Imię i nazwisko Kierownika:
dr inż. Waldemar Zadworny, waldemar.zadworny@pansjar.edu.pl
Imiona i nazwiska osób wchodzących w skład Zakładu:
- prof. dr hab. inż. Stanisław Popek, stanislaw.popek@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Peter Adamišin, peter.adamisin@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Aleksandra Chapcakova, aleksandra.chapcakova@pansjar.edu.pl
- dr inż. Stanisław Gemra, stanislaw.gemra@pansjar.edu.pl
- dr inż. Marcin Kłak, marcin.klak@pansjar.edu.pl
- dr inż. Katarzyna Kucab- Bąk, katarzyna.kucab-bak@pansjar.edu.pl
- dr inż. Piotr Maziarz, piotr.maziarz@pansjar.edu.pll
- dr inż. Lucyna Szczygieł, lucyna.szczygiel@pansjar.edu.pl
- dr inż. Elżbieta Wolanin-Jarosz, elzbieta.wolanin-jarosz@pansjar.edu.pl
- dr Małgorzata Krzeszowska, malgorzata.krzeszowska@pansjar.edu.pl
- dr Róża Weryńska-Bieniasz, roza.werynska-bieniasz@pansjar.edu.pl
- dr Dariusz Kłak, dariusz.klak@pansjar.edu.pl
- dr Andrzej Olak, andrzej.olak@pansjar.edu.pl
- dr Jolanta Wojtowicz-Żygadło, jolanta.wojtowicz-zygadlo@pansjar.edu.pl
Do pobrania:
Koncepcja kształcenia na kierunku Zarządzanie drugiego stopnia, realizowanym w Wydziale Ekonomii i Zarządzania jest integralnie związana ze Strategią Rozwoju Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Jarosławiu, zatwierdzonej Uchwałą Senatu nr 3/II/2021 z dnia 10 lutego 2021 r. W odniesieniu do tego dokumentu misją Uczelni jest ”kształcenie młodzieży na wysokim poziomie dla potrzeb społeczno-gospodarczych środowiska lokalnego, regionu i kraju, stwarzając również szanse na ustawiczne podnoszenie wiedzy osób dorosłych”. Z misją Uczelni ściśle powiązana jest strategia działania Wydziału Ekonomii i Zarządzania, w której wskazano trzy kluczowe priorytety:
- Wysoki poziom kształcenia dostosowany do potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy,
- Rozwój współpracy z interesariuszami zewnętrznymi,
- Wzmacnianie potencjału infrastrukturalnego i kadrowego uczelni.
Studia na kierunku Zarządzanie drugiego stopnia celowane są do osób chcących poznać rozległe uwarunkowania dotyczące funkcjonowania podmiotów rynkowych, a także zaawansowane procesy gospodarcze zachodzące w określonym otoczeniu rynkowym. Ponadto, skierowane są do tych studentów, którym nie obca jest aktywność badawcza, służąca ćwiczeniu umiejętności analitycznych i krytycznego myślenia w zakresie zjawisk zachodzących w gospodarce, jak również podejmowanie skutecznych decyzji zarządczych.
Cele szczegółowe odnośnie kształcenia na kierunku Zarządzanie drugiego stopnia koncentrują się na:
- przekazaniu studentom nowoczesnej i praktycznie użytecznej wiedzy w dziedzinie nauk społecznych, dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości, dotyczącej głównie znajomości struktur rynkowych, uwarunkowań, zasad działania i relacji występujących pomiędzy podmiotami gospodarczymi, a także specyfiki podejmowania decyzji związanych z różnymi obszarami funkcjonalnymi jednostki;
- przygotowaniu studentów do realizacji podstawowych funkcji zarządzania w podmiotach tworzących system gospodarczy ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorstw;
- kształtowaniu umiejętności analizy i oceny wybranych procesów z obszaru zarządzania (w tym gospodarowania zasobami ludzkimi, finansowymi, rzeczowymi, informacyjnymi) oraz skutecznego
i innowacyjnego podejmowania decyzji w warunkach różnego typu ograniczeń; - kształtowaniu umiejętności stosowania określonych metod oraz technik jakościowych
i ilościowych (w tym narzędzi informatycznych) do rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu zarządzania; - wykształceniu u studentów odpowiedzialności w środowisku pracy oraz gotowości do współdziałania, a także rozumieniu konieczności ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji;
- wykształceniu u studentów postaw przedsiębiorczych, kreatywności oraz podejmowania innowacyjnych zadań i ryzyka.
Zgodnie z tymi założeniami Wydział Ekonomii i Zarządzania dba, aby studenci kierunku Zarządzania – drugiego stopnia mogli zdobywać wiedzę i umiejętności na najwyższym poziomie i z sukcesem starali się o zatrudnienie w podmiotach funkcjonujących na rynku lokalnym, krajowym i zagranicznym. Nadrzędnym celem Instytutu jest wykształcenie absolwentów o szerokich kompetencjach, którzy będą stanowić wysoko wykwalifikowaną kadrę w zakresie zarządzania.
- Terminy zjazdów w semestrze letnim roku akademickiego 2023/2024
- Wykaz konsultacji nauczycieli akademickich Wydziału EiZ w semestrze zimowym w roku akademickim 2023/2024
- Terminy zjazdów w semestrze zimowym roku akademickiego 2023/2024
- Terminy egzaminów w sesji letniej roku akademickiego 2022/2023
- Wykaz konsultacji nauczycieli akademickich w semestrze letnim roku akademickiego 2022/2023
- Dyżury dyrekcji instytutu EiZ w semestrze letnim 2022/2023
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim 2022/2023 - semestr IV
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim 2022/2023 - semestr II
- Terminy zjazdów w semestrze letnim roku akademickiego 2022/2023
- Harmonogram egzaminów w semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów - semestr I
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów - semestr III, grupa zajęciowa A
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów - semestr III, grupa zajęciowa B
- Terminy egzaminów w sesji letniej roku akademickiego 2021/2022
- Wykaz konsultacji w semestrze zimowym w roku akademickim 2022/2023
- Terminy zjazdów w semestrze letnim roku akademickiego 2021/2022
- Harmonogram egzaminów w sesji w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022
- Terminy zjazdów dla studentów II stopnia w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022
- Terminy egzaminów w letniej sesji egzaminacyjnej 2020/2021
- Program studiów dla cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akademickim 2019/2020 - II stopień
- Program Studiów 2020/2021
- Wniosek do Dyrektora Instytutu
- Wniosek do JM Rektora
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów - semestr II
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów - semestr IV, grupa zajęciowa A
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów - semestr IV, grupa zajęciowa B
Praktyki zawodowe w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Jarosławiu realizowane są na podstawie Regulaminu Studiów PANS w Jarosławiu oraz Zarządzenia Rektora Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Jarosławiu nr 146/2023 z dnia 20 grudnia 2023 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Studenckich Praktyk Zawodowych, opracowanego w oparciu o obecnie funkcjonującą ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U z 2020 poz. 742 z późn. zmian.) oraz Zarządzenie nr 14/2021z dnia 02 lutego 2021 r. w sprawie refundacji kosztów związanych z odbytą praktyką zawodową.
Praktyka zawodowa na kierunku zarządzanie studia drugiego stopnia stanowi integralną cześć programu studiów i podlega obowiązkowemu zaliczeniu na ocenę. Łączna liczba punktów ECTS uzyskanych przez studenta na kierunku zarządzanie studia drugiego stopnia w ramach praktyk zawodowych wynosi 14 pkt. ECTS (360 godzin praktyk) w 2 letnim cyklu kształcenia.
Głównym celem praktyki zawodowej jest zastosowanie wiedzy
i umiejętności zdobytej podczas studiów, utrwalenie i zdobycie nowych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej oraz uzyskanie szczegółowych wiadomości o funkcjonowaniu instytucji, w której odbywa się praktyka. Praktyki zawodowe mogą odbywać się w przedsiębiorstwach (produkcyjnych, usługowych) oraz jednostkach administracji publicznej (urzędach gmin, powiatu, szkolnictwa, służbie zdrowia, przedsiębiorstwach użyteczności publicznej) itp. zapewniających realizację efektów uczenia się w ramach praktyki zawodowej na kierunku zarządzanie studia drugiego stopnia.
Praktyka zawodowa prowadzona jest pod kierunkiem kierunkowego opiekuna praktyk – nauczyciela akademickiego oraz opiekuna zakładowego (pracownicy danej instytucji). Zasady realizacji praktyk opisuje Regulamin studenckich praktyk zawodowych. Przed rozpoczęciem praktyk zawodowych studenci są przygotowywani do ich odbycia przez kierunkowego opiekuna praktyk oraz Uczelnianego Koordynatora ds. praktyk zawodowych. Zadaniem opiekuna kierunkowego jest omówienie ze studentami sylabusa praktyk, w tym zakładanych efektów uczenia się w zakresie: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Praktyki zawodowe zakładają realizację efektów uczenia się zgodnie z obowiązującym sylabusem praktyk zawodowych.
Po zakończeniu praktyk kierunkowy opiekun praktyk – nauczyciel akademicki weryfikuje osiągnięcie przez studentów efektów uczenia się i dokonuje wpisu do karty oceny praktyki (zaliczenia z oceną) oraz do „protokołu zaliczenia przedmiotu”. Zaliczenie odbytych praktyk odbywa się na podstawie pozytywnej oceny wystawionej w dzienniku praktyk przez opiekuna praktyk z ramienia instytucji, oraz przez opiekuna kierunkowego. Po zaliczeniu merytorycznym student jest zobowiązany dostarczyć komplet dokumentów do Działu Praktyk Studenckich z Biurem Karier i rozliczyć się z praktyki zawodowej.
Warunkiem zaliczenia praktyk jest wywiązanie się z zadań i programu określonej praktyki oraz przedłożenie przez studenta stosownej dokumentacji (dziennik praktyk).
Formy zaliczenia: realizacja zleconych praktykantowi zadań zapewniających uzyskanie efektów uczenia się określonych w programie studiów.
Kryteria oceny:
- obecność, poziom zaangażowania,
- treść wykonanych zadań odpowiadająca efektom uczenia się określonym w programie studiów,
- ocena dokumentacji potwierdzającej odbycie praktyki i osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się,
- obserwacja praktykanta (jego stosunek do zleconych zadań i poziom zaangażowania, przestrzeganie obowiązujących regulaminów, stosunek do współpracowników itp.)
W celu monitorowania poprawności weryfikacji efektów uczenia się prowadzona jest przez Wydziałowy Zespół ds. Zapewnienia i Oceny Jakości Kształcenia. roczna kontrola analizy dokumentacji praktyk. Dziekan Wydziału powołuje spośród nauczycieli akademickich opiekuna praktyk zawodowych, którego kwalifikacje i/lub doświadczenie zawodowe związane są z dyscypliną nauki o zarządzaniu i jakości. Opiekun praktyk zawodowych sprawuje nadzór merytoryczny oraz organizacyjny nad praktykami zawodowymi na kierunku zarządzanie pierwszego stopnia.
Obowiązkiem studenta podczas realizacji praktyk zawodowych jest:
- realizowanie praktyki według planu wcześniej ustalonego,
- wypełnianie zadań zleconych przez opiekuna praktyki,
- prowadzenie dokumentacji przebiegu praktyki zawodowej (dziennik praktyk),
- przestrzeganie zasad zachowania obowiązujących w placówce,
- przestrzeganie regulaminu i procedur obowiązujących w placówce, w której realizowana jest praktyka.
Opiekunami zakładowymi praktyk będą osoby wyznaczone przez dyrektorów placówek, w których praktyki będą się odbywały, posiadające kwalifikacje lub doświadczenie zawodowe związane z dyscypliną nauki o zarządzaniu i jakości.
Do obowiązków opiekuna zakładowego należy:
- realizacja programu praktyk,
- projektowanie zadań do samodzielnego wykonania przez praktykanta,
- udzielanie studentowi w razie potrzeby pomocy w przygotowaniu się do samodzielnych działań,
- mobilizowanie studentów do aktywnego uczestnictwa we własnych działaniach zawodowych,
- podpisanie ze studentem oświadczenia o zachowaniu tajemnicy zawodowej,
- opisanie i ocenianie przebiegu praktyki na podstawie karty oceny praktyk.
Wybór Instytucji, w której ma być odbywana praktyka zawodowa jest weryfikowany pod względem możliwości realizacji programu praktyk zawodowych. W trakcie praktyki przeprowadzane są przez kierunkowego opiekuna do spraw praktyk zawodowych wizyty, mające na celu sprawdzenie miejsca odbywania praktyk. Praktyki zawodowe są najlepszym i zarazem jedynym sposobem na zrealizowanie ważnej części procesu kształcenia, który ma przygotowywać do dobrego wykonywania zawodu.
Wydział Ekonomii i Zarządzania kształci studentów na kierunku zarządzanie pierwszego i drugiego stopnia o profilu praktycznym. Zadaniem kluczowym jest prowadzenie efektywnej organizacji procesu kształcenia oraz działalności naukowej. Jednak ważną kwestią dla realizacji procesu kształcenia jest współpraca z lokalnym środowiskiem społeczno- gospodarczym, czego wyrazem jest powstanie Rady Pracodawców.
Celem funkcjonowania Rady Pracodawców jest rozwijanie efektywnej współpracy z wiodącymi przedstawicielami sfery biznesu, przedsiębiorstwami, instytucjami, administracją publiczną i samorządową oraz stowarzyszeniami pozarządowymi. Rada Pracodawców pełni funkcje doradcze, a jej działania koncentrują się na ciągłym dostosowywaniu programów studiów na kierunku zarządzanie, do oczekiwań zmieniających się warunków otoczenia społeczno-gospodarczego. Mają one wpływ na kształtowanie polityki edukacyjnej zmierzającej do zdobycia przez absolwenta umiejętności, wiedzy i kompetencje społeczne, które są zgodne z oczekiwaniami Pracodawców i wymogami rynku pracy. Ponadto Rada Pracodawców to wspaniała płaszczyzna do budowania kapitału społecznego i wzajemnej wymiany doświadczeń, wiedzy i poglądów miedzy biznesem a nauką.
Dyrektor Wydziału Ekonomii i Zarządzania, powołując Radę Pracodawców dąży do:
- doskonalenia programu studiów poprzez opiniowanie go przez Radę Pracodawców,
- opiniowania wniosków o uruchomienie nowych kierunków studiów,
- podnoszenia jakości kształcenia,
- rozwoju współpracy i budowania wzajemnej relacji,
- dostosowania oferty kształcenia do oczekiwań Pracodawców i wymogów współczesnego rynku pracy,
- realizacji wspólnych projektów naukowo-badawczych o charakterze edukacyjnym,
- udziału praktyków w organizowanych konferencjach, warsztatach oraz wspólne prowadzenie prac dyplomowych,
- organizacji zajęć poglądowych, praktyk, staży i warsztatów na terenie siedziby pracodawców,
- zapraszanie do realizacji zajęć Pracodawców z doświadczeniem praktycznym.
W skład członków Rady Pracodawców zaproszonych do współpracy wchodzą przedstawiciele następujących organizacji:
- Zakłady Przemysłu Mięsnego „Sokołów” w Jarosławiu,
- Zakłady Przemysłu Cukierniczego „SAN J. Pajda”,
- Huta Szkła O-I Produkcja Polska S.A w Jarosławiu,
- Lear Corporation Jarosław,
- Zakłady Drzewne „Golbalux” w Wiązownicy,
- Przedsiębiorstwo Provimi Polska Sp. z o. o. Jarosławiu,
- Przedsiębiorstwo Handlowo- Usługowe „ Elektral”,
- Powiatowy Urząd Pracy w Jarosławiu,
- Starostwo Powiatowe w Jarosławiu,
- Urząd Miasta w Jarosławiu,
- Urząd Wojewódzki w Rzeszowie,
- Urząd Skarbowy w Jarosławiu,
- Bank PKO S. A. Oddział w Jarosławiu,
- Bank Spółdzielczy Jarosławiu,
- Komenda Powiatowa Policji w Jarosławiu,
- Stowarzyszenie Instytut polsko- ukraiński.
Zakres działania Rady Pracodawców jest znacząco wspierany przez Radę Biznesu funkcjonującą przy Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Jarosławiu. Została ona powołana na mocy decyzji Nr.5/2013 Dyrektora Wydziału Ekonomii i Zarządzania, dnia 20 marca 2013. Aktualnie liczy 27 członków, w tym 3 nauczycieli akademickich Wydziału. Członkowie Rady Biznesu posiadają znaczne doświadczenie praktyczne umożliwiające inicjowanie działań służących intensyfikacji postawionych celów. Na kierunku zarządzanie drugiego stopnia koordynatorem jest – prof. ucz. dr hab. Roman Fedan.
Wyniki monitoringu losów zawodowych absolwentów na kierunku zarządzanie studia drugiego stopnia
(I fala)
rozpoczęcie ankiety 03.10.2019 r.
zakończenie ankiety 07.01.2020 r.
Celem wewnętrznego monitoringu karier zawodowych absolwentów PANS w Jarosławiu jest:
- uzyskanie informacji na temat aktualnej sytuacji zawodowej absolwentów na rynku pracy, w tym zgodności zatrudnienia z profilem i poziomem wykształcenia,
- uzyskanie opinii absolwentów na temat przydatności wiedzy, umiejętności i kompetencji zdobytych w procesie kształcenia w kontekście potrzeb rynku pracy,
- uzyskanie informacji na temat dalszych planów edukacyjnych i zawodowych absolwentów.
Status zawodowy badanych absolwentów przedstawia się następująco: zatrudnionych na podstawie umowy o pracę jest 88% osób, 6% zatrudnionych jest w inny sposób i 6% jest bezrobotnych. Należy zaznaczyć, iż podczas studiów pracowało 44% ankietowanych. Absolwenci biorący udział w ankiecie wykonują pracę zgodną lub częściowo zgodną
z kwalifikacjami. Badani uważają, że wiedza zdobyta podczas studiowania jest raczej przydatna w pracy zawodowej: w większości przydatna – 31%, częściowo przydatna, częściowo nie – 25%.
Z perspektywy doświadczeń zawodowych wskazali czynniki szczególnie przydatne: umiejętność rozwiązywania problemów, umiejętność pracy w zespole, umiejętności interpersonalne, motywacja do pracy (mobilność, dyspozycyjność, inne) oraz kreatywność i innowacyjność. Za umiejętności istotne w pracy zawodowej, które warto by wprowadzić do programu kształcenia na ukończonym kierunku studiów uznali: więcej zajęć praktycznych, specjalistyczne programy komputerowe, kursy, praktykę zawodową.
Po ukończeniu studiów w PANS w Jarosławiu ankietowani zamierzają podjąć: studia drugiego stopnia – magisterskie 6% osób, studia trzeciego stopnia – doktoranckie 6%, studia podyplomowe 12,5% badanych, dodatkowe kursy/szkolenia 31%, zaś nie zamierza podjąć żadnych form kształcenia 37,5% absolwentów. Ukończone studia w PANS w Jarosławiu w wysokim stopniu wpłynęły m. in. na: umiejętności do wykonywania wyuczonego zawodu, komunikację interpersonalną oraz samodzielne kształcenie/doskonalenie się. Absolwenci, gdyby dzisiaj mogli zdecydować o wyborze studiów, to podjęliby te same studia (44%), a 31% inne studia w PANS w Jarosławiu.