Inauguracja na Uniwersytecie Dziecięcym
W sobotę, 14 października br. w jarosławskiej PWSTE zainaugurowano kolejny rok działalności Uniwersytetu Dziecięcego. To już VIII edycja wydarzenia, podczas której blisko sześćdziesięcioro młodych studentów otrzymało indeksy na pierwszy rok studiów.
Zgodnie z przyjętą już tradycją młodzież została powitana przez koordynującą inicjatywę, doc. dr Dorotę Dejniak, Prorektor ds. Dydaktycznych naszej Uczelni. Zajęcia podzielono na dwa moduły, z których pierwszy obejmował prelekcję, z kolei drugą część poświęcono na praktyczne wykorzystanie przedstawionych treści.
Ideą przyświecającą inicjatywie jest rozbudzanie zainteresowania młodych osób zdobywaniem wiedzy oraz rozwijaniem umiejętności z różnych dziedzin. Podobnie, jak w poprzednich wydaniach, cykl spotkań rozpoczęła prelekcja prof. dr. inż. hab. Konrada Eckesa zatytułowana tym razem „Mechanika w życiu codziennym”.
Podczas wykładu inauguracyjnego młodzi studenci dowiedzieli się, że zasady fizyki mogą odpowiedzieć na wiele pytań wziętych z codziennego życia. Wprowadzenie do wykładu obejmowało omówienie przykładów maszyn prostych, jak szczypce, nożyczki, czy też dziadek do orzechów. Uwagę słuchaczy zwrócono również na napęd maszyn, łącznie z jego przeniesieniem bezpośrednim, za pomocą łańcucha lub pasów bez zmiany parametrów, czy też w jednej płaszczyźnie za pomocą łańcucha ze zmianą parametrów, na przykładzie roweru. Mówiono o zamianie ruchu obrotowego na ruch posuwisty, za przykład podając igłę maszyny do szycia oraz zamianie ruchu posuwistego na obrotowy przytaczając przykład zabawkowego bąka i ruchu tłoka w maszynie parowej oraz w silnikach spalinowych. Przytoczono kilka ogólnych informacji z dziedziny mechaniki popartych solidnymi przykładami budowy maszyn z życia codziennego.
W drugiej części spotkania dr Anna Baran i mgr Ireneusz Baran, dwoje wspaniałych fizyków z Instytutu Inżynierii Technicznej zaprezentowało mnóstwo bardzo ciekawych doświadczeń z suchym lodem i ciekłym azotem. To pod ich kontrolą w całkowicie bezpiecznych warunkach balony szeleściły, banan zamienił się w kamień, a róże pękały, z kolei azot lał się strumieniami, natomiast z powietrza skroplono tlen. Dzięki zajęciom przeprowadzonym na tak wysokim poziomie merytorycznego zaawansowania, młodzi odkrywcy skupieni wokół Uniwersytetu Dziecięcego mogli poeksperymentować w bardzo ciekawy i wesoły sposób, przekonując się, że warto poznać zjawiska przemian fazowych na przykładzie doświadczeń fizycznych z niskimi temperaturami.
Autor zdjęć i tekstu mgr Magdalena Bojarska, Rzecznik Prasowy