Edycja kursu: 1
Nazwa wydziału w ramach, którego prowadzony będzie nadzór programowy szkolenia:
Wydział Humanistyczny
Koordynator szkolenia:
dr Joanna Inglot-Kulas
Czas trwania szkolenia:
dwudniowe
termin I: od dnia 28.05.2025r. do dnia 29.05.2025r.
Liczba godzin dydaktycznych (45 min)
12
Wysokość opłat za szkolenie
450 zł za osobę
Charakterystyka szkolenia oraz sylwetka absolwenta:
Cel kursu/szkolenia:
szkolenie ma na celu wszechstronne wzmocnienie kompetencji nauczycieli, zarówno
w zakresie dydaktyki, jak i budowania relacji oraz środowiska wspierającego proces uczenia się:
rozwój wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie zarządzania procesem uczenia się (zdobycie wiedzy o zasadach neuropedagogiki i zarządzaniu procesem grupowym)
doskonalenie projektowania sytuacji edukacyjnych (umiejętność formułowania celów, doboru metod, realizacji i ewaluacji działań edukacyjnych)
wzmacnianie refleksyjnej praktyki pedagogicznej (rozwijanie strategii refleksyjnego praktyka w odniesieniu do własnej roli edukacyjnej)
tworzenie wspierającego i kreatywnego środowiska edukacyjnego (przygotowanie nauczycieli do nauczania przez działanie i budowania pozytywnej atmosfery w szkole)
promowanie efektywnych strategii uczenia się wśród uczniów (wdrażanie nowych technik zapamiętywania i strategii efektywnego uczenia się)
rozwijanie kompetencji interpersonalnych nauczycieli (nauka integrowania, nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z uczniami)
zwiększenie umiejętności wsparcia uczniów w procesie uczenia się (posługiwanie się narzędziami wspierającymi proces uczenia się np. konstruktywna informacja zwrotna, educoaching, stymulowanie kreatywności).
Zakres tematyczny:
Mapa kompetencji kluczowych XXI wieku – problemy i wyzwania
– integracja grupy
– kontrakt
– Mapa Umiejętności XXI wieku i Kompetencje Kluczowe
– fazy rozwoju grupy (rodzaje konfliktów w grupie, role grupowe, funkcje i sposoby ich rozwiązywania).
Nowa rola nauczyciela – menadżera wiedzy i kompetencji
– nauczyciel jako doradca edukacyjny (przewodnik, mentor, tutor, coach)
– model uczenia się od nieświadomej niekompetencji do nieświadomej kompetencji (automatyzacja wiedzy i kompetencji)
– aktywne słuchanie
– informacje zwrotne (model Diltsa)
– wspieranie emocjonalne
Narzędzia myślenia, działania i odkrywania
– narzędzia kreatywnego myślenia (kolorowe kapelusze de Bono, zabawy kształtujące samodzielność i kreatywność, gry planszowe, eksperymentowanie)
– narzędzia stawiania celów, planowania i organizacji (model SMART)
Wspieranie uczniów na drodze rozwoju
– teoria wielorakich inteligencji Gardnera
– różne rodzaje wsparcia w kontekście potrzeb uczniów
– budowanie strategii optymizmu poznawczego i zaradności edukacyjnej jako kluczowego czynnika powodzenia szkolnego i życiowego.
Strategie efektywnego procesu nauczania i uczenia się (refleksyjna praktyka, motywacja i motywowanie, efektywna komunikacja, informacje zwrotne i ocenianie, optymalny stan gotowości do działania/uczenia się, efekty katalizujące uczenie się).
Adresaci:
szkolenie skierowane jest do nauczycieli wszystkich szczebli edukacji, którzy chcą efektywnie wspierać uczniów w rozwijaniu kompetencji kluczowych, poszukują nowoczesnych metod pracy i narzędzi edukacyjnych oraz są zainteresowani pogłębianiem wiedzy o roli nauczyciela jako mentora i coacha
Efekty po ukończeniu szkolenia:
Nauczyciele zdobędą wiedzę na temat zasad zarządzania procesem uczenia się w nurcie neuropedagogiki oraz wiedzę z zakresu pracy na procesie grupowym.
Uczestnicy pogłębią umiejętności z zakresu projektowania sytuacji edukacyjnych (od adekwatnego formułowania celów po dobór metod, realizację i ewaluację) oraz rozwiną umiejętności stosowania strategii refleksyjnego praktyka w odniesieniu do własnej roli edukacyjnej..
Nauczyciele rozwiną kompetencje w zakresie budowania wspierającego,
motywującego i kreatywnego środowiska edukacyjnego (będą gotowi do promowania wśród uczniów nowych strategie efektywnego uczenia się i techniki zapamiętywania), będą lepiej przygotowani do tworzenia nauczania przez działanie (rozwiną kompetencje posługiwania się narzędziami prowadzenia ucznia w procesie uczenia się jak np. identyfikacja poziomu kompetencji ucznia, konstruktywna informacja zwrotna, educoaching, metody stymulowania kreatywności), a także będą gotowi do skutecznego planowania, wdrażania i oceny strategii edukacyjnych oraz programów rozwoju kompetencji kluczowych..
Przewidywana liczba uczestników:
10
Warunki rekrutacji:
– posiadanie wyższego wykształcenia
– wypełnienie i przesłanie formularza rekrutacyjnego
– dokonanie opłaty rekrutacyjnej w ustalonym terminie
PROGRAM KURSU LUB SZKOLENIA
Treści programowe | Liczba godzin |
Mapa kompetencji kluczowych XXI wieku – problemy i wyzwania
– integracja grupy – kontrakt – Mapa Umiejętności XXI wieku i Kompetencje Kluczowe – fazy rozwoju grupy (rodzaje konfliktów w grupie, role grupowe, funkcje i sposoby ich rozwiązywania). |
3 |
Nowa rola nauczyciela – menadżera wiedzy i kompetencji
– nauczyciel jako doradca edukacyjny (przewodnik, mentor, tutor, coach) – model uczenia się od nieświadomej niekompetencji do nieświadomej kompetencji (automatyzacja wiedzy i kompetencji) – aktywne słuchanie – informacje zwrotne (model Diltsa) – wspieranie emocjonalne |
3 |
Narzędzia myślenia, działania i odkrywania
– narzędzia kreatywnego myślenia (kolorowe kapelusze de Bono, zabawy kształtujące samodzielność i kreatywność, gry planszowe, eksperymentowanie) – narzędzia stawiania celów, planowania i organizacji (model SMART) |
2 |
Wspieranie uczniów na drodze rozwoju
– teoria wielorakich inteligencji Gardnera – różne rodzaje wsparcia w kontekście potrzeb uczniów – budowanie strategii optymizmu poznawczego i zaradności edukacyjnej jako kluczowego czynnika powodzenia szkolnego |
2 |
Strategie efektywnego procesu nauczania i uczenia się (refleksyjna praktyka, motywacja i motywowanie, efektywna komunikacja, informacje zwrotne i ocenianie, optymalny stan gotowości do działania/uczenia się, efekty katalizujące uczenie się). | 2 |
RAZEM | 12 |