Pliki do pobrania
Imię i nazwisko Kierownika:
dr Agata Kolasa-Skiba
Imiona i nazwiska osób wchodzących w skład Zakładu Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej oraz Kształcenia Ustawicznego:
- prof. ucz. dr hab. Mieczysław Dudek, mieczysław.dudek@pwste.edu.pl
- ks. prof. ucz. dr hab. Witold Ostafiński, witold.ostafinski@pwste.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Lenka Pasternáková, lenka.pasternakova@pwste.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Ewa Swoboda ewa.swoboda@pwste.edu.pl
- dr Grażyna Bielecka, grazyna.bielecka@pwste.edu.pl
- dr inż. Wojciech Błażejewski, wojciech.blazejewski@pwste.edu.pl
- dr Iwona Dudzik, iwona.dudzik@pwste.edu.pl
- dr Joanna Dworakowska, joanna.dworakowska@pwste.edu.pl
- dr Joanna Inglot-Kulas, joanna.inglot-kulas@pwste.edu.pl
- dr Joanna Kata, joanna.kata@pwste.edu.pl
- dr Agata Kolasa-Skiba, agata.kolasa-skiba@pwste.edu.pl
- dr Katarzyna Król, katarzyna.krol@pwste.edu.pl
- dr Małgorzata Podolak, malgorzata.podolak@pwste.edu.pl
- dr Zbigniew Ruszaj, zbigniew.ruszaj@pwste.edu.pl
- mgr Teresa Biela, teresa.biela@pwste.edu.pl
- mgr Renata Chlebowska, renata.chlebowska@pwste.edu.pl
- mgr Lucyna Kozioł, lucyna.koziol@pwste.edu.pl
- mgr Katarzyna Piątek, katarzyna.piatek@pwste.edu.pl
- mgr Ewa Pogorzelec, ewa.pogorzelec@pwste.edu.pl
- ks. mgr Łukasz Szydełko, lukasz.szydelko@pwste.edu.pl
Koncepcja kształcenia na kierunku Pedagogika, studia drugiego stopnia jest zgodna z wizją i strategią rozwoju Uczelni. Misją PWSTE jest m.in. kształcenie młodzieży na najwyższym poziomie dla potrzeb społeczno-gospodarczych środowiska lokalnego i rynku pracy, regionu i kraju oraz stwarzanie szansy na ustawiczne podnoszenie stanu wiedzy i umiejętności. Wskazuje również na konieczność stałego dostosowywania oferty edukacyjnej dla potrzeb i wyzwań rynku pracy. Koncepcja kształcenia zakłada praktyczny profil kształcenia, który kształtując umiejętności przygotowuje studentów do elastycznego dostosowania się do nowych oczekiwań i wymagań wynikających z gwałtownych przeobrażeń całego świata, dynamicznie dokonujących się zmian, w tym rynku pracy.
Profil kształcenia sprzyja kreatywności i uczy kształtowania własnej przyszłości, zgodnie z obowiązującą zasadą uczenia się przez całe życie.
W ramach studiów student uczy się całościowego postrzegania potrzeb, trudności oraz możliwości podejmowania działań diagnostyczno-pomostowych, wspomagających, profilaktycznych, w kontekście aktualnych nurtów i paradygmatów psychologii, pedagogiki. Poszerza wiedzę teoretyczną oraz kompetencje nauczycielskie, a także kompetencje metodologiczne i diagnostyczno - wspomagające przygotowujące do podjęcia działań badawczych. Zdobyta wiedza, umiejętności diagnostyczne, badawcze oraz kompetencje będą przydatne do pracy pedagogicznej z dziećmi, młodzieżą oraz z osobami oczekującymi pomocy, wsparcia, zaspokojenia specjalnych potrzeb i opieki. Studenci poprzez udział w komisjach oraz zespołach jakości, a także podczas ankietyzacji mają wpływ na program kształcenia a także na metody i formy pracy dydaktycznej. Program kształcenia odzwierciedla też zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.
Absolwent dostrzega oraz potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy teoretyczne i praktyczne z zakresu swojej specjalności oraz jest przygotowany do pełnienia funkcji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych w zakresie wspierania rozwoju jednostek oraz grup społecznych. Charakteryzuje się otwartością intelektualną, kreatywnością i innowacyjnością, zdolnościami adaptacyjnymi oraz pogłębioną wrażliwością emocjonalną. Posiada także umiejętności samodoskonalenia się i wzbogacania swojego warsztatu metodycznego, jak również refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową.
PWSTE w Jarosławiu zapewnia zdobycie wykształcenia na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych. Dzięki gwarancji wysokiej jakości kształcenia absolwenci studiów pierwszego stopnia są zainteresowani studiowaniem w PWSTE.
Kierunkowi opiekunowie praktyk zawodowych w roku akademickim 2022/2023
II rok – dr Agata Kolasa-Skiba
Kierunek pedagogika studia drugiego stopnia, profil praktyczny, studia stacjonarne
Ścieżka kształcenia:
zajęcia A: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z resocjalizacją i profilaktyką społeczną
zajęcia B: Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna
- Wymiar, termin i miejsca praktyki
- Nazwa praktyki: praktyka specjalnościowa
2.Termin realizacji praktyki: rok studiów I, semestr letni – 105 godzin
3.Miejsca praktyki: przedszkola i szkoły podstawowe lub inne placówki opiekuńczo-wychowawcze: w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach profilaktyki i terapii uzależnień, świetlicach socjoterapeutycznych, świetlicach środowiskowych, bursach szkolnych, internatach.
- Forma odbywania praktyk
- Hospitowanie lekcji/zajęć prowadzonych przez opiekuna praktyk i innych pracowników placówki, w której odbywa się praktyka - 20 godzin,
- Samodzielne prowadzenie lekcji/zajęć dydaktyczno–wychowawczych pod nadzorem opiekuna praktyk – 85 godzin.
III. Cele praktyki
Celem praktyki realizowanej przez studentów w letnim semestrze studiów jest kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez zapoznanie się ze specyfiką przedszkola i szkoły podstawowej lub innej placówki, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji. Cel ten jest osiągany przez obserwowanie czynności podejmowanych przez opiekuna praktyki w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć), poznawanie stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy, interakcji pomiędzy wychowawcą a dziećmi oraz pomiędzy dziećmi w grupie rówieśniczej, sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów, sposobu oceniania uczniów, dynamiki i klimatu społecznego klasy, funkcjonowania poszczególnych uczniów, organizacji przestrzeni
w klasie. Student powinien współdziałać z opiekunem praktyk w zakresie realizacji zadań zawodowych, pełnić rolę nauczyciela, prowadzić analizę i interpretować zaobserwowane albo doświadczane sytuacje i zdarzenia pedagogiczne.
- Efekty uczenia się w kategoriach:
- Wiedza
a) student zna cele statutowe, zasady działania, organizację, realizowane zadania i prowadzoną dokumentację szkoły, przedszkola czy innej placówki, w której odbywa się praktyka,
- student ma wiedzę o środowiskach wychowawczych szkoły, przedszkoli placówki wychowawczej, specyfice pracy w nich oraz o strukturze i funkcjach systemu edukacji,
student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę metodyczną w zakresie praktycznej działalności dydaktycznej, opiekuńczo–wychowawczej w odniesieniu do studiowanej specjalności, także w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, - zna akty prawne, regulujące pracę placówek, system i specyfikę ich pracy, realizowane zadania oraz prowadzoną dokumentację,
- zna prawa, obowiązki, zadania i specyfikę pracy wychowawcy świetlicy szkolnej, środowiskowej, bursie, internacie i innych placówkach opiekuńczo-wychowawczych
i profilaktycznych, - zna specyfikę zawodu nauczyciela przedszkola, szkoły, innej placówki opiekuńczo-wychowawczej dla stwarzanie warunków do rozwijania gotowości do podjęcia roli nauczyciela.
Umiejętności
- student potrafi właściwie obserwować /hospitować lekcje/zajęcia prowadzone przez opiekuna praktyk i w notatkach z hospitacji – wpisywać własne wnioski i uwagi dotyczące sposobu prowadzenia lekcji/zajęć, wykorzystania pomocy dydaktycznych oraz prowadzić samodzielnie zajęcia z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych
- student posiada umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej w naturalnych warunkach pracy placówki, w której odbywa się praktyka,
- student posiada umiejętność planowania, prowadzenia i dokumentowania lekcji/zajęć w placówce,
- potrafi wspierać wszechstronny rozwój dzieci, ich aktywności i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym
- student potrafi współpracować w zespole, a także ze specjalistami z innych placówek oraz rodzicami dzieci pełniąc różne role,
- student posiada umiejętność analizy własnej pracy, jej efektów oraz pracy uczniów w placówce oraz – wskazać obszary wymagające doskonalenia zawodowego,
- student potrafi stosować w pracy dydaktyczno–wychowawczej , opiekuńczej zasady i normy etyczne.
Kompetencje społeczne
- student jest przekonany o konieczności przestrzegania etyki zawodowej nauczyciela-wychowawcy
- student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów,
- student odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze),
- student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
- Treści programowe praktyki
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji pedagogicznych przez:
- Zapoznanie się ze specyfiką przedszkola, szkoły lub innej placówki, w której odbywa się praktyka, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.
Obserwowanie:
- zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie aktywności grup uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji/zajęć oraz aktywności uczniów,
- sposobu integrowania przez opiekuna praktyk różnej działalności, w tym opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej,
- działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny w grupie,
- toku metodycznego lekcji/zajęć , stosowanych przez opiekuna praktyk metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,
- procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupie, klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,
- sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów,
- funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji/zajęć poszczególnych uczniów z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
- dynamiki i klimatu społecznego klasy, ról pełnionych przez uczniów, ich zachowania i postaw,
- organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania( meble, wyposażenie, dekoracje).
Współdziałanie z opiekunem praktyk w:
- planowaniu i przeprowadzaniu lekcji/zajęć,
- przygotowaniu pomocy dydaktycznych,
- prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych i terapeutycznych,
- wykorzystaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktyczno–wychowawczej, opiekuńczej,
- organizowaniu przestrzeni edukacyjnej,
- podejmowaniu działań w zakresie projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Pełnienie roli nauczyciela – wychowawcy, w szczególności:
- poznawanie uczniów i wychowanków, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, a także określanie poziomu rozwoju oraz wstępne diagnozowanie dysfunkcji i zaburzeń,
- planowanie i samodzielne prowadzenie lekcji/ zajęć, formułowanie celów, dobór metod i form pracy a także środków dydaktycznych,
- podejmowanie indywidualnej pracy z uczniami, w tym z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- sprawowanie opieki nad grupą w toku spontanicznej aktywności uczniów,
- podejmowanie działań wychowawczych o charakterze interwencyjnym w sytuacjach konfliktu, zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych lub nieprzestrzegania ustalonych zasad,
- dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji/zajęć do poziomu rozwoju uczniów,
- wykorzystywanie w toku lekcji/zajęć środków multimedialnych i technologii informacyjnej,
- diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,
- dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów
- podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym i innymi specjalistami pracującymi z uczniami,
- organizowanie pracy w grupach zadaniowych.
Analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym:
- prowadzenie dokumentacji praktyki,
- konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
- ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela, wychowawcy, dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron,
- ocenę przebiegu prowadzonych lekcji/zajęć oraz realizacji zamierzonych celów,
- konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych sytuacji i przeprowadzanych działań,
- omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.
- System kontroli praktyk i weryfikacja zakładanych efektów kształcenia
1.Nadzór merytoryczny nad realizacją praktyk przez studentów pełni nauczyciel akademicki.
- Kierunkowy opiekun praktyk współpracuje z zakładowymi opiekunami praktyk z ramienia placówek dydaktyczno–wychowawczych i opiekuńczych, w których odbywa się praktyka, w celu organizowania właściwego przebiegu praktyk.
- Opiekunami praktyk w placówkach dydaktyczno–wychowawczych i opiekuńczych powinny być osoby, posiadające przygotowanie pedagogiczne.
- Opiekunowie praktyk w placówkach, w których odbywa się praktyka , dokonują zaliczenia czynności każdego dnia praktyk, konspektów/scenariuszy lekcji/zajęć oraz lekcji/zajęć prowadzonych przez studentów, zwracając szczególną uwagę na realizację celów oraz zakładanych efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
- Po zakończonej praktyce zakładowi opiekunowie praktyk w placówkach, w których odbywa się praktyka, dokonują zaliczenia praktyki w „Dziennikach praktyk” i „Kartach oceny praktyk”, w których oceniają stopień osiągnięcia przez studentów założonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
- Na podstawie wpisów zakładowych opiekunów praktyk oraz kontroli praktyk kierunkowy opiekun praktyk z ramienia kierunku dokonuje zaliczenia w „Dziennikach praktyk” i „Kartach oceny praktyk”, zwracając szczególną uwagę na stopień realizacji zakładanych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Następnie dokonuje wpisów ocen zaliczających praktykę w „Kart osiągnięć okresowych studentów”.
- Zakładowi opiekunowie praktyk mogą zgłaszać propozycje nowych efektów uczenia się (poza wymienionymi w „Programie praktyk”), które gromadzą kierunkowi opiekunowie praktyk i mogą je zgłaszać dyrektorowi Instytutu w celu przeanalizowania ich i ewentualnej weryfikacji.
- Instytutowy Zespół ds. Zapewnienia i Oceny Jakości Kształcenia dokonuje analizy dokumentacji praktyk co najmniej 10 studentów danego kierunku. Na podstawie spostrzeżeń z protokołu kontroli Dyrekcja Instytutu może podjąć działania w celu weryfikacji efektów uczenia się realizowanych w ramach praktyk.
Pracodawcy należący do Rady Pracodawców przy kierunku Pedagogika biorą udział w procesie tworzenia i opiniowania koncepcji kształcenia oraz programu studiów, przyczyniają do udoskonalenia koncepcji kształcenia na profilu praktycznym, ponieważ ich doświadczenie zawodowe na bieżąco pozwala weryfikować potrzeby rynku pracy, a co za tym idzie, wprowadzać niezbędne zmiany w programie studiów i podnosić konkurencyjność absolwentów PWSTE w środowisku zawodowym.
Obecny skład Rady Pracodawców to:
- Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, Oddział w Jarosławiu
- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Jana Pawła II w Jarosławiu
- Szkoła Podstawowa nr 10 w Jarosławiu
- Świetlica Socjoterapeutyczna im. Anny Jenke w Jarosławiu
Koordynatorem ds. relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w tym z Radą Pracodawców dla kierunku pedagogika jest dr Agata Kolasa-Skiba.
Wyniki ankiety na temat: Badania losów zawodowych Absolwentów Instytutu Humanistycznego PWSTE w Jarosławiu, kierunku pedagogika, studia drugiego stopnia rocznik 2021 (fala II)
Wyniki przeprowadzonej ankiety wskazują, iż w zdecydowanej większości absolwenci zadeklarowali, że gdyby dzisiaj mieli podjąć studia w PWSTE w Jarosławiu, to wybraliby ten sam kierunek studiów. Zatem prawie wszyscy badani, podjęli właściwą decyzję, dotyczącą wyboru kierunku Pedagogika (drugiego stopnia). Ponadto, w większości badania wysoko ocenili pogłębienie wiedzy teoretycznej, umiejętności do wykonywania wyuczonego zawodu, umiejętności w pracy zawodowej, wpływ na komunikację interpersonalną, samodzielne kształcenie/doskonalenie się, realizację własnych zainteresowań, które otrzymali po ukończeniu studiów w PWSTE. Nieliczni zamierzają podjąć studia drugiego stopnia – magisterskie, trzeciego stopnia – doktoranckie, studia podyplomowe, dodatkowe kursy/szkolenia, czy też inne dodatkowe formy kształcenia. Ponadto z wyników badań wynika, iż większość respondentów jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę, jak też pracowała już podczas studiów i obecnie wykonuje pracę, częściowo zgodną z kwalifikacjami. Absolwenci wysoko oceniają również przydatność wiedzy, zdobytej podczas studiowania w swojej pracy zawodowej. Natomiast ukończony kierunek studiów w PWSTE w Jarosławiu oraz praktyki zawodowe są najbardziej przydatne, z perspektywy doświadczeń absolwentów. Badani wskazali również na konieczność wprowadzenia do kształcenia, na ukończonym kierunku studiów, treści programowych związanych z: „Umiejętności radzenia sobie ze stresem oraz umiejętności pracy pod presją czasu.” - „Według mnie przydałby się kurs: Instruktor tańców narodowych i ludowych.” - „Zajęcia z Prawa oświatowego.” - „Holistyczne podejście w prowadzeniu podmiotu jakim jest rodzina, praktyczna wiedza interdyscyplinarna. Cenna jest elastyczność i umiejętne stosowanie wiedzy teoretycznej, a zwłaszcza praktycznej.” Zasadnym wydaje się zwrócenie uwagi, na większą ilość ćwiczeń, związanych z w/w kwestiami przez absolwentów.
Wnioski opracowała:
dr Iwona Dudzik – członek Zespołu Badawczego do spraw Monitorowania Losów Zawodowych Absolwentów PWSTE w Jarosławiu