Kolejne warsztaty w ramach Uniwersytetu Dzieci
W ubiegłą sobotę, 10 kwietnia uczestnicy Uniwersytetu Dzieci uczestniczyli w następujących zajęciach:
– grupa wiekowa 7-8 lat wzięła udział w warsztatach w ramach zadania 4 Platforma międzypokoleniowa z zajęciami integracyjnymi. Warsztaty Zabawy logorytmiczne na cztery pory roku zadedykowane dla rodziców i dzieci poprowadziła Pani dr Agata Kolasa-Skiba (pracownik Instytutu Humanistycznego PWSTE oraz dyrektor Miejskiego Przedszkola nr 9 w Jarosławiu). Zadaniem ćwiczeń logorytmicznych było uwrażliwienie dzieci na cechy akustyczne mowy i zwrócenie uwagi na zjawiska wspólne dla muzyki i wypowiedzi, czyli: rytm, tempo, wysokość dźwięku, głośność, akcent, frazowanie i artykulację. Zajęcia opierały się na ćwiczeniach muzyczno-ruchowych stanowiących podstawę do ćwiczeń słowno-rytmicznych.
– grupa wiekowa 9-11 kontynuowała warsztaty Domowy savoir vivre. Pani dr inż. Katarzyna Kucab – Bąk (wykładowca Instytutu Ekonomii i Zarządzania PWSTE w Jarosławiu) zapoznała uczestników z dobrymi manierami, niezbędnymi w życiu społecznym. Ponadto przedstawiła różne sposoby zachowania: co wolno, a czego nie w różnych kulturach. W ramach ćwiczeń, które poprowadziły Panie: dr inż. Katarzyna Kucab-Bąk i dr Tatiana Kożak-Siara – wykładowczynie Instytutu Ekonomii i Zarządzania PWSTE w Jarosławiu) dzieci trenowały zasady dobrego zachowania oraz wykrywały błędy, aby nie popełniać ich w przyszłości.
– grupa wiekowa 12-15 uczestniczyła w następujących warsztatach:
1. Genetyka, w której tajniki wprowadziła dzieci Pani mgr inż. Barbara Laskowska (pracownik Instytutu Ochrony Zdrowia PWSTE).
Dzieci poznały podstawy: biologii i genetyki, poziom organizacji żywej komórki, funkcjonowanie organizmów oraz zasady dziedziczenia. Na kolejnych zajęciach 17.04 i 24.04 – już w grupach- dzieci będą poznawały: podstawowe pojęcia z zakresu genetyki np. gen, chromosom, allel, homozygota, heterozygota, DNA, przykłady chorób o podłożu genetycznym. Będą uczyły się określać: prawdopodobieństwo wystąpienia danej cechy, rozwiązywać zadania dotyczące krzyżówek genetycznych z wykorzystaniem szachownicy Punett’a.
2. Podstawy programowania (grupa B), które poprowadził Pan mgr inż. Przemysław Hawro (pracownik Instytutu Inżynierii Technicznej PWSTE).
Uczestnicy zostali zapoznani z definicją algorytmu i sposobem jego reprezentacji przy użyciu schematu blokowego, wybranymi przykładami prostych algorytmów – obliczanie iloczynu dwóch liczb, poszukiwaniem liczby maksymalnej w zbiorze. Ogólna koncepcja środowiska programistycznego – rola kompilatorów. Elementarna konstrukcja programu w języku C++ .
Kolejne zajęcia zaplanowano na sobotę, 17 kwietnia.
Do pobrania: