Kolejna edycja zdalnego spotkania z Przedstawicielami Banku PKO BP
W poniedziałek, 7 czerwca 2021 r. na zaproszenie Pani Iwony Kochanowskiej, reprezentującej Akademickie Biuro Karier, przy współpracy Pani dr Małgorzaty Wilczyńskiej odbyło się kolejne spotkanie on line dla studentów PWSTE z praktycznych wskazówek dla przyszłych adeptów bankowości na rynku pracy.
Spotkanie przeprowadziła Pani Edyta Baran Dyrektor Oddziału 1 w PKO Banku Polskiego w Jarosławiu. Do warsztatów zaprosiła swoich współpracowników z poszczególnych linii biznesowych/ Panią Annę Szymuś-Pieróg z BO, Panią Monikę Kołodziejczyk-Potrzebowską z Firm, Panią Renatę Uksik z BH, Panią Martę Wysocką z KP, aby w praktyczny sposób opowiedziały o swoich zadaniach i potwierdzonych obowiązkach na zajmowanych stanowiskach.
Pani Dyrektor odniosła się do rysu historycznego PKO Banku Polskiego, jego 100 tradycji i rozwoju Banku aż do powstania Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego. Zwróciła uwagę na transformację systemu bankowego i zmiany jakie dokonują się w bankowości aktualnie.
Słuchacze dowiedzieli się, że bankowość odgrywa ważną rolę we współczesnej gospodarce, a ze świadczonych przez banki usług korzysta każdy z nas. Jednym z najważniejszych zadań banku jest udział w kreacji pieniądza. Jego kreacja wiąże się z działalnością kredytową oraz z zakupem walut obcych, czego efektem staje się wzrost środków płatniczych jakimi dysponuje dany bank. Bank to miejsce przechowywania pieniędzy, bo dzięki bankom możemy oszczędzać na specjalnych rachunkach oraz podmrażać oszczędności inwestując w funduszach inwestycyjnych. Banki mogą też udzielać kredytów oraz świadczyć wiele innych usług np. ubezpieczeniowych. Każdy bank odgrywa jednocześnie ważną rolę w społecznym podziale pracy. Banki są przedsiębiorstwami zajmującymi się wykonywaniem czynności finansowych ,obsługą papierów wartościowych i udzielają jednocześnie cennego wsparcia wielu podmiotom gospodarczym, mogą im też udzielać wielu porad w zakresie zarządzania swoimi firmami czy finansami. Zadaniem bankowca jest pozyskiwanie pieniędzy od klientów banku w celu ich oszczędzania oraz lokowania kapitałowego. Do zadań bankowca należy również projektowanie i proponowanie klientom usług bankowych – godzących interesy banku z interesami klienta. Pracownik banku musi dbać o zadowolenie klienta, ale jednocześnie starać się maksymalizować zyski swojego pracodawcy (co jest sporym wyzwaniem).Praca ta wymaga więc perfekcyjnej znajomości produktów bankowych (czyli kompetencji twardych) oraz dobrze rozwiniętych umiejętności interpersonalnych. Pracownik bankowy musi być osobą rzetelną, kompetentną, wzbudzać zaufanie. Musi posiadać nie tylko ogromny zasób wiedzy, ale także stale ją aktualizować, szczególnie o nowości ofertowe swojego banku, jak i konkurencji. Do tego powinien mieć umiejętność słuchania potrzeb klientów, rozmawiania z nimi i budowania długotrwałych relacji. To bardzo ważne, gdyż właśnie bankowcowi powierza się niekiedy majątek całego życia.