Projekt realizowany przez: Uniwersytet w Preszowie (Partner Wiodący)
Partner Projektu: Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu
Dofinansowanie mikroprojektu: 100 518,44 EUR
Dofinansowanie EFRR dla Partnera Projektu: 46 802,85 EUR
Współfinansowanie z Budżetu Państwa dla Partnera Projektu: 2 753,10 EUR
Okres realizacji mikroprojektu: 01.06.2017-31.05.2018
Wzajemne interakcje mniejszości kulturowych, narodowych i etnicznych na terenach wschodniej Slowacji oraz po drugiej stronie granic, w Polsce, stają się coraz bardziej tematem aktualnym, palącym. Znaczna część populacji zamieszkująca wspólny obszar przygraniczny deklaruje romską, ukraińską, czy rusińską, żydowską przynależność narodowościową. Wzajemne relacje pomiędzy różnymi narodowościami, religiami i grupami etnograficznymi a kulturą większościową są rozwijane przeważnie w duchu tolerancji. Nie brakuje jednak silniejących w naszych społeczeństwiach tendencji nacjonalistycznych, ksenofobii, fanatyzmu, czy też ujawniającej się agresji.
Nową sytuację dla obu narodów w ramach V4 przynoszą również procesy migracyjne, w wyniku których przybywają często przedstawiciele odległych geograficznie kultur, narodów, religii.
Potrzeba edukacji międzykulturowej oraz uzyskiwania praktycznych umiejętności niezbędnych do wzajemnej współpracy międzykulturowej i komunikacji wydaje się być wspólnym tematem i problemem oraz wyzwaniem na wspólnym obszarze słowacko – polskiego pogranicza, które zostało podzielone „tylko granicami państwa“.
Wyzwaniem stojącym przed mieszkańcami obu przygranicznych terenów jest kwestia zachowania również swojej własnej tożsamości i integralności wobec procesów globalizacyjnych.
Wyżej przedstawiony kontekst otwiera nowe pytania i kwestie związane ze wzajemnym współżyciem i współpracą między różnymi narodami, kulturami i religiami na wspólnym obszarze. Kwestie te znajdują odzwierciedlenie w realizowanym projekcie :
- kontekst historyczny mniejszości etnicznych, narodowych i religijnych zamieszkujących wspólny obszar słowacko – polskiego pogranicza,
- zachowanie własnej tożsamości w globalnej Europie,
- zachowanie i rozwój wzajemnych relacji przygranicznych w aspekcie kulturowym, religijnym, gospodarczym, turystycznym,
- nowe wyzwania społeczeństwa globalnego, przenikanie wzajemne kultur w związku z procesami migracji,
- nowe warunki dla wzajemnych relacji międzykulturowych, wypływające z procesu wolnego przepływu osób w Unii Europejskiej.
Obie instytucje partnerskie są znaczącymi w regionie ośrodkami akademickimi. Dlatego też posiadają odpowiednie kompetencje do prowadzenia dyskusji na aktualne tematy i wspólne rozwiązywanie palących wyzwań w życiu społecznym.
Głównym celem projektu jest kształcenie określonych w projekcie grup docelowych w zakresie edukacji międzykulturowej oraz związanych z nią programów kształcenia.
Mikroprojekt ma za zadanie wspierać i rozwijać umiejętność poruszania się w różnorodnym społeczno – kulturowym środowisku oraz przygotować odbiorców projektu na spotkania z innymi, czasem odległymi narodami i mniejszościami. Realizacja projektu pozwoli na upowszechnianie wiedzy z zakresu wielokulturowości, tożsamości kulturowej, narodowej, religijnej grup etnicznych zamieszkujących wspólny obszar pogranicza służącej budowaniu postaw otwartości i dialogu między społeczeństwami, jak również rozwijanie współpracy oraz kontaktów między społeczeństwami, opartych na wzajemnym szacunku i tolerancji. Edukacja międzykulturowa opowiada się bowiem za wzajemnym wzbogaceniem się różnych kultur, odrzucając sterowanie i kontrolę istnienia obok siebie z jednoczesnym nabywaniem postawy tolerancji i uznania dla innych kultur. Wdrażanie treści edukacji międzykulturowej na wspólnym obszarze słowacko – polskiego pogranicza odpowiada kształtowaniu potrzeby wychodzenia na pogranicza kulturowe, wzbudzanie potrzeb poznawczych i emocjonalnych. To pozwoli na otwartość wobec świata i porozumiewania się w skali międzynarodowej ludzi różnych ras, religii, narodowości, tradycji. Poza wiedzą teoretyczną z zakresu edukacji międzykulturowej działania projektowe kształtują praktyczne umiejętności w zakresie budowania optymalnej komunikacji międzykulturowej, zarządzania kapitałem ludzkim i budowania dialogu międzykulturowego w srodowisku szkolnym, akademickim.
Mikroprojekt ma następujące cele szczegółowe:
- Celem szczegółowym projektu jest doskonalenie kompetencji nauczycieli akademickich i innych grup docelowych
w zakresie edukacji międzykulturowej. Projekt daje możliwość stworzenia platformy naukowej, edukacyjnej dla dalszej dyskusji i konfrontacji na temat sytuacji mniejszości etnicznych na słowacko – polskim pograniczu oraz określenia, ustalenia nowych założeń edukacji międzykulturowej w postaci materiałów dydaktycznych w tej dziedzinie. - Celem szczegółowym projektu jest tworzenie i wdrażanie nowych form oraz treści edukacji międzykulturowej przeznaczonych dla szkół średnich i wyższych. Za pomocą realizacji celu szczegółowego, zostanie osiągniętych szereg popularyzacyjno-naukowych rezulatatów, przynoszących wzrost zainteresowania społecznego problemem tożsamości kulturowej i religijnej wspólnego obszaru słowacko – polskiego pogranicza.