Edycja kursu: 1
Nazwa wydziału w ramach, którego prowadzony będzie nadzór programowy szkolenia:
Wydział Humanistyczny
Koordynator szkolenia:
dr Joanna Dworakowska
Czas trwania szkolenia:
od dnia 24.04.2025 r. do dnia 25.04.2025 r. (szkolenie dwudniowe)
Liczba godzin dydaktycznych (45 min)
20
Wysokość opłat za szkolenie
580 zł
Charakterystyka szkolenia oraz sylwetka absolwenta:
Cel kursu/szkolenia:
Trening umiejętności społecznych pozwala uzyskać wiedzę teoretyczną i praktyczną związaną z pracą z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi, którzy posiadają dysfunkcję w sferze społecznej. Aspekty związane z wykorzystaniem treningu umiejętności społecznych są szczególnie przydatne w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, czy innymi osobami posiadającymi różne dysfunkcje w sferze umiejętności społecznych. Warto podkreślić, że umiejętności społeczne i ich wykorzystywanie przydaję się w placówkach oświatowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, domach samopomocy, placówkach terapii zajęciowej. Celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w wiedzę, umiejętności oraz narzędzia niezbędne do efektywnego prowadzenia zajęć, które wspierają rozwój kompetencji społecznych dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Potrzeba organizacji treningów umiejętności społecznych wynika z coraz bardziej powszechnych problemów dzieci i młodzieży w zakresie nawiązywania relacji, deficytów umiejętności interpersonalnych oraz radzenia sobie z emocjami. Ponadto szkolenie jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na optymalizację metod i form wsparcia, które odpowiadają na potrzeby dzieci i uczniów z deficytami rozwojowymi i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Trening umiejętności społecznych pozwala uzyskać wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi posiadającymi deficyty w sferze społecznej.
Zakres tematyczny:
Trening Umiejętności społecznych obejmuje część teoretyczną i praktyczną (warsztatową), które są uszeregowane w trzech blokach tematycznych. Część pierwsza (teoretyczna) obejmuje informacje ogólne o metodzie oraz zagadnienia z zakresu kształtowania motywacji (zasady doboru systemów motywacyjnych), specyfiki treningu umiejętności społecznych w pracy z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną, ADHD a także z dziećmi i uczniami nieśmiałymi i doświadczającymi innych zaburzeń rozwojowych; diagnozę zaburzeń umiejętności społecznych u dzieci i młodzieży. Część druga (praktyczna) skupia się na narzędziach pracy w TUS takich jak: karty społeczne i karty emocji, historyjki społeczne, notesy rzeczy trudnych, plany aktywności (łańcuchy zdarzeń), technologie informatyczne i narzędzia multimedialne oraz na metodyce prowadzenia TUS: zasadach prowadzenia i modelu kształtowania umiejętności (modelowanie, odgrywanie ról, informacja zwrotna, generalizacja i transfer umiejętności, zadania domowe i współpraca z rodziną). Część praktyczna obejmuje również przedstawienie propozycji gier i zabaw terapeutycznych, udział w projektowaniu scenariuszy zajęć, pokaz pomocy dydaktycznych do treningów oraz proponowanej literatury.
Adresaci:
nauczyciele i pedagodzy specjalni, psycholodzy, terapeuci, nauczyciele współorganizujący, terapeuci zajęciowi oraz inne osoby zainteresowane problematyką treningu umiejętności społecznych.
Efekty po ukończeniu szkolenia:
W zakresie wiedzy:
W1: Zna i rozumie kluczowe teorie dotyczące rozwoju umiejętności społecznych, systemów motywacyjnych oraz czynników wpływających na interakcje międzyludzkie.
W zakresie umiejętności:
U1: Potrafi zaplanować i przeprowadzić trening umiejętności społecznych dostosowany do wieku i specyfiki grupy docelowej.
W zakresie kompetencji społecznych:
K1: Prezentuje otwartą postawę i jest gotów do tworzenia inkluzywnego środowiska w grupach docelowych.
Przewidywana liczba uczestników:
30
Warunki rekrutacji:
uczestnik powinien posiadać wykształcenie wyższe, wypełnić formularz zgłoszeniowy oraz dokonać opłaty za szkolenie w wymaganym terminie.
PROGRAM KURSU LUB SZKOLENIA
Treści programowe | Liczba godzin |
Trening Umiejętności Społecznych – informacje ogólne | 1 |
Kształtowanie motywacji. Zasady doboru systemów motywacyjnych. | 1 |
Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci ze spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną, ADHD | 1 |
Wsparcie rozwoju emocjonalnego dzieci nieśmiałych i innymi zaburzeniami rozwojowymi | 1 |
Diagnoza zaburzeń umiejętności społecznych u dzieci i dorosłych | 1 |
Narzędzia pracy (karty społeczne i karty emocji, historyjki społeczne, notes rzeczy trudnych, łańcuchy zdarzeń – plany aktywności | 6 |
Prowadzenie zajęć TUS (wykonywanie instrukcji, odgrywanie ról, modelowanie, udzielanie wzmocnień i ich stopniowanie, udzielanie informacji zwrotnych, aktywne podpowiadanie, przydzielanie zadań do wykonania) | 7 |
Prezentacja wytworów prac – scenariuszy TUS | 2 |
RAZEM | 20 |