Kolejne zajęcia w ramach Uniwersytetu Dzieci
W sobotę, 18 grudnia odbyły się kolejne zajęcia w ramach Uniwersytetu Dzieci „Przez ciernie do gwiazd”. Dzieci z grupy wiekowej 7-8 lat wraz z rodzicami wzięły udział w zajęciach Zadania 4 Platforma międzypokoleniowa z zajęciami integracyjnymi pt. Zabawy matematyczne w szkole i domu, które poprowadziła dr Agata Kolasa-Skiba, adiunkt Instytutu Humanistycznego PWSTE oraz Dyrektor Przedszkola Miejskiego nr 9 w Jarosławiu.
Celem zajęć było uczestnictwo rodziców i dzieci w grach, zabawach i eksperymentach do ćwiczenia umiejętności matematycznych, rozwijania logicznego myślenia, algorytmizacji procesów myślowych, tworzenia strategii rozwiązywania problemów. Działania pozwoliły także na holistyczne spojrzenie na treści realizowane na lekcjach matematyki zgodnie z wymaganiami zapisanymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego z matematyki i języka polskiego.
Dzieci miały okazję nabyć umiejętności:
- tworzenia warunków do budowania i ujawniania indywidualnych strategii intelektualnych przydatnych w procesie uczenia się matematyki;
- wyszukiwania potrzebnych informacji i ich wykorzystywania w procesie rozwiązywania zadania czy problemu;
- budowania w procesie kształcenia sytuacji problemowych i pobudzania aktywności intelektualnej uczniów;
- modelowania matematycznego, w szczególności badania matematyki z pomocą różnych reprezentacji i modeli;
- kompetencje społeczne: dobierania i stosowania w procesie kształcenia pomocy dydaktycznych; motywowania dzieci do uczenia się matematyki. Rodzice natomiast nabyli kompetencje społeczno-wychowawcze.
Dzieci z grupy wiekowej 9-11 lat również uczestniczyły wraz z rodzicami w zajęciach Zadania 4 Platforma międzypokoleniowa z zajęciami integracyjnymi pt. Sztuka wychowania i rozwój osobisty dziecka, które poprowadziła dla nich dr Katarzyna Król, adiunkt Instytutu Humanistycznego PWSTE.
Celem zajęć było przekazanie wiedzy na temat roli wychowania w kontekście własnego rozwoju: indywidualnych predyspozycji i zdolności oraz rozwijanie umiejętności wykorzystywania własnych talentów w celu osiągania sukcesu.
Program zajęć obejmował następujące zagadnienia:
- Poznajmy się! Przedstawienie się i Wordwall: „Co nas rozwija?”
- Zawarcie kontraktu i ustalenie zasad
- Co to jest wychowanie i rozwój osobisty?
- Matylda i jej opowieść „Historia Wiernej”
- Qiuz z Kahoot! (dotyczący relacji w baśniach i bajkach)
- Co jest potrzebne, by być szczęśliwym?
- Historia Skarpetki o bohaterstwie
- Rysunek Dzieci – „Jestem superbohaterem”
- Tańce.
Efektem zajęć było: nabycie wiedzy związanej z potrzebą rozwoju osobistego, innowacyjności i przedsiębiorczości w kontekście własnych mocnych stron dzieci i rodziców oraz nabycie kompetencji społeczno-wychowawczych przez rodziców związanych z rozpoznawaniem predyspozycji, zainteresowań i zdolności własnych dzieci; nabycie umiejętności rozumienia, krytycznego myślenia oraz rozwiązywania problemów w kontekście przedstawionych historii bohaterów: Matyldy, Wiernej i Skarpetki, która została superbohaterem; rozwijanie kreatywności w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii
Uczestnicy projektu z grupy wiekowej 12-15 lat wzięli udział w zajęciach pt. Podstawy programowania, które dla nich przygotowali adiunkci Instytutu Inżynierii Technicznej: dr inż. Przemysław Hawro i dr Robert Pękala.
Celem zajęć było zapoznanie słuchaczy z formalną definicją algorytmu oraz metodami zapisu; wdrożenie bardzo prostych algorytmów w środowisku programistycznym języka C++, a co za tym idzie – poznanie elementarnych podstaw programowania w tym języku. Kontynuacja zajęć z tej tematyki odbędzie się w styczniu 2022r.
Kolejne zajęcia w trzech grupach wiekowych zostały zaplanowane 15.01.2022 r.