Karpacka przestrzeń edukacyjna – kadry dla rozwoju pogranicza
przyjemnością informujemy, że Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna uzyskała dofinansowanie projektu pn.: „Karpacka przestrzeń edukacyjna – kadry dla rozwoju pogranicza” nr mikroprojektu: INT/EK/KAR/3/IV/A/0285 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Interreg V-A Polska-Słowacja 2014-2020 na podstawie umowy zawartej pomiędzy PWSTE
w Jarosławiu a Euroregionem Karpackim z siedzibą w Rzeszowie.
Okres realizacji: 01.01.2022 r.-30.09.2022 r.
Dofinansowanie mikroprojektu:
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 31 902,21 €
Budżet państwa: 7 663,20 €
Wkład własny: 2 082,39 €
Razem: 41 647,80 €
Zadania w ramach projektu:
- Prace Zespołu Roboczo-Badawczego
- Analiza porównawcza potencjału kadrowego branży turystycznej pogranicza polsko-słowackiego
z opracowaniem mapy instytucji zajmujących się świadczeniem usług turystycznych na pograniczupolsko-słowackim. - Konferencja i wydanie publikacji z rekomendacjami
- Dostosowanie programu kształcenia na kierunku Hotelarstwo i animacja czasu wolnego do rekomendacji i potrzeb rynku pracy.
Opis projektu:
Potencjał turystyczny pogranicza polsko – słowackiego w Karpatach jest wciąż niewykorzystany w rozwoju gospodarczym. Brak jest profesjonalnych produktów turystycznych, mechanizmów wsparcia rozwoju turystyki, profesjonalnych instytucji zarządzających destynacjami. Powszechnym problemem jest brak odpowiednich kadr na różnych poziomach w instytucjach sektora publicznego, prywatnego i pozarządowego. Nawiązując partnerstwo strony zobowiązały się do współdziałania na rzecz diagnozy i prezentowania rozwiązań głównych problemów kadrowych branży turystycznej obszaru transgranicznego, które pozwolą na opracowanie rekomendacji dla programów nauczania na kierunku Turystyka i animacja czasu wolnego na PWSTE. . Uzasadnienie potrzeby realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia i jego zadań wynika z potrzeby budowy konkurencyjnej, atrakcyjnej oferty rynkowej opartej na znacznym potencjale turystycznym tego regionu. Na terenie pogranicza polsko-słowackiego występują obszary, miejsca i obiekty, które z racji skali ruchu turystycznego mają status atrakcji turystycznych Niestety bardzo dużo z nich zgłasza problemy ze znalezieniem wysoko wykwalifikowanego personelu do obsługi potencjału turystycznego. Konieczne jest dalsze wzmacnianie siły ich oddziaływania na ruch turystyczny, Kluczowe znaczenie przypisuje się zmianom o charakterze jakościowym ( profesjonalna obsługa klienta świadczona przez wysoko wyspecjalizowane kadry), co wpłynie na wyższą satysfakcję z pobytu oraz poprawę turystycznego wizerunku pogranicza. W związku z powyższym bardzo ważną kwestią staje się wspieranie działań na rzecz podnoszenia jakości usług turystycznych min. poprzez edukację turystyczną oraz kształcenie wykwalifikowanej kadry stanowiącej potencjalne zaplecze personalne dla hoteli, pensjonatów, uzdrowisk i innej
infrastruktury turystycznej. Proponowany projekt doprowadzi do głębszego poznania stanu istniejącego- (czynników warunkujących problemy sektora turystycznego ze znalezieniem i zatrudnieniem profesjonalnej kadry do obsługi turystów) oraz częściowej redukcji zjawisk negatywnych ( opracowanie rekomendacji do wdrożenia w programy nauczania dla studentów na kierunku Hotelarstwo i animacja czasu wolnego na PWSTE). Ponadto wypracuje mechanizmy przyszłej współpracy w obszarze wskazanym w niniejszej aplikacji oraz innych. Realizacja projektu pozwoli na wzajemną wymianę w zakresie doświadczeń branży turystycznej pomiędzy partnerami projektu. Wspólny problemem pogranicza: konieczność poznania i zweryfikowania problemów podmiotów zajmujących się obsługa turystów w regionie i ich oczekiwań oraz udzielenie odpowiedzi w postaci utworzenia oferty wsparcia edukacyjnego na miarę zdiagnozowanych potrzeb i problemów. Nauka najnowocześniejszych sposobów obsługi i pozyskania klientów pozwoli na podjęcie pracy przez wyedukowaną młodzież polską na Słowacji i Słowaków w Polsce.
Cel projektu:
Celem projektu jest przeciwdziałanie marginalizacji obszarów pogranicza polsko-słowackiego poprzez dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb przygranicznego rynku pracy i gospodarki opartej na wiedzy. Zrealizowane cele przyczynią się do uatrakcyjnienienia oferty kształcenia i podnoszenie kwalifikacji osób uczestniczących w życiu i kształtowaniu sektora strategicznego dla rozwoju pogranicza polsko-słowackiego jakim jest turystyka Działania zmierzające do realizacji tych celów tj. analiza potrzeb edukacyjnych podstawowych podmiotów rynku turystycznego, przygotowanie na jej podstawie raportu tzw. Karpackiej Edukacyjnej Luki Kompetencyjnej oraz opracowanie propozycji modyfikacji programu nauczania i jej wdrożenie w PWSTE w Jarosławiu przyczynia się do budowy współpracy partnerskiej ukierunkowanej na branżową edukacje zawodu pozwalającą na profesjonalne wykształcenie potencjalnych pracowników branży turystycznej dla pogranicza polsko-słowackiego. Realizacja projektu przyczyni się do wzmocnienia korzystnych procesów i zmian, jakie obecnie
Zachodzą w regionie przygranicznym w zakresie zmniejszania bezrobocia ,poprawie innowacyjności i zwiększeniu konkurencyjności. Współpraca partnerska ukierunkowana jest na realizację branżowej edukacji zawodu pozwalającej na maksymalne wykształcenie profesjonalnych działań potencjalnych pracowników branży turystycznej w regionie. Dla uzyskania przewagi konkurencyjnej regionu pogranicza polsko-słowackiego potrzebne są zmiany w profilach i sposobach kształcenia, szybkie dostosowanie do potrzeb zgłaszanych przez interesariuszy zewnętrznych. Dlatego konieczne jest wsparcie dla prowadzenia interdyscyplinarnych kierunków kształcenia.