Oczekiwania wobec Ram to:
- Porównywalność efektów uczenia się / kompetencji absolwentów / dyplomów,
- Podniesienie zatrudnialności - dostosowanie edukacji do rynku pracy,
- Lepsza informacja o kompetencjach absolwentów - dla pracodawców i edukatorów,
- Przejrzystość systemów edukacyjnych,
- Możliwość uznawania dokonań spoza edukacji formalnej,
- Mobilność uczących się i absolwentów,
- Zwiększenie motywacji do uczenia się (perspektywa LLL),
- Podniesienie jakości nauczania.
Poziomy Krajowych Ram Kwalifikacji
Europejskie Ramy Kwalifikacji |
Krajowe Ramy Kwalifikacji |
Przykładowa kwalifikacja |
---|---|---|
|
|
Dyplom doktora |
|
|
Dyplom magistra, lekarza |
|
|
Dyplom licencjata, inżyniera |
|
|
[Trwa dyskusja - może to być: dyplom mistrzowski, dyplom kolegium nauczycielskiego, niektóre certyfikaty zawodowe] |
|
|
Świadectwo ukończenia szkoły średniej |
|
|
Świadectwo ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej |
|
|
Świadectwo ukończenia gimnazjum |
|
|
Świadectwo ukończenia szkoły podstawowej |
Krajowe Ramy Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego – obszary kształcenia
- Nauki ścisłe,
- Nauki przyrodnicze,
- Nauki humanistyczne,
- Nauki społeczne,
- Nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne,
- Nauki medyczne,
- Nauki o sztuce,
- Nauki techniczne.
Czym są „efekty kształcenia” / „efekty uczenia się” ?
Efekty kształcenia – oznaczają określenie tego, co uczący się wie, rozumie i potrafi wykonać po ukończeniu procesu kształcenia się, w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji. Efekty kształcenia to język opisu kompetencji, który ma być zrozumiały dla wszystkich interesariuszy procesu kształcenia. Efekty kształcenia powinny być „sprawdzalne" (obserwowalne, mierzalne) przez instytucję prowadzącą kształcenie
Wiedza – opanowanie dziedziny wiedzy, głębia rozumienia jej problemów.
Umiejętności – komunikacja, rozwiązywanie problemów, zastosowanie wiedzy w praktyce.
Kompetencje – kreatywność i samodzielność działania, rozpoznawanie i ocena ważnych kwestii etycznych, społecznych i zawodowych oraz poczucie odpowiedzialności.
Efekty kształcenia są związane z:
Wiedza – opanowanie dziedziny wiedzy, głębia rozumienia jej problemów.
Umiejętności – komunikacja, rozwiązywanie problemów, zastosowanie wiedzy w praktyce.
Kompetencje – kreatywność i samodzielność działania, rozpoznawanie i ocena ważnych kwestii etycznych, społecznych i zawodowych oraz poczucie odpowiedzialności.
Efekty kształcenia są związane z:
- pełnym programem studiów (dyplomem),
- modułem (blokiem programowym),
- pojedynczym przedmiotem.
Efekty kształcenia a akredytacja
Zadaniem uczelni (jednostki prowadzącej studia) jest stosowanie odpowiednich mechanizmów (procedur) oceny, czy i w jakim stopniu założone efekty kształcenia są osiągane przez studentów (absolwentów).
Natomiast do zadań komisji akredytacyjnej należy sprawdzenie, czy założone efekty kształcenia są sformułowane prawidłowo (zgodnie z definicją obszaru kształcenia, ...), a także sprawdzenie skuteczności stosowanych przez uczelnię procedur oceny efektów kształcenia osiąganych przez studentów (absolwentów).
Natomiast do zadań komisji akredytacyjnej należy sprawdzenie, czy założone efekty kształcenia są sformułowane prawidłowo (zgodnie z definicją obszaru kształcenia, ...), a także sprawdzenie skuteczności stosowanych przez uczelnię procedur oceny efektów kształcenia osiąganych przez studentów (absolwentów).
Projektowanie i wdrażanie programów kształcenia w PWSTE dokonuje się zgodnie z obowiązującymi wewnętrznymi aktami prawnymi:
- uchwała Senatu nr 3/I/12 w sprawie wytycznych dotyczących projektowania programów kształcenia i planów studiów, ich realizacji i oceny rezultatów oraz zarządzeniami,
- zarządzenie JM Rektora nr 6/2012 w sprawie szczegółowego sposobu projektowania, realizacji i oceny rezultatów programów kształcenia i planów studiów,
- zarządzenie JM Rektora nr 34/2012 w sprawie procedur projektowania programu kształcenia,
- zatwierdzony przez JM Rektora w dniu 20.02.2012r. wzór sylabusa wraz z instrukcją,
- zarządzenie nr 27/2012 w sprawie powołania Komisji ds. Zasad Budowania systemu ECTS,
- zatwierdzone przez JM Rektora w dniu 23.03.2012r. wytyczne dotyczące ogólnych zasad przyporządkowania punktów ECTS do efektów kształcenia zdefiniowanych dla modułu/przedmiotu.
Budując nowy program studiów uwzględnia się:
- Krajowe Ramy Kwalifikacji,
- misję uczelni,
- potrzeby rynku pracy,
- zasoby uczelni ludzkie i sprzętowe,
- potrzeby społeczne,
- dotychczasowe dobre i złe doświadczenia.
Zalecenia do projektowania programu studiów
- realistyczna ocena możliwości osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia,
- właściwy stopień szczegółowości opisu efektów kształcenia,
- właściwa proporcja efektów kształcenia w poszczególnych kategoriach (W, U, KS),
- odpowiednia treść wyrażeń opisujących efekty kształcenia,
- zestaw efektów kształcenia w kategorii kompetencji społecznych uwzględniający zróżnicowane warunki osiągania tych efektów.