Jakość to pewien stopień doskonałości. Jakość posiada cechy obiektywne, mierzalne.
Jakość dla Uczelni – to poziom umiejętności, wiedzy i postaw związanych z Uczelnią.
Jakość dla pracodawców – to poziom przygotowania studentów do zadań zawodowych.
Konieczność zapewnienia jakości wynika z:
- ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
- rozporządzeń Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
- Statutu Polskiej Komisji Akredytacyjnej;
- zaleceń Unii Europejskiej;
- odpowiedzialności wobec studentów;
- otwarcia europejskiej przestrzeni edukacyjnej;
- zmieniających się potrzeb rynku;
- konkurencji pomiędzy uczelniami.
Struktura organizacyjna
Zewnętrzne zapewnienie jakości kształcenia
wizytowanie przeprowadzane przez Polską Komisję Akredytacyjną oraz Krajową Radę Akredytacyjną Szkół Pielęgniarek i Położnych.
Wewnętrzne zadania w zakresie zapewnienia jakości kształcenia
- przygotowanie wytycznych w sprawie konstruowania programów studiów;
- opracowanie zasad weryfikacji programów studiów;
- opracowanie analiz w zakresie:
- metod weryfikacji i oceny efektów uczenia się;
- procesu dyplomowania;
- metod nauczania i stopnia osiągnięcia przez studentów efektów uczenia się;
- wyników monitoringu losów zawodowych absolwentów.
- przeprowadzanie weryfikacji w zakresie kompetencji, doświadczenia, i kwalifikacji nauczycieli akademickich oraz innych osób prowadzących zajęcia;
- opracowanie zasad polityki kadrowej w stosunku do nauczycieli akademickich oraz innych osób prowadzących zajęcia;
- dostosowywanie i doskonalenie infrastruktury dydaktycznej do potrzeb procesu kształcenia oraz rzeczywistych warunków przyszłej pracy zawodowej, a także dostosowywanie i doskonalenie infrastruktury bibliotecznej do potrzeb procesu kształcenia;
- monitorowanie zakresu działalności instytucji oraz otoczenia społeczno-gospodarczego wraz z pracodawcami współpracującymi z Uczelnią;
- podejmowanie działań w zakresie podnoszenia stopnia umiędzynarodowienia
w procesie kształcenia prowadzonego na określonych kierunkach studiów; - wsparcie i motywowanie studentów w procesie kształcenia adekwatnie do założonych celów kształcenia, a także przygotowania do wejścia na rynek pracy;
- monitorowanie procesu kształcenia na studiach podyplomowych;
- zapewnienie publicznego dostępu do informacji o programie studiów umożliwiające nieskrępowane korzystanie z nich przez osoby z niepełnosprawnością;
- określenie zasad przyjęcia wnioskodawców w ramach procesu potwierdzania efektów uczenia się;
- podejmowanie działań w zakresie poprawy mobilności studentów;
- sprawdzanie i doskonalenie jakości obsługi administracyjnej związanej z procesem dydaktycznym.
Polityka jakości kształcenia w PANS w Jarosławiu prowadzona jest na podstawie obowiązujących aktów prawnych:
- wewnętrzne akty prawne (załącznik nr 1),
- zewnętrzne podstawowe źródła prawne (wykaz w załączniku nr 2).