Doskonalenie kompetencji nauczycieli akademickich w zakresie edukacji międzykulturowej
Szkolenie realizowane dla nauczycieli akademickich w PWSTE w Jarosławiu miało na celu wzbogacenie wiedzy i kompetencji nauczycieli w zakresie planowania, organizowania i realizowania treści z zakresu edukacji międzykulturowej.
Podstawowym celem doskonalenia kompetencji nauczycieli akademickich w zakresie edukacji międzykulturowej było doprowadzenie do wzajemnego poznania i zrozumienia odmienności, kształtowanie pozytywnych wzajemnych odniesień, poszukiwanie wspólnych korzeni kulturowych z jednoczesnym zakorzenianiem w „ojczyźnie prywatnej”. promowanie tolerancji oraz wykorzystanie odmienności jako źródła wiedzy do nauczania.
W ramach szkolenia nauczyciele akademiccy wzbogacili swój warsztat pracy o ciekawe materiały, przydatne w pracy ze studentami w ramach prowadzonych zajęć.
Szkolenie usystematyzowało ich wiedzę z zakresu edukacji międzykulturowej; wyjaśniło i ułatwiło zrozumienie podstawowych pojęć oraz problemów umożliwiających opis społecznych uwarunkowań współżycia reprezentantów różnych kultur; uświadomiło znaczenie i wpływ kultury na konstruowanie tożsamości człowieka, szkolenie rozwinęło umiejętność efektywnej komunikacji w środowisku międzykulturowym; udoskonaliło umiejętność radzenia sobie z nieporozumieniami i trudnymi sytuacjami w różnych kontekstach międzykulturowych; poszerzyło wiedzę nt. konstruowania projektów z zakresu edukacji międzykulturowej w środowisku lokalnym oraz międzynarodowym; rozwinęło postawy otwartości i wrażliwości na różnorodność kulturową oraz wzbudzenie ciekawości świata. postrzeganie świata i własnego zachowanie.
Treści kształcenia przeprowadzonego szkolenia:
- podstawowe zagadnienia: edukacja międzykulturowa, kultura, edukacja globalna, wielokulturowość a międzykulturowość;
- zjawiska i procesy występujące w środowisku międzykulturowym: różnice kulturowe, -stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja, proces przejścia od stereotypu do dyskryminacji, obawy i oczekiwania;
- funkcjonowanie człowieka w społecznej sieci powiązań, model wrażliwości kulturowej, etnocentryzm, etnorelatywizm, szok kulturowy, akulturacja;
- kod kulturowy, analiza wartości, norm i zachowań,
- elementy uświadamiane i nieuświadamiane
- wymiary kultury;
- specyfika komunikacji międzykulturowej,
- zasady skutecznego komunikowania się z grupą międzykulturową,
- bariery komunikacyjne;
- konflikt międzykulturowy,
- źródła i rodzaje konfliktów,
- style reagowania na konflikt,
- strategie radzenia sobie z nieporozumieniami międzykulturowymi, możliwe interwencje;
Doskonalenie kompetencji nauczycieli akademickich w zakresie edukacji międzykulturowej zostało przeprowadzone on-line. Do szkolenia wykorzystana zastała prezentacja multimedialna, ułatwiająca zrozumienie omawiane zagadnienie.
Prezentacja została przygotowana w ramach projektu Jedność w różnorodności. Edukacja międzykulturowa na wspólnym obszarze słowacko-polskiego pogranicza współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa w ramach Program Interreg V-A Polska-Słowacja 2014-2020.
Celem szczegółowym projektu było doskonalenie kompetencji nauczycieli akademickich i innych grup docelowych w zakresie edukacji międzykulturowej. Realizacja projektu pozwoliła na upowszechnianie wiedzy z zakresu wielokulturowości, tożsamości kulturowej, narodowej, religijnej, grup etnicznych zamieszkujących wspólny obszar pogranicza służącej budowaniu postaw otwartości i dialogu między społeczeństwami, jak również rozwijanie kontaktów, opartych na wzajemnym szacunku i tolerancji. Wdrażanie treści edukacji międzykulturowej na wspólnym
obszarze słowacko – polskiego pogranicza odpowiadało kształtowaniu potrzeby wychodzenia na pogranicza kulturowe, wzbudzanie potrzeb poznawczych i emocjonalnych.
Do pobrania