Imię i nazwisko Kierownika:
dr Monika Krajewska, monika.krajewska@pansjar.edu.pl
Imiona i nazwiska osób wchodzących w skład Zakładu:
- prof. ucz dr hab. Andrzej Jaki, andrzej.jaki@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. inż. Grzegorz Lew, grzegorz.lew@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. inż. Ryszard Pukała, ryszard.pukala@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Grzegorz Mentel, grzegorz.mentel@pansjar.edu.pl
- dr Zdzisława Gawrońska, zdzislawa.gawronska@pansjar.edu.pl
- dr Tatiana Kożak-Siara, tatiana.kozak-siara@pansjar.edu.pl
- dr Anna Miarecka, anna.miarecka@pansjar.edu.pl
- dr Tomasz Rojek, tomasz.rojek@pansjar.edu.pl
- dr Małgorzata Wilczyńska, malgorzata.wilczynska@pansjar.edu.pl
- mgr Wojciech Chrobak, wojciech.chrobak@pansjar.edu.pl
- mgr Halina Kot, halina.kot@pansjar.edu.pl
Do pobrania:
Koncepcja kształcenia na kierunku finanse i rachunkowość, studia pierwszego stopnia, profil praktyczny prowadzonym w Wydziale Ekonomii i Zarządzania nawiązuje do misji Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Jarosławiu. Misja ta została sformułowana w Strategii Rozwoju Uczelni, zatwierdzonej Uchwałą Senatu nr 3/II/ 2021 z dnia 10 lutego 2021 r.
W odniesieniu do tego dokumentu misją Uczelni jest "kształcenie młodzieży na wysokim poziomie dla potrzeb społeczno-gospodarczych środowiska lokalnego, regionu i kraju, stwarzając również szanse na ustawiczne podnoszenie wiedzy osób dorosłych”.
Z misją oraz celami strategicznymi Uczelni integralnie związana jest strategia rozwoju Wydziału Ekonomii i Zarządzania, w której wskazano trzy kluczowe priorytety:
- wysoki poziom kształcenia dostosowany do potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy,
- rozwój współpracy z interesariuszami zewnętrznymi,
- wzmacnianie potencjału infrastrukturalnego i kadrowego uczelni.
Strategia Wydziału Ekonomii i Zarządzania ukierunkowana jest na pogłębianie wiedzy, kształtowanie praktycznych umiejętności i kompetencji społecznych absolwentów w integracji ze środowiskiem życia gospodarczego, w celu permanentnego usprawniania procesów edukacyjnych i podnoszenia standardów kształcenia. Ponadto stanowi ona także ważną płaszczyznę dla wymiany doświadczeń na styku nauka i praktyka przy uwzględnieniu wysokich standardów etyki zawodowej. Te wartości wpisują się ściśle w koncepcję kształcenia na kierunku finanse i rachunkowość, studia pierwszego stopnia na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji.
Cele kierunkowe procesu uczenia się odnoszą się do profilu praktycznego, są zgodne z obszarami działalności właściwymi dla ocenianego kierunku i obejmują:
- przekazanie aktualnej i profesjonalnej wiedzy o procesach zachodzących w podmiotach gospodarczych oraz w otoczeniu społeczno-ekonomicznym ze szczególnym uwzględnieniem rachunkowości, finansów, zarządzania a także przedsiębiorczości, nauk ścisłych i prawnych,
- kształtowanie umiejętności praktycznych przygotowujących absolwenta do podjęcia pracy w przedsiębiorstwach, podmiotach sfery budżetowej, instytucjach finansowych i niefinansowych jako: księgowy, audytor, specjalista w zakresie finansów, controllingu, ubezpieczeń i bankowości,
- zastosowanie narzędzi komputerowych i informatycznych obejmujące zintegrowane systemy zarządzania wykorzystywane w działalności gospodarczej (klasy ERP), wybrane pakiety oprogramowania specjalistycznego, pakiety oprogramowania biurowego (np. MS Office) oraz dostęp do profesjonalnych portali zawierających specjalistyczne narzędzia i pomoce dydaktyczne,
- kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem obcym w obszarze rachunkowości i finansów na poziomie zgodnym z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego,
- realizację praktyk zawodowych w podmiotach gospodarczych, pozwalających na uzupełnienie i poszerzenie zdobytej wiedzy, wykorzystanie posiadanych i kształtowanie nowych umiejętności praktycznych oraz kompetencji w zakresie relacji na różnych poziomach w układzie przełożony – podwładny - współpracownik oraz zdobycie doświadczenia w rzeczywistych warunkach zawodowych,
- współpracę z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi pozwalającą na doskonalenie programu studiów oraz dopasowanie oferty dydaktycznej do wymagań rynku pracy,
- przygotowanie absolwenta studiów pierwszego stopnia, profil praktyczny do kontynuowania studiów na studiach drugiego stopnia.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Studia licencjackie na kierunku finanse i rachunkowość profil praktyczny trwają trzy lata (6 semestrów) i są prowadzone w formie stacjonarnej.
Absolwent otrzymuje dyplom ukończenia wyższych studiów zawodowych i tytuł zawodowy licencjata.
Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku finanse i rachunkowość posiada wiedzę z zakresu finansów, rachunkowości, ekonomii i nauk komplementarnych, umiejętności oraz kompetencje społeczne niezbędne do rozumienia procesów zachodzących we współczesnej gospodarce finansowej i aktywnego w nich uczestnictwa.
Oprócz uzyskania podstawowej wiedzy z zakresu finansów i rachunkowości proces uczenia się jest ukierunkowany na kształtowanie u studentów umiejętności m.in. w zakresie:
- samodzielnej analizy i oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej jednostek gospodarczych,
- rozumienia zmian zachodzących w finansach organizacji,
- znajdowania materiałów źródłowych z zakresu finansów i rachunkowości, rozumienia ich, analizy i interpretacji,
- wykorzystania nowoczesnych narzędzi stosowanych w rachunkowości, finansach oraz w zarządzaniu jednostkami gospodarczymi.
Celem kształcenia jest także kreowanie sylwetki absolwenta cechującego się otwartością na zmiany, posiadającego umiejętności dostosowania się do zmieniającego się otoczenia gospodarczego, w tym rynku pracy, cechującego się etyczną i społeczną odpowiedzialnością zawodową.
Absolwent kierunku finanse i rachunkowość studia pierwszego stopnia może znaleźć zatrudnienie w zawodach z obszaru księgowości, płac, podatków, bankowości, ubezpieczeń, audytu, jako analityk finansowy, doradca finansowy i podatkowy, controller finansowy oraz posiada kompetencje do uruchomienia i prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Jest również przygotowany do pogłębiania swojej wiedzy oraz dalsze kształtowanie swoich umiejętności i kompetencji społecznych na studiach drugiego stopnia.
Praktyki zawodowe w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Jarosławiu realizowane są na podstawie Regulaminu Studiów PANS w Jarosławiu oraz Zarządzenia Rektora Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Jarosławiu nr 146/2023 z dnia 20 grudnia 2023 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Studenckich Praktyk Zawodowych, opracowanego w oparciu o obecnie funkcjonującą ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U z 2020 poz. 742 z późn. zmian.) oraz Zarządzenie nr 14/2021 z dnia 02 lutego 2021 r. w sprawie refundacji kosztów związanych z odbytą praktyką zawodową.
Praktyka zawodowa na kierunku finanse i rachunkowość studia pierwszego stopnia stanowi integralną cześć programu studiów i podlega obowiązkowemu zaliczeniu na ocenę z przyporządkowaną liczbą punktów ECTS. Łączna liczba punktów ECTS uzyskanych przez studenta na kierunku finanse i rachunkowość studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym, w ramach praktyk zawodowych wynosi 29 pkt. ECTS w całym cyklu kształcenia. Liczba godzin praktyk zawodowych wynosi 720 i została podzielona na poszczególne semestry studiów tj. II, IV i V po 240 godzin.
Głównym celem praktyki zawodowej jest zastosowanie wiedzy i umiejętności zdobytej podczas studiów, utrwalenie i zdobycie nowych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej oraz uzyskanie szczegółowych wiadomości o funkcjonowaniu instytucji, w której odbywa się praktyka.
Studenci kierunku finanse i rachunkowość odbywają praktyki w działach finansowych oraz księgowych przedsiębiorstw, firm konsultingowych, biurach rachunkowych, biurach pośrednictwa finansowego, bankach, firmach ubezpieczeniowych, przedsiębiorstwach użyteczności publicznej, placówkach oświatowych oraz urzędach: miast i gmin.
Praktyka zawodowa prowadzona jest pod kierunkiem kierunkowego opiekuna praktyk – nauczyciela akademickiego oraz opiekuna zakładowego (pracownicy danej instytucji). Zasady realizacji praktyk opisuje Regulamin studenckich praktyk zawodowych. Przed rozpoczęciem praktyk zawodowych studenci są przygotowywani do ich odbycia przez kierunkowego opiekuna praktyk oraz Uczelnianego Koordynatora ds. praktyk zawodowych. Zadaniem opiekuna kierunkowego jest omówienie ze studentami sylabusa praktyk, w tym zakładanych efektów uczenia się w zakresie: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Praktyki zawodowe zakładają realizację efektów uczenia się zgodnie z obowiązującym sylabusem praktyk zawodowych.
Po zakończeniu praktyk kierunkowy opiekun praktyk – nauczyciel akademicki weryfikuje osiągnięcie przez studentów efektów uczenia się i dokonuje wpisu do karty oceny praktyki (zaliczenia z oceną) oraz do „protokołu zaliczenia przedmiotu”. Zaliczenie odbytych praktyk odbywa się na podstawie pozytywnej oceny wystawionej w dzienniku praktyk przez opiekuna praktyk z ramienia instytucji, oraz przez opiekuna kierunkowego. Po zaliczeniu merytorycznym student jest zobowiązany dostarczyć komplet dokumentów do Działu Praktyk Studenckich z Biurem Karier i rozliczyć się z praktyki zawodowej.
Warunkiem zaliczenia praktyk jest wywiązanie się z zadań i programu określonej praktyki oraz przedłożenie przez studenta stosownej dokumentacji (dziennik praktyk).
Formy zaliczenia: realizacja zleconych praktykantowi zadań zapewniających uzyskanie efektów uczenia się określonych w programie studiów.
Kryteria oceny:
- obecność, poziom zaangażowania,
- treść wykonanych zadań odpowiadająca efektom uczenia się określonym w programie studiów,
- ocena dokumentacji potwierdzającej odbycie praktyki i osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się,
- obserwacja praktykanta (jego stosunek do zleconych zadań i poziom zaangażowania, przestrzeganie obowiązujących regulaminów, stosunek do współpracowników itp.).
W celu monitorowania poprawności weryfikacji efektów uczenia się prowadzona jest przez Wydziałowy Zespół ds. Zapewnienia i Oceny Jakości Kształcenia. roczna kontrola analizy dokumentacji praktyk. Dziekan Wydziału powołuje spośród nauczycieli akademickich opiekuna praktyk zawodowych, którego kwalifikacje i/lub doświadczenie zawodowe związane są z dyscypliną ekonomia i finanse. Opiekun praktyk zawodowych sprawuje nadzór merytoryczny oraz organizacyjny nad praktykami zawodowymi na kierunku finanse i rachunkowość pierwszego stopnia.
Obowiązkiem studenta podczas realizacji praktyk zawodowych jest:
- realizowanie praktyki według planu wcześniej ustalonego,
- wypełnianie zadań zleconych przez opiekuna praktyki,
- prowadzenie dokumentacji przebiegu praktyki zawodowej (dziennik praktyk),
- przestrzeganie zasad zachowania obowiązujących w placówce,
- przestrzeganie regulaminu i procedur obowiązujących w placówce, w której realizowana jest praktyka.
Opiekunami zakładowymi praktyk będą osoby wyznaczone przez dyrektorów placówek, w których praktyki będą się odbywały, posiadające kwalifikacje lub doświadczenie zawodowe związane z dyscypliną ekonomia i finanse.
Do obowiązków opiekuna zakładowego należy:
- realizacja programu praktyk,
- projektowanie zadań do samodzielnego wykonania przez praktykanta,
- udzielanie studentowi w razie potrzeby pomocy w przygotowaniu się do samodzielnych działań,
- mobilizowanie studentów do aktywnego uczestnictwa we własnych działaniach zawodowych,
- podpisanie ze studentem oświadczenia o zachowaniu tajemnicy zawodowej,
- opisanie i ocenianie przebiegu praktyki na podstawie karty oceny praktyk.
Wybór Instytucji, w której ma być odbywana praktyka zawodowa jest weryfikowany pod względem możliwości realizacji programu praktyk zawodowych. W trakcie praktyki przeprowadzane są przez kierunkowego opiekuna do spraw praktyk zawodowych wizyty, mające na celu sprawdzenie miejsca odbywania praktyk. Praktyki zawodowe są najlepszym i zarazem jedynym sposobem na zrealizowanie ważnej części procesu kształcenia, który ma przygotowywać do dobrego wykonywania zawodu.
W Wydziale Ekonomii i Zarządzania zgodnie z Zarządzeniem Rektora nr 164/ 2020 z 15 grudnia 2020 roku w sprawie funkcjonowania Rad Pracodawców działających w PANS w Jarosławiu została powołana Rada Pracodawców dla kierunku finanse i rachunkowość studia pierwszego stopnia, profil praktyczny.
Celem Rady Pracodawców jest wsparcie procesu uczenia się realizowanego na kierunku finanse i rachunkowość oraz dostosowywanie treści kształcenia do realiów praktyki zawodowej. Rada Pracodawców jest przede wszystkim ciałem doradczym w procesie tworzenia programu studiów, co oznacza wpływ opinii interesariuszy zewnętrznych na jego konstruowanie i doskonalenie oraz na rozwój kierunku. Dodatkową misją Rady Pracodawców dla kierunku finanse i rachunkowość jest wymiana poglądów, oczekiwań na temat perspektyw rozwoju oraz współpraca w ramach badań naukowych, grantów, organizacji szkoleń, warsztatów, konferencji itp.
Do zadań Rady Pracodawców dla kierunku finanse i rachunkowość w szczególności należy:
- współtworzenie programów studiów i ich doskonalenie polegające na prowadzeniu konsultacji z przedstawicielami Rady Pracodawców,
- dostosowanie oferty kształcenia do oczekiwań zawodowego rynku pracy zgodnie z koncepcją kształcenia i celami kształcenia,
- współtworzenie programu studiów podyplomowych,
- podnoszenie atrakcyjności procesu kształcenia,
- realizowanie wspólnych prac naukowo-badawczych,
- rozwijanie i doskonalenie wzajemnej współpracy; współorganizowanie projektów
o charakterze edukacyjnym i popularyzatorskim.
W skład Rady Pracodawców wchodzą osoby i instytucje z otoczenia społeczno-gospodarczego (interesariusze zewnętrzni) reprezentujący środowiska finansowe i księgowe oraz administrację publiczną.
Rada Pracodawców funkcjonuje w oparciu o zatwierdzony Regulamin współpracy Rady Pracodawców dla kierunku studiów finanse i rachunkowość, profil praktyczny.
Posiedzenia Rady zwołuje dyrektor Wydziału co najmniej jeden raz w ciągu roku akademickiego na wniosek Koordynatora do spraw relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
Do pobrania:
Obrony
Zawartość poszczególnych elementów pracy:
Wstęp – (minimum 1 strona) powinien zawierać wprowadzenie, określenie celu pracy oraz zakres pracy, a także metodykę i charakterystykę literatury napisane w formie bezosobowej.
Rozdziały – powinny być tak skonstruowane, aby widoczny był podział pracy na 2 części: część teoretyczną oraz część empiryczną.
W części teoretycznej należy dokonać analizy literatury związanej z tematem pracy, natomiast w części empirycznej należy dokonać analizy materiałów firmy, organizacji, stanowiących przykład do realizacji tematu pracy lub zanalizować wyniki przeprowadzonych badań własnych.
Zakończenie – (minimum 1 strona) stanowi podsumowanie pracy, ze szczególnym uwzględnieniem wniosków dotyczących omawianego tematu.
Bibliografia – powinna zawierać zestaw literatury wykorzystanej przy opracowaniu pracy. Bibliografię można podzielić na pozycje książkowe, czasopisma, akty prawne, strony internetowe itp.
Spis tabel, wykresów, schematów, itd. – może być stosowany łącznie (w przypadku małej liczby tabel, wykresów, itd.) lub oddzielnie (w przypadku dużej liczby tabel, wykresów, itd.)
Aneks – zawiera załączniki (np. Załącznik 1. Kwestionariusz ankietowy), tabele z danymi mieszczące się na kilku stronach, ilustracje, przykładowe formularze, itp.
Do pobrania:
Wyniki monitoringu losów zawodowych absolwentów na kierunku finanse i rachunkowość
(I fala)
Liczba absolwentów w roku akademickim 2017/2018 na kierunku Finanse i rachunkowość: 74
Liczba absolwentów do których wysłano ankietę (wyrazili zgodę): 55
Liczba absolwentów którzy wypełnili ankietę: 10
Rozpoczęcie ankiety: 2019-10-03
Zakończenie ankiety: 2020-01-07
Celem wewnętrznego monitoringu karier zawodowych absolwentów PANS w Jarosławiu jest:
- uzyskanie informacji na temat aktualnej sytuacji zawodowej absolwentów na rynku pracy, w tym zgodności zatrudnienia z profilem i poziomem wykształcenia,
- uzyskanie opinii absolwentów na temat przydatności wiedzy, umiejętności i kompetencji zdobytych w procesie kształcenia w kontekście potrzeb rynku pracy,
- uzyskanie informacji na temat dalszych planów edukacyjnych i zawodowych absolwentów.
Status zawodowy badanych absolwentów przedstawia się następująco: zatrudnionych na podstawie umowy o pracę jest 60% osób, 20% badanych prowadzi własną działalność gospodarczą lub zatrudnionych jest w inny sposób, zaś 20% stanowią bezrobotni. Należy zaznaczyć, iż podczas studiów pracowało 40% ankietowanych. Absolwenci biorący udział w ankiecie w większości wykonują pracę zgodną lub częściowo zgodną z kwalifikacjami.
Badani uważają, że wiedza zdobyta podczas studiowania jest przydatna w pracy zawodowej: bardzo (w większości) przydatna – 30%, zaś częściowo przydatna, częściowo nie – 70%. Z perspektywy doświadczeń zawodowych wskazali czynniki szczególnie przydatne: ukończony kierunek studiów w PANS w Jarosławiu, umiejętności interpersonalne, motywacja do pracy (mobilność, dyspozycyjność, inne), umiejętność pracy w zespole, kwalifikacje zawodowe uzyskane na studiach w PANS w Jarosławiu, kreatywność i innowacyjność. Za umiejętności istotne w pracy zawodowej, które warto by wprowadzić do programu kształcenia na ukończonym kierunku studiów uznali: więcej pracy z komputerem.
Po ukończeniu studiów w PANS w Jarosławiu ankietowani zamierzają podjąć: studia drugiego stopnia – magisterskie 30% osób, studia podyplomowe 40% badanych, dodatkowe kursy/szkolenia tylko 10%, absolwenci nie zamierzają podjąć studiów trzeciego stopnia – doktoranckich.
Ukończone studia w PANS w Jarosławiu w wysokim stopniu wpłynęły m. in. na: pogłębienie wiedzy teoretycznej, umiejętności do wykonywania wyuczonego zawodu. Absolwenci, gdyby dzisiaj mogli zdecydować o wyborze studiów, to podjęliby te same studia w PANS w Jarosławiu (80%).
W badaniu wzięły udział w większości kobiety mieszkające na wsi w powiecie jarosławskim i przemyskim.