Imię i nazwisko Kierownika:
dr inż. Barbara Szczypta-Kłak, barbara.szczypta-klak@pansjar.edu.pl
Imiona i nazwiska osób wchodzących w skład Zakładu:
- prof. ucz. dr hab. Grzegorz Ostasz, grzegorz.ostasz@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Kamil Kardis, kamil.kardis@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Antoni Olak, antoni.olak@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Andrzej Olejko, andrzej.olejko@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Oleksiy Sukhyy, oleksiy.sukhyy@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Rafał Sura, rafal.sura@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Jarosław Truchan, jaroslaw.truchan@pansjar.edu.pl
- dr Henryk Fedewicz, henryk.fadewicz@pansjar.edu.pl
- dr Vasyl Franchuk, vasyl.franchuk@pansjar.edu.pl
- dr Piotr Kozłowski, piotr.kozlowski@pansjar.edu.pl
- dr Katarzyna Ochyra-Żurawska, katarzyna.ochyra-zurawska@pansjar.edu.pl
- dr Krzysztof Pobuta, krzysztof.pobuta@pansjar.edu.pl
- dr Katarzyna Rawska, katarzyna.rawska@pansjar.edu.pl
- dr Aleksander Zawadzki, aleksander.zawadzki@pansjar.edu.pl
- mgr inż. Grzegorz Torbiczuk, grzegorz.torbiczuk@pansjar.edu.pl
- mgr Marta Gałuszka, marta.galuszka@pansjar.edu.pl
- mgr Maciej Szpunar, maciej.szpunar@pansjar.edu.pl
Do pobrania:
Kierunek bezpieczeństwo wewnętrzne drugiego stopnia został przyporządkowany do dyscyplin: nauki o bezpieczeństwie, nauki prawne, nauki socjologiczne, nauki o zarządzaniu i jakości. Absolwent studiów drugiego stopnia kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne wykazuje się pogłębioną wiedzą z dziedziny nauk społecznych w dyscyplinach nauki o bezpieczeństwie, nauki o zarządzaniu i jakości, nauki prawne oraz nauki socjologiczne. Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu struktur, instytucji, zjawisk i procesów społecznych, struktury i ustroju państwa, funkcjonowania organów państwa oraz jednostek administracji publicznej w zapewnieniu bezpieczeństwa i porządku publicznego. Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie nauk o zarządzaniu i jakości, służących optymalizacji gospodarowania dostępnymi zasobami oraz przydatnymi w działaniach dążących do zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego. Absolwent potrafi interpretować i analizować zjawiska i procesy społeczne w skali globalnej, państwowej, regionalnej i lokalnej. Potrafi rozwiązywać problemy zawodowe, komunikować się z otoczeniem w miejscu pracy, przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi i środków informacji. Jest przygotowany do pełnienia roli świadomego obywatela potrafiącego działać na rzecz wspólnoty lokalnej w sposób odpowiedzialny z zachowaniem norm etycznych, moralnych oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi.
Absolwenci kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne drugiego stopnia mogą podejmować zatrudnienie w służbach rządowych i samorządowych powołanych do ochrony ładu i porządku publicznego w takich jak: Policja, Straż Pożarna, Straż Gminna, Służba Celna, Straż Ochrony Kolei, Straż Graniczna, Służba Więzienna, Inspekcja Transportu Drogowego, Inspekcja Ochrony Środowiska, Inspekcja Sanitarna, Centra Zarządzania Kryzysowego, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Jednostki Sił zbrojnych RP oraz inne jednostki działające w ramach bezpieczeństwa wewnętrznego.
Ukończenie studiów na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne drugiego stopnia umożliwia absolwentom także samodzielne podjęcie działalności gospodarczej m.in. w zakresie ochrony bezpieczeństwa osób, mienia, terenu, imprez masowych, a także powoływania i kierowania zespołami reagowania kryzysowego w sytuacji zagrożenia politycznego, militarnego, ekonomicznego, społecznego, ekologicznego. Absolwenci posiądą kompetencje w zakresie zakładania organizacji ratownictwa medycznego, ochrony przeciwpożarowej, organizacji podejmujących działania w zakresie zapobiegania skutkom klęsk żywiołowych lub ich usunięcia, organizacji zajmujących się analizowaniem sytuacji bezpieczeństwa narodowego.
- Terminy zjazdów w semestrze letnim roku akademickiego 2023/2024
- Terminy zjazdów w semestrze zimowym roku akademickiego 2023/2024
- Terminy egzaminów w sesji letniej roku akademickiego 2022/2023
- Wykaz konsultacji nauczycieli akademickich w semestrze letnim roku akademickiego 2022/2023
- Dyżury dyrekcji instytutu EiZ w semestrze letnim 2022/2023
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim 2022/2023 - semestr II
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim 2022/2023 - semestr IV
- Terminy zjazdów w semestrze letnim roku akademickiego 2022/2023
- Harmonogram egzaminów w semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim - semestr I
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim - semestr III
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim - semestr II
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim - semestr IV
- Karty zajęć (sylabusy) cykle kształcenia 2021/2022; 2022/2023
Praktyki zawodowe w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Jarosławiu realizowane są na podstawie Regulaminu Studiów PANS w Jarosławiu oraz Zarządzenia Rektora Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Jarosławiu nr 146/2023 z dnia 20 grudnia 2023 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Studenckich Praktyk Zawodowych, opracowanego w oparciu o obecnie funkcjonującą ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U z 2020 poz. 742 z późn. zmian.) oraz Zarządzenie nr 14/2021 z dnia 02 lutego 2021 r. w sprawie refundacji kosztów związanych z odbytą praktyką zawodową.
Studenci studiów stacjonarnych drugiego stopnia na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne o profilu praktycznym realizują praktyki zawodowe w wymiarze 375 godzin i 15 punktów ECTS w zakładach pracy. Przy czym odbywają je:
- na drugim semestrze w wymiarze 15 tygodni (1 dzień w tygodniu x 8 godz.) + 1 tydzień (1 dzień w tygodniu x 5 godz.) – łącznie 125 godzin (5 punktów ECTS),
- na trzecim semestrze w wymiarze 15 tygodni (2 dni w tygodniu x 8 godz.) + 1 tydzień (2 dni w tygodniu x 5 godz.) – łącznie 250 godzin (10 punktów ECTS).
Głównym celem praktyki zawodowej jest zastosowanie wiedzy i umiejętności zdobytej podczas studiów, utrwalenie i zdobycie nowych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej oraz uzyskanie szczegółowych wiadomości o funkcjonowaniu instytucji, w której odbywa się praktyka.
Praktyka zawodowa prowadzona jest pod kierunkiem kierunkowego opiekuna praktyk – nauczyciela akademickiego oraz opiekuna zakładowego (pracownicy danej instytucji). Zasady realizacji praktyk opisuje Regulamin studenckich praktyk zawodowych. Przed rozpoczęciem praktyk zawodowych studenci są przygotowywani do ich odbycia przez kierunkowego opiekuna praktyk oraz Uczelnianego Koordynatora ds. praktyk zawodowych. Zadaniem opiekuna kierunkowego jest omówienie ze studentami sylabusa praktyk, w tym zakładanych efektów uczenia się w zakresie: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Praktyki zawodowe zakładają realizację efektów uczenia się zgodnie z obowiązującym sylabusem praktyk zawodowych.
Po zakończeniu praktyk kierunkowy opiekun praktyk – nauczyciel akademicki weryfikuje osiągnięcie przez studentów efektów uczenia się i dokonuje wpisu do karty oceny praktyki (zaliczenia z oceną) oraz do „protokołu zaliczenia przedmiotu”. Zaliczenie odbytych praktyk odbywa się na podstawie pozytywnej oceny wystawionej w dzienniku praktyk przez opiekuna praktyk z ramienia instytucji, oraz przez opiekuna kierunkowego. Po zaliczeniu merytorycznym student jest zobowiązany dostarczyć komplet dokumentów do Działu Praktyk Studenckich z Biurem Karier i rozliczyć się z praktyki zawodowej.
Warunkiem zaliczenia praktyk jest wywiązanie się z zadań i programu określonej praktyki oraz przedłożenie przez studenta stosownej dokumentacji (dziennik praktyk).
Formy zaliczenia: realizacja zleconych praktykantowi zadań zapewniających uzyskanie efektów uczenia się określonych w programie studiów.
Kryteria oceny:
- obecność, poziom zaangażowania,
- treść wykonanych zadań odpowiadająca efektom uczenia się określonym w programie studiów,
- ocena dokumentacji potwierdzającej odbycie praktyki i osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się,
- obserwacja praktykanta (jego stosunek do zleconych zadań i poziom zaangażowania, przestrzeganie obowiązujących regulaminów, stosunek do współpracowników itp.)
W celu monitorowania poprawności weryfikacji efektów uczenia się prowadzona jest przez Wydziałowy Zespół ds. Zapewnienia i Oceny Jakości Kształcenia. roczna kontrola analizy dokumentacji praktyk. Dziekan Wydziału powołuje spośród nauczycieli akademickich opiekuna praktyk zawodowych, którego kwalifikacje i/lub doświadczenie zawodowe związane są z dyscypliną nauki o bezpieczeństwie. Opiekun praktyk zawodowych sprawuje nadzór merytoryczny oraz organizacyjny nad praktykami zawodowymi na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne pierwszego stopnia.
Obowiązkiem studenta podczas realizacji praktyk zawodowych jest:
- realizowanie praktyki według planu wcześniej ustalonego,
- wypełnianie zadań zleconych przez opiekuna praktyki,
- prowadzenie dokumentacji przebiegu praktyki zawodowej (dziennik praktyk),
- przestrzeganie zasad zachowania obowiązujących w placówce,
- przestrzeganie regulaminu i procedur obowiązujących w placówce, w której realizowana jest praktyka.
Opiekunami zakładowymi praktyk będą osoby wyznaczone przez dyrektorów placówek, w których praktyki będą się odbywały, posiadające kwalifikacje lub doświadczenie zawodowe związane z dyscypliną nauki o bezpieczeństwie.
Do obowiązków opiekuna zakładowego należy:
- realizacja programu praktyk,
- projektowanie zadań do samodzielnego wykonania przez praktykanta,
- udzielanie studentowi w razie potrzeby pomocy w przygotowaniu się do samodzielnych działań,
- mobilizowanie studentów do aktywnego uczestnictwa we własnych działaniach zawodowych,
- podpisanie ze studentem oświadczenia o zachowaniu tajemnicy zawodowej,
- opisanie i ocenianie przebiegu praktyki na podstawie karty oceny praktyk.
Wybór Instytucji, w której ma być odbywana praktyka zawodowa jest weryfikowany pod względem możliwości realizacji programu praktyk zawodowych. W trakcie praktyki przeprowadzane są przez kierunkowego opiekuna do spraw praktyk zawodowych wizyty, mające na celu sprawdzenie miejsca odbywania praktyk. Praktyki zawodowe są najlepszym i zarazem jedynym sposobem na zrealizowanie ważnej części procesu kształcenia, który ma przygotowywać do dobrego wykonywania zawodu.
Istotną kwestią dla realizacji procesu kształcenia jest współpraca z lokalnym środowiskiem społeczno-gospodarczym. W ramach realizacji studiów pierwszego stopnia na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne prowadzona jest stała współpraca z instytucjami i służbami wspomagającymi proces praktycznego przygotowanie absolwentów do przyszłej pracy. Na podstawie podpisanych porozumień o współpracy z interesariuszami zewnętrznymi studenci uczestniczą w zajęciach prowadzonych w warunkach rzeczywistych, głównie w ramach zajęć terenowych i praktyk. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z zakresem zadań realizowanych przez praktyków/ekspertów. Zajęcia terenowe, które opierają się głównie na zrealizowaniu zadania/projektu w danej jednostce, pozwalają na osiągnięcie efektów uczenia się z zakresu umiejętności praktycznych. Studenci korzystają z możliwości odbycia praktyk u interesariuszy zewnętrznych i osiągniecia założonych dla praktyk efektów uczenia się.
PANS w Jarosławiu współpracuje z otoczeniem społecznym, gospodarczym i kulturalnym w celu zapewnienia udziału przedstawicieli tego otoczenia w określaniu efektów uczenia się, weryfikacji i ocenie stopnia ich realizacji, organizacji praktyk zawodowych, a także w celu pozyskiwania kadry dydaktycznej posiadającej znaczne doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią. Obecność otoczenia społeczno-gospodarczego w procesie dydaktycznym widoczna jest m.in. w opracowywaniu koncepcji i programu studiów, efektów uczenia się, treści kształcenia, dyplomowania, czy też praktyk. Pracodawcy i praktycy, czyli interesariusze zewnętrzni, biorą udział w weryfikacji efektów uczenia się na etapie wnioskowania o kierunek oraz w procesie prowadzenia kształcenia.
Kluczową rolę we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym pełni Rada Praktyków Kierunku Bezpieczeństwo Wewnętrzne. Są to głównie przedstawiciele służb mundurowych i samorządu terytorialnego:
- Wicestarosta Powiatu Jarosławskiego,
- Zastępca Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie,
- Komendant Powiatowy Policji w Jarosławiu,
- Dyrektor Zakładu Obsługi Przejść Granicznych w Korczowej,
- Komendant Powiatowy PSP w Jarosławiu, Dowódca 14 dywizjonu artylerii samobieżnej im. gen. bryg. Wacława Wieczorkiewicza w Jarosławiu
- koordynator ds. relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne – z ramienia Uczelni,
- sekretarz Rady – z ramienia Uczelni.
W 2022 r. odbyły się pierwsze obrony prac dyplomowych i Uczelnia uzyskała pierwszych absolwentów. Badania losów absolwentów zostaną przeprowadzone w najbliższych latach.