Opis
Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości to element realizacji planu zrównoważonego rozwoju, który zakłada, że każdy region Polski, a także każdy typ szkoły wyższej – niezależnie od tego, czy to uczelnia akademicka, czy zawodowa – musi mieć odpowiednie warunki do funkcjonowania. Dlatego też Konstytucja dla Nauki stworzyła cały pakiet przygotowany z myślą o uczelniach regionalnych i zawodowych. Wśród rozwiązań znalazły się między innymi osobne algorytmy podziału subwencji dla obu typów uczelni, a także dedykowane konkursy – takie jak Regionalne Inicjatywy Doskonałości, czy Dydaktyczne Inicjatywy Doskonałości.
Program Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości to wsparcie publicznych uczelni zawodowych w doskonaleniu jakości kształcenia na kierunkach studiów o profilu praktycznym.
W ramach programu przyznawana jest premia finansowa w wysokości 1 miliona złotych dla uczelni, które mogą pochwalić się bardzo wysokimi kryteriami związanymi z oceną jakości kształcenia wydaną przez Polską Komisję Akredytacyjną oraz najlepszymi losami zawodowymi swoich absolwentów. Co więcej, wynik monitoringu losów absolwentów musi wskazywać, że względny wskaźnik bezrobocia absolwentów studiów pierwszego stopnia jest mniejszy lub równy 0,94 oraz zarobków absolwentów studiów pierwszego stopnia jest większy lub równy 0,56.
Wsparcie pieniężne jest przyznawane w formie zwiększenia subwencji podstawowej na podniesienie jakości kształcenia. Środki z programu pozwalają uczelniom zawodowym na dostosowanie programu studiów do potrzeb regionalnych rynków pracy.
2019
W 2019 roku ruszyła pierwsza edycja programu „Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości”. Wsparcie otrzymały uczelnie z niemal wszystkich województw – najwięcej środków powędrowało do województwa dolnośląskiego, podkarpackiego i zachodnio-pomorskiego. Wśród 15 uczelni publicznych, znalazła się również Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna w Jarosławiu.
Dzięki pozyskanym funduszom PWSTE w Jarosławiu znacznie podniosła jakość kształcenia między innymi poprzez doposażenie pracowni, laboratoriów i sal wykładowych w nowoczesny sprzęt IT wraz z oprogramowaniem i licencjami np.:
- licencja Metastock;
- licencja Synergius CRM-STD;
- oprogramowanie Filmora 9 Academic;
- aplikacja Oracle Crystal Ball Classroom;
- system informatyczny Pomost.
Ponadto zakupiono urządzenia pozwalające na podniesienie umiejętności i kompetencji praktycznych studentów. Zakupiono między innymi:
- mikroskop optyczny;
- urządzenia do mezoterapi igłowej;
- laser diodowy;
- urządzenia do zdobienia paznokci;
- urządzenia do opalania natryskowego;
- zestaw do makijażu permanentnego;
- tester diagnostyczny i oscyloskop;
- uniwersalny programator, analizator stanów logicznych;
- serwomechanizm położenia, sterowania sygnalizacją uliczną, systemem alarmowym;
- stanowisko do wykonywania prototypów do urządzeń elektronicznych.
W wyniku realizacji zadania nauczycieli akademiccy uczestniczyli w około 100 szkoleniach zarówno grupowych jak i indywidualnych. Dzięki temu zdobyli nowe umiejętności praktyczne i poszerzyli wiedzę teoretyczną co polepszyło jakość prowadzonych zajęć.
2021
W 2021 roku PWSTE w Jarosławiu po raz kolejny znalazła się z gronie 15 uczelni publicznych, która otrzymała 1 mln zł w celu podniesienia jakości kształcenia. Zwiększona subwencja została wykorzystana min na:
- wykonanie 17 katedr multimedialnych wyposażonych w nowoczesne rozwiązania informatyczne;
- doposażenie Monoprofilowego Centrum Symulacji Medycznej poprzez zakup min. symulatorów porodu, fantomu do punkcji jamy opłucnej, spirometru, stołu rehabilitacyjnego do nauki umiejętności praktycznych;
- doposażenie laboratorium dla kierunku automatyka i elektronika praktyczna poprzez zakup min. oprogramowania do zbierania danych, akwizycji danych i identyfikacji obiektu regulacji, oprogramowania do projektowania hal produkcyjnych, układów elektronicznych na potrzeby robotów;
- podniesienia jakości kształcenia studentów na kierunku finanse i rachunkowość, poprzez podniesienie umiejętności studentów w zakresie wykorzystania zakupionego oprogramowania do: przeprowadzania analiz giełdowych i ich symulacji; modelowania ekonometrycznego; wykorzystania analiz statystycznych w ujęciu przestrzennym; symulacji zarządzania relacjami z klientem.
- doposażenie laboratoriów wykorzystywanych przez studentów kierunku logistyka i spedycja poprzez zakup min. mobilnych terminali radiowych; oprogramowania to obsługi logistycznej firmy, oprogramowania z zakresu grafiki komputerowej.
Ponadto realizacja zadania pozwoliła wzbogacić księgozbiór biblioteczny o nowe publikacje, zakupić dostęp do baz bibliograficznych oraz publikacji elektronicznych. Zakupione dzięki uzyskanym funduszom licencje do baz elektronicznych publikacji ułatwiły studentom niepełnosprawnym korzystanie z aktualnej literatury.
Dzięki pozyskanym środkom studenci kierunku finanse i rachunkowość podnieśli swoje kompetencje dzięki uczestnictwu w certyfikowanym szkoleniu z zakresu finansów „Symfonia Kadry i Płace”.
W wyniku realizacji zadania 101 osób uczestniczyło w 44 szkoleniach. Podczas szkoleń pracownicy wzmocnili swoje kompetencje oraz nabyli wiedzę i nowe umiejętności związane z procesem kształcenia.
2022
W 2022 roku ramach otrzymanego wsparcia finansowego uczelnia min. utworzyła i wyposażyła następujące laboratoria:
- laboratorium projektowania układów elektronicznych i elektrycznych;
- laboratorium napędu elektrycznego;
- laboratorium psychologiczne.
Ponadto doposażono istniejące pracownie w nowoczesne pomoce dydaktyczne dla poszczególnych kierunków studiów:
- doposażono Monoprofilowe Centrum Medyczne w mikroskopy optyczne, trenażery do pomiaru ciśnienia tętniczego; trenażery do nauki zgłębnikowania, fantomy noworodka; urządzenie do sprawdzania poprawności dezynfekcji rąk;
- doposażono laboratorium kosmetologii w endermomasażer mobilny wraz z laserem, analizer skóry, pochłaniacze pyłu;
- zainstalowano w trzech aulach dydaktycznych systemy do video transmisji,
- w dwóch salach zainstalowano systemy do telekonferencji wraz z wyposażeniem w monitory interaktywne,
- utworzono stanowiska laboratoryjne do szybkiego montażu i wykonywania pomiarów obwodów elektrotechnicznych i elektrycznych,
- doposażono laboratorium logistyczne w trenażer wyposażony w tachograf testowy wraz z oprogramowaniem,
- zaktualizowano program EWMAPA.
- zakupiono sprzęt i oprogramowanie niezbędne do symulacji procesów zawodowych.
Oprócz tego biblioteka wzbogaciła księgozbiór biblioteczny o nowe publikacje, uzyskała dostęp do baz bibliograficznych oraz publikacji elektronicznych poprzez zakup dostępu do bazy Polskiej Bibliografii Lekarskiej, bazy IBUK Libra, IBUK Libra-GWP, bazy BIBLIO.
W wyniku realizacji zadania, około 350 studentów podniosło swoje kompetencje i umiejętności poprzez udział w 11 ponadprogramowych, certyfikowanych szkoleniach, kursach, wyjazdach studyjnych, wykraczających poza program studiów, ale rozwijających kompetencje wymagane na rynku pracy. Oczekiwane kompetencje studenci zdobywali m. in. na szkoleniach:
- z zakresu technologii programistycznych w szczególności JavaSprit;
- z programu EWMAPA;
- z programu Autodesk Robot Structural Analysis;
- w zakresie programowania aplikacji mobilnych w języku Kotlin;
- do wykonywania lotów dronem do 25 kg w zasięgu i poza zasięgiem wzroku w kategorii szczególnej - NSTS-06 BVLOS<25 kg;
- z obsługi stanowisk BMS dla serowników PCD (S1 SBC PG5);
- z języka migowego.
- „Biegły w sądzie – kryminalistyczne badania dokumentów i pisma ręcznego, psychologia sądowa”;
- „Gestalt”;
- „Psycholog w szkole”.
Dzięki dofinansowaniu w ramach Dydaktycznej inicjatywy Doskonałości aż 121 pracowników uczelni uczestniczyło w 18 szkoleniach, były to szkolenia zarówno ogólnouczelniane, jak i indywidualne. Podczas szkoleń pracownicy wzmocnili swoje kompetencje oraz nabyli wiedzę i nowe umiejętności związane z procesem kształcenia. Szkolenia dotyczyły rozwijania umiejętności, wykorzystywania laboratoriów symulacyjnych, metod nowoczesnego i profesjonalnego prowadzenia zajęć praktycznych, a także tworzenia programów studiów w kontekście atrakcyjności i konkurencyjności absolwentów na rynku pracy.
2023
W roku 2023 Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu już po raz czwarty znalazła się w gronie 15 uczelni zawodowych, które otrzymały wsparcie przeznaczone na doskonalenie jakości kształcenia na kierunkach o profilu praktycznym.
Realizacja przedsięwzięcia pozwoliła podnieść jakość kształcenia na kierunkach prowadzonych w Uczelni, poprzez zakup rzeczowych środków trwałych oraz wartości niematerialnych. Rozbudowano zasoby IT wspierające proces dydaktyczny w nowopowstałym budynku dydaktyczno-laboratoryjnym z Działem Obsługi Studentów (A0). Sale dydaktyczne wyposażono m. in. w 15 zestawów komputerowych, 6 komputerów wraz z panelami i sterownikami, 5 monitorów prezentacyjnych, zainstalowano monitor interaktywny oraz system do telekonferencji. Wyposażenie sal dydaktycznych w systemy do transmisji video umożliwiło prowadzenie zajęć w sposób zdalny, organizację wykładów i zajęć otwartych prowadzonych przez pracodawców i specjalistów oraz szkoleń ponadprogramowych dla studentów. Doposażone laboratoria są również dostępne, poza zajęciami dydaktycznymi, dla studentów pracujących w kołach naukowych, realizujących projekty, badania.
Realizacja wspomnianego przedsięwzięcia pozwoliła na utworzenie i wyposażenie - dwóch pracowni: muzycznej i motoryki. Obie pracownie zostały zaprojektowane z myślą o zapewnieniu studentom środowiska, które odzwierciedla realne wyzwania branżowe.
Ponadto doposażono dwa istniejące laboratoria w nowoczesny sprzęt:
- do laboratorium chemicznego zakupiono min. wyparkę z systemem próżniowym, spektrofotometr, gęstościomierz, witrynę chłodniczą;
- wyposażenie laboratorium kierunku kosmetologii uzupełniono min. o fotele kosmetyczne do laseroterapii i podologii, zestawy do mobilnego makijażu, krzesła do makijażu, blendy i lampy błyskowe.
Dzięki pozyskanym środkom zakupiono również min.:
- system SAP;
- 2 drukarki 3D;
- 8 tabletów;
- zestaw do analizy ruchu obrotowego;
- cyfrowy oscyloskop pamięciowy.
Realizacja zadania przyczyniła się także do wzbogacenia księgozbioru bibliotecznego o nowe publikacje i pozwoliła uzyskać dostęp do baz bibliograficznych oraz publikacji elektronicznych poprzez zakup m. in.:
- multiwyszukiwarki EBSCO Discovery Service wraz z narzędziami linkującymi,
- dostępu do bazy ebookpoint Biblio,
- dostępu do bazy Polskiej Bibliografii Lekarskiej
Jednym z głównych celów Dydaktycznej Inicjatywy Doskonałości w roku 2023 było umożliwienie studentom zdobycia praktycznej wiedzy, która ma bezpośrednie zastosowanie w ich dziedzinie studiów. Dzięki temu studenci wzięli udział w 20 ponadprogramowych, certyfikowanych szkoleniach, kursach, wyjazdach studyjnych, wykraczających poza program studiów, ale rozwijających kompetencje wymagane na rynku pracy. Oczekiwane przez pracodawców kompetencje studenci zdobywali m. in. na szkoleniach:
- z zakresu technologii programistycznych,
- z języka migowego,
- z obsługi bezzałogowych statków powietrznych,
- z praktycznego wykorzystania narzędzi i aplikacji w realizacji projektów,
- z zakresu tworzenia Single Page Application,
- z zakresu obsługi baz danych: GESUT, BDOT, EGIB,
- z obsługi programu ARCADIA,
- z zakresu audytu wewnętrznego systemu zarządzania jakością,
- z zakresu uczenia maszynowego w środowisku języka programowania Python,
- z zakresu metody Biofeedback w pracy z pacjentem, metody podejścia logoterapeutycznego.
Studenci wzięli udział w wyjazdach studyjnych, które zostały zrealizowane m. in. w następujących instytucjach:
- Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu,
- Giełda i Wytwórnia Papierów Wartościowych, NBP w Warszawie,
- Orbis w Warszawie,
- Generali Towarzystwo Ubezpieczeń w Warszawie,
- Urząd Wojewódzki w Rzeszowie.
W wyniku realizacji zadania 50 pracowników PANS w Jarosławiu uczestniczyło w 29 szkoleniach, były to szkolenia zarówno ogólnouczelniane, jak i indywidualne. Podczas szkoleń pracownicy wzmocnili swoje kompetencje oraz nabyli wiedzę i nowe umiejętności związane z procesem kształcenia. Szkolenia dotyczyły rozwijania umiejętności, wykorzystywania laboratoriów symulacyjnych, metod nowoczesnego i profesjonalnego prowadzenia zajęć praktycznych, a także tworzenia programów studiów w kontekście atrakcyjności i konkurencyjności absolwentów na rynku pracy.