Podpisanie umowy na realizację dwóch projektów w ramach Programu „Doskonała Nauka”
Z przyjemnością informujemy, że 26.01.2022 r. Ministerstwo Edukacji i Nauki podpisało z PWSTE w Jarosławiu umowę na realizację dwóch projektów w ramach Programu „Doskonała Nauka”:
- Wydanie monografii „Starzenie się i starość w ujęciu interdyscyplinarnym”- kwota otrzymanego dofinansowania 18 266,85 zł.
- Wydanie monografii „O roli dyrektora szkoły w kształtowaniu twórczych orientacji nauczycieli”- kwota otrzymanego dofinansowania 18 266,85 zł.
Projekty zostały przygotowane przez Dział Pozyskiwania Funduszy.
Głównym celem projektu pn. Wydanie monografii „Starzenie się i starość w ujęciu interdyscyplinarnym”– jest publikacja monografii i wypracowanie nowatorskiego podejścia do jej tematu poprzez działania projektowe. Cele szczegółowe projektu w odniesieniu do zdiagnozowanych problemów scharakteryzowano następująco:
- tworzenie i upowszechnianie modelowych rozwiązań z zakresu nauk społecznych powiązanych oraz integracja środowiska naukowego związanego z naukami społecznymi poprzez pracę interdyscyplinarnych grup roboczych skupionych wokół dyscyplin związanych z nową polityką społeczną, nową pedagogiką społeczną,
- inicjowanie działań aktywizujących różne środowiska w zakresie nauk i praktyk społecznych poprzez wydanie i upublicznienie monografii;
- organizacja systemu informacji o osiągnięciach nauki polskiej z wykorzystaniem Internetu ( platforma internetowa).
Starzenie się i starość są nieuniknionymi, naturalnymi elementami ludzkiego życia. Proces starzenia się może mieć różny przebieg od pozytywnego, w którym fizjologiczne zmiany związane ze starzeniem się organizmu postępują powoli, poprzez zwyczajny przebiegający adekwatnie do postępującego wieku, aż do patologicznego przyśpieszonego wielochorobowością i różnego typu stanami patologicznymi. Niestety starszy wiek często związany jest z wystąpieniem wielochorobowości i niesprawności w różnych aspektach życia, poważnie ograniczających funkcjonowanie osób w podeszłym wieku oraz przyczyniających się do wzrostu zapotrzebowania na świadczenia interdyscyplinarnej opieki.
Zapewnienie aktywnej, godnej starości staje się obecnie dużym wyzwaniem stojącym przed współczesną rodziną, systemem opieki zdrowotnej i społecznej oraz pojedynczym człowiekiem. Mimo, iż proces starzenia się i starość są coraz lepiej poznane to w społeczeństwie funkcjonuje jeszcze dużo stereotypów z nimi związanych. Monografia stanowi próbę wyjścia naprzeciw wyzwaniom jakie stawia starzenie się i starość. Podejmuje ona problematykę zdrowia osób w podeszłym wieku, jakości ich życia oraz sprawowania opieki nad seniorami z niesprawnością.
Głównym celem projektu pn. Wydanie monografii „O roli dyrektora szkoły w kształtowaniu twórczych orientacji nauczycieli” jest wydanie i upublicznienie monografii wypracowującej nowatorskie podejście do jej tematu poprzez działania projektowe. Cele szczegółowe projektu w odniesieniu do zdiagnozowanych problemów scharakteryzowano następująco:
- tworzenie i upowszechnianie modelowych rozwiązań z zakresu nauk społecznych powiązanych oraz integracją środowiska naukowego związanego z naukami społecznymi poprzez pracę interdyscyplinarnych grup roboczych skupionych wokół dyscyplin związanych z nową polityką społeczną, nową pedagogiką społeczną,
- inicjowanie działań aktywizujących różne środowiska w zakresie nauk i praktyk społecznych poprzez wydanie i upublicznienie monografii;
- organizacja systemu informacji o osiągnięciach nauki polskiej z wykorzystaniem Internetu (platforma internetowa).
Cele projektu są dwojakie. Z jednej strony, w odniesieniu do naukowców, silniej wiążąc badania naukowe z praktyką dydaktyczną i edukacyjną, projekt przyczyni się do upublicznienia materiałów zgromadzonych podczas badań, co stwarza możliwość nie tylko zapoznania się z nimi środowisku naukowemu, ale także będzie impulsem do dalszych analiz tego tematu oraz wzbogaci wiedzę zarówno dyrektorów szkół jak i decydentów zatrudnienia w szkolnictwie o to jakie cechy powinien posiadać współczesny nauczyciel, dydaktyk. Z drugiej strony, poprzez promowanie nowatorskich treści i postaw wpłynie na rozwój kultury myślenia o przyszłości i zdolność przyjmowania szerszej perspektywy w planowaniu działań edukacyjnych i dydaktycznych. Pomoże to wykształcić zarówno w sferze nauki, zdolność antycypowania kluczowych trendów, przygotować te środowiska. na nadchodzące zmiany, a także zwiększyć ich zdolności adaptacyjne, co w dalszej perspektywie zaowocuje wzrostem współpracy różnych środowisk.
Monografia stanowi studium teoretyczno-empiryczne poświęcone przywództwu edukacyjnemu dyrektora szkoły i twórczym orientacjom nauczycieli. Jest to projekt badawczy, który nie ogranicza się jedynie do działań eksploracyjnych, ale formułuje wiele rekomendacji praktycznych. Orientacja twórcza nauczycieli stanowi natomiast warunek nowoczesnej edukacji, otwartej i innowacyjnej. Kluczem więc do sukcesu jest dobrze zorganizowana i prowadzona szkoła przez dyrektora, który jest przywódcą edukacyjnym, który posiada wysokie kompetencje społeczne i merytoryczne, przejawia postawy twórcze i innowacyjne, wyróżnia się predyspozycjami natury psychologicznej i autorytetem w środowisku szkolnym. Tym samym zapewnia warunki rozwoju współpracowników i kreowania ich nowatorstwa pedagogicznego. Dlatego podjęte badania i wyniki opisane w monografii są istotne i ważne, ponieważ dotyczą złożonej kwestii związanej z przywódczą rolą dyrektora funkcjonującego w szkole, która w obecnie złożonej sytuacji społecznej , organizacyjnej i materialnej. O ile zawód nauczyciela jest przedmiotem licznych badań i analiz, zarówno teoretycznych, jak i empirycznych, o tyle przywództwo w edukacji doczekało się jedynie analiz teoretycznych i wycinkowych badań empirycznych. Natomiast śladowe są badania dotyczące orientacji nauczycieli. Ważną częścią pracy są zaproponowane rozwiązania doskonalące przywództwo edukacyjne dyrektorów i twórcze orientacje nauczycieli. Rekomendacje dotyczą: kształcenia przyszłych nauczycieli i dyrektorów, funkcjonowania
dyrektora i nauczycieli, ich doskonalenia i dokształcania zawodowego. Zaproponowane postulaty mają na celu poprawę jakości przywództwa edukacyjnego w kierunku inspirowania nauczycieli do twórczych orientacji oraz do inicjowania nowych pomysłów wykorzystywanych w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Powinny trafić wszystkim do decydentów kreujących zmianami w polskiej szkole i do kadry kierowniczej zarządzającej edukacją.
Lista zakwalifikowanych do finansowania wniosków znajduje się TUTAJ.