Edycja kursu: 1
Nazwa wydziału w ramach, którego prowadzony będzie nadzór programowy szkolenia:
Wydział Humanistyczny
Koordynator szkolenia:
dr Magdalena Leżucha
Czas trwania szkolenia:
Dwudniowe
termin I: 22-23.05.2025
Liczba godzin dydaktycznych (45 min)
20
Wysokość opłat za szkolenie
580 zł za osobę
Charakterystyka szkolenia oraz sylwetka absolwenta:
Cel kursu/szkolenia:
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestnika szkolenia do pełnienia roli mediatora szkolnego poprzez zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności z zakresu mediacji, w szczególności z konstruktywnej komunikacji interpersonalnej, psychologii konfliktu, radzenia sobie z emocjami, asertywności oraz negocjacji opartych na współpracy.
Program szkolenia skupia się na poszerzeniu wiedzy i podniesieniu umiejętności w zakresie rozwiązywania konfliktów w placówkach oświatowych zgodnie ze standardami mediacji rówieśniczej i szkolnej.
Zakres tematyczny:
Szkolenie Mediacje szkolne i rówieśnicze obejmuje część teoretyczną i praktyczną (warsztatową), które są uszeregowane w pięciu blokach tematycznych.
Adresaci:
nauczyciele, pedagodzy, pracownicy oświaty, nauczyciele, dyrektorzy szkół i innych placówek oświatowych, studenci pedagogiki, psychologii, pracy socjalnej, prawa i innych kierunków
Efekty po ukończeniu szkolenia:
W zakresie wiedzy:
W1: Zna formy rozwiązywania konfliktów w szkole (negocjacje i mediacje) oraz ma wiedzę na temat rodzaje konfliktów w szkole (uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel, nauczyciel – nauczyciel, nauczyciel – rodzic).
W zakresie umiejętności:
U1: Potrafi zaplanować i przeprowadzić trening umiejętności praktycznych w zakresie mediacji, potrafi prowadzić mediacje zgodnie z zasadami i technikami w tym zakresie, umiejętności komunikacyjne, potrafi wspierać strony w poszukiwaniu rozwiązań konfliktu i sporządzać porozumienie końcowe.
W zakresie kompetencji społecznych:
K1: Prezentuje otwartą postawę i jest gotów do pokojowego rozwiązywania sporów szkolnych i rówieśniczych oraz do aktywnego współdziałania w zespole i podejmowania działań na rzecz rozwoju umiejętności mediacji w środowisku szkolnym.
Przewidywana liczba uczestników:
minimum 10, maksymalnie 15
Warunki rekrutacji:
uczestnik powinien posiadać wykształcenie wyższe, wypełnić formularz zgłoszeniowy oraz dokonać opłaty za szkolenie w wymaganym terminie.
PROGRAM KURSU LUB SZKOLENIA
Treści programowe | Liczba godzin |
Podstawy wiedzy w zakresie eskalacji i rozwiązywania konfliktów: pojęcie konfliktu i sporu, rodzaje konfliktów i przyczyny ich powstawania, techniki i strategie stosowane w mediacjach, strategie mediacyjne. | 2 |
Rozwiązywanie konfliktów szkolnych/rówieśniczych: rozwiązywanie, a rozstrzyganie konfliktów, formy rozwiązywania konfliktów w szkole (negocjacje i mediacje), rodzaje konfliktów w szkole (uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel, nauczyciel – nauczyciel, nauczyciel – rodzic). |
2 |
Prawne i organizacyjne aspekty funkcjonowania mediacji: prawne aspekty zastosowania procedur mediacyjnych, warsztaty praktyczne dotyczące organizacji postępowania mediacyjnego, zasady współpracy Mediatora ze stronami sporu, ewidencja dokumentacji mediacyjnej, krajowe i międzynarodowe standardy postępowania mediacyjnego | 9 |
Wprowadzenie mediacji do szkół i innych placówek oświatowych: Szkolny Klub Mediacji, działania i edukacja promujące mediacje, opiekun mediatorów rówieśniczych | 2 |
Trening umiejętności praktycznych w zakresie mediacji:
spotkania informacyjne ze stronami mediacji (kontrakt mediacyjny), prowadzenia mediacji zgodnie z zasadami i technikami w tym zakresie, umiejętności komunikacyjne, w tym w szczególności: – umiejętności aktywnego słuchania, – zadawania pytań, – umiejętność używania neutralnego języka (w mówieniu i pisaniu), analiza |
5 |
RAZEM | 20 |