Matematycznie uzdolnione dzieci
Instytut Humanistyczny
we współpracy z Akademią Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.
Pod patronatem prof. Edyty Gruszczyk–Kolczyńskiej.
Czas trwania studiów podyplomowych
2 semestry
Sposób zaliczania
Egzaminy, zaliczenia z oceną, prace projektowe z oceną, egzamin dyplomowy (praca dyplomowa)
TRYB STUDIÓW
Zjazdy odbywać się będę w soboty i niedziele (dwa razy w miesiącu) w godzinach od 8:45 do 17:30. Niekiedy zajęcia mogą odbywać się w piątki w godzinach popołudniowych.
Koszt studiów
3 100 zł
Sylwetka absolwenta
Celem studiów jest uzupełnienie i rozszerzenie wiedzy i umiejętności nauczycielskiej w zakresie diagnozy możliwości umysłowych i uzdolnień matematycznych dzieci (diagnoza nauczycielska), wspomagania rozwoju umysłowego dzieci uzdolnionych matematycznie wraz z edukacją matematyczną prowadzona stosowanie do ich potrzeb umysłowych (konstruowanie programów, umiejętność stosowania skutecznych metod wspomagających dzieci w rozwoju umysłowym, prowadzenie ich edukacji matematycznej). Takie rozszerzenie kompetencji będzie w najbliższym czasie wymuszana przez władze oświatowe. Osoby posiadające kompetencje kształtowane w ramach studiów podyplomowych będą atrakcyjne zawodowo, a to oznacza stabilizację w zawodzie nauczycielskim i na stanowisku pedagoga i psychologia w poradni psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży. Są to pierwsze w Polsce studia podyplomowe z zakresu diagnozy rozpoznawania uzdolnień matematycznych u dzieci oraz ich wspomagania w rozwoju umysłowych i prowadzenia edukacji matematycznej odpowiednio do ich potrzeb.Kadra prowadząca
m.in. prof. Edyta Gruszczyk – Kolczyńska, prof. Ewa SwobodaAdresaci oferty
Przygotowanie nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, pedagogów szkolnych, pedagogów i psychologów pracujących w poradniach dla dzieci i młodzieży w zakresie:- diagnostycznego rozpoznawania uzdolnień matematycznych u dzieci, interpretowania wyników diagnozy i formułowania wniosków zmieniających na lepsze losy dzieci;
- konstruowania programów wspomagania rozwoju umysłowego i edukacji dzieci uzdolnionych matematycznie w przedszkolu oraz w klasach początkowych;
- prowadzenia zajęć z dziećmi uzdolnionymi matematycznie w domu, w przedszkolu i w szkole;
- organizowania środowiska wspierającego rozwój i edukację dzieci uzdolnionych matematycznie.
Program studiów
Program studiów ma konstrukcję blokową. W ramach poszczególnych bloków słuchacz poznaje:- Uzdolnione matematycznie dzieci
- Diagnoza nauczycielska uzdolnień matematycznych
- Dojrzałość emocjonalna dzieci uzdolnionych matematycznie
- Reguły wspierania w rozwoju i edukacji dzieci matematycznie uzdolnionych
- Wspomaganie rozwoju dzieci uzdolnionych matematycznie oraz ich edukacja: treści kształcenia, organizacja zajęć i stosowane metody. Obszary szczegółowe tego bloku to:
- Orientacja w otoczeniu i precyzyjne porozumiewanie się: od wytyczania kierunków i położenia obiektów względem siebie, drugiej osoby i przyjętego układu odniesienia, poprzez odnajdowanie informacji na kartce papieru do posługiwania się uproszczonymi rysunkami
- Liczenie w możliwie szerokim zakresie, dostrzeganie i korzystanie z regularności systemu pozycyjnego. Prawidłowości rozwojowe, metody diagnozowania dziecięcego liczenia, sposoby kształtowania umiejętności liczenia
- Dodawanie i odejmowanie w możliwie szerokim zakresie: od poziomu konkretów, poprzez zbiory zastępcze aż do rachowania w pamięci. Metody diagnozowania umiejętności ości rachunkowych u dzieci, skuteczne sposoby kształtowania umiejętności rachunkowych
- Stosowanie umiejętności rachunkowych w układaniu i rozwiązywaniu prostych zadań z treścią
- Przybliżanie dzieciom sensu równości i nierówności oraz układanie i rozwiązywanie zadań okienkowych
- Mnożenie i dzielenie w sytuacjach życiowych, w grach i zadaniach typu szkolnego. Wdrażanie dzieci do wyznaczania iloczynów i ilorazów w pamięci
- Mierzenie długości, pojemności, ciężaru (masy). Prawidłowości rozwojowe i edukacyjne, skuteczne metody kształtowania rozumienie sensu pomiaru, umiejętności mierzenia i posługiwania się liczbami mianowanymi w rozwiązywaniu zadań
- Mierzenie czasu: regularności, obliczenia kalendarzowe i zegarowe
- Gradacja pieniądza, obliczenia pieniężne, mała ekonomia
- Intuicje i pojęcia geometryczne. Korzystanie z umiejętności matematycznych w organizowaniu przestrzeni dwu i trójwymiarowej
- Stosowanie umiejętności matematycznych: przemienne układanie i rozwiązywanie złożonych zadań z treścią oraz korygowanie zadań celowo źle formułowanych. Doskonalenie umiejętności matematycznych
- Przygotowanie uzdolnionych dzieci do radzenia sobie w klasie IV-tej
- Konstruowanie programów edukacyjnych dla uzdolnionych dzieci
- Organizowanie środowiska wspierającego uzdolnione matematycznie dzieci
Wymagane dokumenty
- Podanie o przyjęcie na studia;
- Kwestionariusz osobowy wydrukowany, uzupełniony i podpisany;
- Opis lub poświadczona przez uczelnię kopia dyplomu ukończenia studiów magisterskich wraz z jego kserokopią. W przypadku ukończenia uczelni wyższej za granicą, kandydat składa oryginał dyplomu oraz tłumaczenie na język polski potwierdzone przez upoważnione instytucje, a także dokument potwierdzający nostryfikację dyplomu lub zaświadczenie o zwolnieniu z postępowania nostryfikacyjnego;
- Potwierdzenie wniesienia opłaty rekrutacyjnej;
- Klauzula dla słuchaczy.
Zasady rekrutacji
Złożenie kompletu dokumentów, decyzja Komisji Rekrutacyjnej.Miejsce składania dokumentów:
Centrum Obsługi Studentów (COS), bud. J-2
Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna
ul. Czarnieckiego 16
37-500 Jarosław
Termin rozpoczęcia studiów podyplomowych
Warunkiem uruchomienia studiów jest zebranie grupy liczącej min. 15 osób.Płatność
Istnieje możliwość płatności ratalnej. Ostateczną decyzję w tej kwestii podejmuje Rektor PWSTE.Wpłaty należy dokonywać na rachunek bankowy:
BANK ZACHODNI WBK S.A.
55 1500 1634 1216 3004 6089 0000
z dopiskiem "Matematycznie uzdolnione dzieci"
doc. dr Wojciech Błażejewski
Kierownik
mgr Magdalena Leżucha
Sekretarz