Inspektor Ochrony Danych
studia podyplomowe prowadzone we współpracy z Polskim Instytutem Kontroli Wewnętrznej
Celem studiów jest praktyczne przygotowanie słuchaczy do wykonywania zawodu Inspektora Ochrony Danych. Absolwenci studiów będą mogli wykonywać pracę w organach administracji publicznej i nie tylko.
Wiedza i umiejętności praktyczne zdobyte w ramach studiów pozwolą absolwentom na samodzielne zbadanie, czy proces zarządzania ryzykiem jest adekwatny do potencjalnych zagrożeń, zapewnia wystarczającą ochronę aktywów (zasobów) i informacji oraz czy system kontroli w obszarze całej infrastruktury informatycznej jest efektywny i skuteczny, zgodnie z przyjętymi standardami i kryteriami. Słuchacze będą biegle poruszać się w zakresie stosowanych zabezpieczeń i funkcjonowania systemów informatycznych, a także będą potrafili zidentyfikować wszelkie podatności i ryzyka pojawiające się w systemach i podejmować odpowiednie działania zapobiegawcze. Studia obejmują problematykę zarządzania jakością, ryzykiem i sytuacjami kryzysowymi, a także wykonywaniem audytów w przedmiotowym zakresie. Absolwenci studiów mogą znaleźć zatrudnienie m.in. w administracji państwowej i samorządowej, przemyśle, bankowości, ubezpieczeniach, komunikacji elektronicznej i służbie zdrowia oraz wykonywać zwód Inspektora Ochrony Danych (IOD), audytora ds. cyberprzestępczości. Absolwenci będą również w pełni przygotowani do wykonywania audytu bezpieczeństwa w przedmiotowym zakresie.
Zajęcia prowadzone są przez praktyków, wysokiej jakości specjalistów i ekspertów.
Absolwenci studiów po obronie prac dyplomowych (projektowych dot. przeprowadzenia audytu bezpieczeństwa w wybranym przez słuchacza obszarze) otrzymują:
- Świadectwo Ukończenia Studiów Podyplomowych,
- Certyfikat Polskiego Instytutu Kontroli Wewnętrznej potwierdzający kompetencje zawodowe Inspektora Ochrony Danych - IOD,
- Prawo wpisu na Krajową Listę Audytorów, Kontrolerów i Specjalizacji Powiązanych prowadzoną przez PIKW Sp. z o.o. Krajowa lista 163
- Bezterminowe, bezpłatne, kierunkowe wsparcie merytoryczne ze strony Rady Programowej PIKW w zakresie czynności wykonywanych na stanowisku pracy związanym z ukończonym kierunkiem ( patrz § 9 Regulaminu Krajowej Listy)
Czas trwania studiów podyplomowych
2 semestry, łącznie 220 godzin zajęć dydaktycznych
Sposób zaliczania
obrona pracy dyplomowej (projektowej) dotyczącej przeprowadzenia audytu bezpieczeństwa w wybranym obszarze
TRYB STUDIÓW
Zajęcia realizowane są podczas dwudniowych zjazdów (sobota – niedziela)
Koszt studiów
3 900 zł
Sylwetka absolwenta
Adresaci oferty
Studia przeznaczone są dla osób zamierzających wykonywać zawód Inspektora Ochrony Danych, audytorów, osób pełniących funkcję pełnomocnika ds. cyberprzestrzeni, a także osób zajmujących się problematyką audytu bezpieczeństwa informacji i systemów informatycznych oraz odpowiedzialnych za zaplanowanie oraz przeprowadzanie takich audytów w jednostkach sektora publicznego i prywatnego oraz w organach wymiaru sprawiedliwości. Odbiorcami studiów mogą być również osoby planujące w przyszłości przeprowadzać audyty bezpieczeństwa informacji i systemów informatycznych. W szczególności studia skierowane są do:- Inspektorów Ochrony Danych,
- Audytorów, lub osób planujących w przyszłości realizować audyty w studiowanym zakresie, administratorów danych osobowych,
- pracowników stosujących ustawę o ochronie danych osobowych oraz RODO,
- pełnomocników ds. cyberprzestępczości,
- absolwentów szkół wyższych,
- pozostałych osób zainteresowanych tematyką ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji.
Program studiów
- Wprowadzenie do zagadnień związanych z kontrolą systemów informacyjnych i ochroną danych osobowych
- Prawne aspekty ochrony danych osobowych
- Planowanie i realizacja kontroli, sprawdzeń i audytów w zakresie związanym z zabezpieczeniem informacji
- Planowanie i organizacja systemów informatycznych służących do przetwarzania danych osobowych
- Zarządzanie ryzykiem w obrębie danych osobowych
- Inspektor ochrony danych - realizacja zadań ustawowych - warsztaty praktyczne
- Projektowanie i kontrola obszaru bezpieczeństwa fizycznego i środowiskowego
- System zarządzania bezpieczeństwem informacji zgodny z wymaganiami ISO/IEC 27001:2013
- Audyt infrastruktury teleinformatycznej
- Wykrywanie i zapobieganie oszustwom i nadużyciom skutkującym wyciekiem danych osobowych
- Ochrona organizacji przed wyciekiem danych osobowych
- Kontynuacja działalności po awarii. Zarządzanie ciągłością działania
- Zarządzanie kryzysowe. Krajowy system cyberbezpieczeństwa
- Bezpieczeństwo prawne - rozszerzone podejście
- Seminarium dyplomowe (projektowe)
Opiekun merytoryczny:
Piotr Błaszczeć – od kilku lat ściśle zajmuje się tematyką związaną z bezpieczeństwem informacji. Od kilku lat współpracuje z jednostką certyfikacyjną CIS – Certification Security Services Sp. z o. o. Właściciel firmy LOCOS zajmującej się audytem, wdrożeniami systemów bezpieczeństwa, testami penetracyjnymi i analizą computer forensics. Prze kilkanaście lat pełnił funkcję CSO (Chief Security Officer) w jednej z agencji rządowych, a wcześniej w sektorze bankowym. Obecnie odpowiada za bezpieczeństwo informacji w grupie kapitałowej będącej jednym z największych graczy rynku e-commerce, a także w ramach outsourcingu funkcji Inspektora ochrony danych nadzoruje bezpieczeństwo spółek funkcjonujących w obszarze finansów i płatności mobilnej oraz służby zdrowia. Niezależny konsultant ds. bezpieczeństwa IT, biegły sądowy z zakresu przestępstw przy użyciu sprzętu i sieci (Certified Information Systems Security Officer), audytor wiodący ISO 27001, ISO 20000, ISO 22301, EN 50600. Uczestnik i koordynator wielu projektów audytowych oraz postępowań kontrolnych realizowanych w organizacjach sektora prywatnego i publicznego. Trener realizujący zadania dla wielu firm z zakresu bezpieczeństwa informacji, audytu teleinformatycznego, danych osobowych, ochrony własności intelektualnej w sektorze nowych technologii oraz prawnych aspektów umów w IT.
Prowadzący:
Praktycy, specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w zakresie przeprowadzania audytów bezpieczeństwa informacji i systemów informatycznych w sektorze publicznym i prywatnym oraz kadra naukowo-dydaktyczna Uczelni. Na zajęciach, praktycy zajmujący się na co dzień tematyką studiów, przestawiają najlepsze praktyki, zawodowe standardy i regulacje dotyczące pracy IOD. Przedstawiona będzie metodologia prowadzenia zadań audytowych w tym zakresie i zasady ich dokumentowania oraz praktyczne warsztaty oparte na odbytych audytach, sprawdzeniach i kontrolach z zakresu szeroko pojętego bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych. Na ćwiczeniach i warsztatach słuchacze kształtować będą umiejętności niezbędne do tworzenia i kontroli zasad bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych oraz profesjonalnego planowania, przeprowadzenia zadań audytowych i ich właściwego dokumentowania.
Współpraca:
Misją Polskiego Instytutu Kontroli Wewnętrznej jest konsolidowanie środowiska zawodowo zajmującego się audytem, systemami kontroli wewnętrznej, bezpieczeństwem informacji, procesami związanymi z zarządzaniem ryzykiem, corporate governance, wykrywaniem i zapobieganiem oszustwom i korupcji na poziomie organizacji oraz promowanie rozwoju nowych dla Polski idei i profesji we współpracy z międzynarodowymi organizacjami zawodowymi, jak np.: ACFE, IIA, ISACA, CIPS, IFS-CIB. PIKW jako jedyny podmiot w kraju z ponad 20 letnią tradycją, podobnie jak organizacje międzynarodowe, o których mowa powyżej jest oficjalnym członkiem NASBA, a jego zakres i forma działalności jest tożsama z działalnością ww. organizacji, działających w USA, jako spółki prawa handlowego. Działalność PIKW jest ściśle dopasowana do specyfiki, potrzeb i właściwości rynku w Polsce w przedmiotowym zakresie.
Wymagane dokumenty
- Dyplom ukończenia studiów wyższych (magisterskich, inżynierskich, licencjackich)
- Wypełniona karta zgłoszeniowa
Wymagane kwalifikacje kandydata
Na studia przyjmowani są absolwenci studiów pierwszego i drugiego stopnia, którzy złożą wymagane dokumenty.Zasady rekrutacji
Złożenie kompletu dokumentów, decyzja Komisji Rekrutacyjnej» Rejestracja kandydatów
Termin rozpoczęcia studiów podyplomowych
Warunkiem uruchomienia studiów jest zebranie grupy liczącej min. 20 osóbPłatność
Wpłaty należy dokonywać na rachunek bankowy:dr Małgorzata Wilczyńska
Kierownik
mgr Katarzyna Hady-Głowiak
Koordynator merytoryczny i organizacyjny PIKW
mgr Tomasz Staszewski
Sekretarz