowych, którego kwalifikacje i/lub doświadczenie zawodowe związane są z dyscypliną nauki o zarządzaniu i jakości. Opiekun praktyk zawodowych sprawuje nadzór merytoryczny oraz organizacyjny nad praktykami zawodowymi na kierunku zarządzanie pierwszego stopnia.
Obowiązkiem studenta podczas realizacji praktyk zawodowych jest:
- realizowanie praktyki według planu wcześniej ustalonego,
- wypełnianie zadań zleconych przez opiekuna praktyki,
- prowadzenie dokumentacji przebiegu praktyki zawodowej (dziennik praktyk),
- przestrzeganie zasad zachowania obowiązujących w placówce,
- przestrzeganie regulaminu i procedur obowiązujących w placówce, w której realizowana jest praktyka.
Opiekunami zakładowymi praktyk będą osoby wyznaczone przez dyrektorów placówek, w których praktyki będą się odbywały, posiadające kwalifikacje lub doświadczenie zawodowe związane z dyscypliną nauki o zarządzaniu i jakości.
Do obowiązków opiekuna zakładowego należy:
- realizacja programu praktyk,
- projektowanie zadań do samodzielnego wykonania przez praktykanta,
- udzielanie studentowi w razie potrzeby pomocy w przygotowaniu się do samodzielnych działań,
- mobilizowanie studentów do aktywnego uczestnictwa we własnych działaniach zawodowych,
- podpisanie ze studentem oświadczenia o zachowaniu tajemnicy zawodowej,
- opisanie i ocenianie przebiegu praktyki na podstawie karty oceny praktyk.
Wybór Instytucji, w której ma być odbywana praktyka zawodowa jest weryfikowany pod względem możliwości realizacji programu praktyk zawodowych. W trakcie praktyki przeprowadzane są przez kierunkowego opiekuna do spraw praktyk zawodowych wizyty, mające na celu sprawdzenie miejsca odbywania praktyk. Praktyki zawodowe są najlepszym i zarazem jedynym sposobem na zrealizowanie ważnej części procesu kształcenia, który ma przygotowywać do dobrego wykonywania zawodu.
Wydział Ekonomii i Zarządzania prowadzi studia na kierunku zarządzanie pierwszego i drugiego stopnia o profilu praktycznym. Zadaniem kluczowym jest efektywna organizacja procesu kształcenia oraz działalności naukowej. Jednak ważną kwestią dla realizacji procesu kształcenia jest współpraca z lokalnym środowiskiem społeczno-gospodarczym, czego wyrazem jest powstanie Rady Pracodawców. Celem funkcjonowania Rady Pracodawców jest rozwijanie efektywnej współpracy z wiodącymi przedstawicielami sfery biznesu, przedsiębiorstwami, instytucjami, administracją publiczną i samorządową oraz stowarzyszeniami pozarządowymi. Rada Pracodawców pełni funkcje doradcze, a jej działania koncentrują się na ciągłym dostosowywaniu programów studiów na kierunku zarządzanie, do oczekiwań zmieniających się warunków otoczenia społeczno-gospodarczego. Mają one wpływ na kształtowanie polityki edukacyjnej zmierzającej do wyposażenia absolwenta w takie umiejętności, wiedzę i kompetencje społeczne, aby były one zgodne z oczekiwaniami Pracodawców i wymogami rynku pracy. Ponadto Rada Pracodawców to wspaniała płaszczyzna do budowania kapitału społecznego i wzajemnej wymiany doświadczeń, wiedzy i poglądów miedzy biznesem a nauką.
Wydział Ekonomii i Zarządzania, powołując Radę Pracodawców na kierunku zarządzanie dąży do:
- doskonalenia programu studiów poprzez współtworzenie go z Radą Pracodawców,
- opiniowania wniosków o uruchomienie nowych kierunków studiów,
- podnoszenia jakości kształcenia,
- rozwoju współpracy i budowania wzajemnej relacji,
- dostosowania oferty kształcenia do oczekiwań Pracodawców i wymogów współczesnego rynku pracy,
- realizacji wspólnych projektów naukowo-badawczych o charakterze edukacyjnym,
- udziału praktyków w organizowanych konferencjach, warsztatach oraz wspólne prowadzenie prac dyplomowych zamawianych,
- organizacji zajęć poglądowych, praktyk, staży i warsztatów na terenie siedziby pracodawców,
- zapraszanie do realizacji zajęć Pracodawców z doświadczeniem praktycznym.
W skład członków Rady Pracodawców zaproszonych do współpracy wchodzą przedstawiciele następujących organizacji:
- Zakłady Przemysłu Mięsnego „Sokołów” w Jarosławiu,
- Zakłady Przemysłu Cukierniczego „SAN J. Pajda”,
- Huta Szkła O-I Produkcja Polska S.A w Jarosławiu,
- Lear Corporation Jarosław,
- Zakłady Drzewne „Golbalux” w Wiązownicy,
- Przedsiębiorstwo Provimi Polska Sp. z o. o. Jarosławiu,
- Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe „Elektral”,
- Powiatowy Urząd Pracy w Jarosławiu,
- Starostwo Powiatowe w Jarosławiu,
- Urząd Miasta w Jarosławiu,
- Urząd Wojewódzki w Rzeszowie,
- Urząd Skarbowy w Jarosławiu,
- Bank PKO S. A. Oddział w Jarosławiu,
- Bank Spółdzielczy Jarosławiu,
- Komenda Powiatowa Policji w Jarosławiu,
- Stowarzyszenie Instytut polsko-ukraiński.
Zakres działania Instytutu Ekonomii i Zarządzania z otoczeniem społecznym i gospodarczym jest znacząco wspierany przez Radę Biznesu funkcjonującą przy Państwowej Akademii Nauk Stosowanych. Została ona powołana na mocy decyzji Nr.5/2013 Dyrektora Instytutu Ekonomii i Zarządzania, dnia 20 marca 2013. Aktualnie liczy 27 członków, w tym 3 nauczycieli akademickich Instytutu. Członkowie Rady Biznesu posiadają znaczne doświadczenie praktyczne umożliwiające inicjowanie działań służących intensyfikacji postawionych celów.
Na kierunku zarządzanie pierwszego stopnia koordynatorem do spraw współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym jest – prof. ucz. dr hab. Roman Fedan
Wyniki monitoringu losów zawodowych absolwentów na kierunku zarządzanie studia pierwszego stopnia
(I fala)
rozpoczęcie ankiety: 03.10.2019 r.
zakończenie ankiety: 07.01.2020 r.
Celem wewnętrznego monitoringu karier zawodowych absolwentów PANS w Jarosławiu jest:
- uzyskanie informacji na temat aktualnej sytuacji zawodowej absolwentów na rynku pracy, w tym zgodności zatrudnienia z profilem i poziomem wykształcenia,
- uzyskanie opinii absolwentów na temat przydatności wiedzy, umiejętności i kompetencji zdobytych w procesie kształcenia w kontekście potrzeb rynku pracy,
- uzyskanie informacji na temat dalszych planów edukacyjnych i zawodowych absolwentów.
Status zawodowy badanych absolwentów przedstawia się następująco: zatrudnionych na podstawie umowy o pracę jest 33% osób, 33% badanych prowadzi własną działalność gospodarczą lub zatrudnionych jest w inny sposób. Należy zaznaczyć, iż podczas studiów pracowało 33% ankietowanych. Absolwenci biorący udział w ankiecie wykonują pracę częściowo zgodną z kwalifikacjami.
Badani uważają, że wiedza zdobyta podczas studiowania jest przydatna w pracy zawodowej. Z perspektywy doświadczeń zawodowych wskazali czynniki szczególnie przydatne: umiejętność pracy w zespole, motywacja do pracy (mobilność, dyspozycyjność, inne), znajomość języków obcych, umiejętności interpersonalne, kreatywność i innowacyjność oraz znajomość programów komputerowych. Za umiejętności istotne w pracy zawodowej, które warto by wprowadzić do programu studiów na ukończonym kierunku studiów uznali: więcej praktyk zawodowych.
Po ukończeniu studiów w PANS w Jarosławiu ankietowani zamierzają podjąć dodatkowe kursy/szkolenia 33%, absolwenci nie zamierzają podjąć studiów drugiego stopnia – magisterskich, studiów trzeciego stopnia – doktoranckich oraz studiów podyplomowych.
Ukończone studia w PANS w Jarosławiu w wysokim stopniu wpłynęły m. in. na: pogłębienie wiedzy teoretycznej, komunikację interpersonalną oraz samodzielne kształcenie/doskonalenie się.
Absolwenci, gdyby dzisiaj mogli zdecydować o wyborze studiów, to podjęliby te same studia (67%), a 33% inne studia w PANS w Jarosławiu.