Warsztaty „Bądź bohaterem we własnym domu”
20 listopada 2021 r. w PWSTE w Jarosławiu odbyło się kolejne spotkanie w ramach Uniwersytetu Dzieci „Przez ciernie do gwiazd”, które było pełne naukowych inspiracji i super zabawy. Dzieci z grupy wiekowej 7-8 lat kontynuowały zajęcia na warsztatach prowadzonych rzez Panią dr inż. Katarzynę Kucab-Bąk Bądź bohaterem we własnym domu. Na zajęciach dzieci podjęły próbę określenia: bohatera domu, potrzeb domowników, potrzeb domu, własnych potrzeb. Starały się zauważać w swoim otoczeniu elementy zachowania bohaterskiego i nie bohaterskiego oraz określały zachowania bohaterskie jako godne naśladowania i uczyły się poprawiać zachowanie własne.
Uwieńczeniem zajęć było zaprojektowanie zabawki-robota z wykorzystaniem historyjki użytkownika oraz wykonanie go według założeń opartych na zwinnym zarządzaniu z uwzględnieniem kaskad, iteracji, przyrostu, timboxu, techniki MoSCoW oraz techniki zadowolony-smutny-zły. Wszystkie zaplanowane działania miały zrealizować cel: Odkryj siebie jako bohatera własnego domu.
Uczestnicy z grupy wiekowej 9-11 wzięli udział w zajęciach przygotowanych przez Pana prof. dr hab. Konrada Eckesa Prąd elektryczny z wiatru i płynącej wody oraz w warsztatach pod „naukowym okiem” Pani dr Anny Baran i Pana mgr. Ireneusza Barana.
Najważniejsze informacje z zajęć godne zapamiętania:
1. Prąd elektryczny wytwarzają urządzenia zwane prądnicami lub generatorami.
2. Żeby wytworzyć prąd elektryczny musi działać siła powodująca obrót wirnika prądnicy (generatora).
3. Taką siłę można pozyskać z ruchu turbiny wiatraka lub turbiny napędzanej przepływającą wodą.
4. Turbina wodna jest bardziej sprawna niż koło łopatkowe, gdyż wtedy cała masa wody wytwarza siłę obrotową.
5. Aby zwiększyć siłę i prędkość obrotu trzeba spiętrzyć wodę – zbudować jaz lub zaporę wodną.
6. Zużycie prądu elektrycznego w ciągu doby jest bardzo zróżnicowane, pobór prądu w ciągu dnia, zwłaszcza wieczorem jest większy niż w godzinach nocnych.
7. Przechowywanie prądu elektrycznego jest trudne, najlepszą stosowaną metodą przemysłową jest pompowanie wody do olbrzymich zbiorników położonych wysoko, woda spływająca może dostarczyć energii elektrycznej w czasie największego zapotrzebowania.
8. Energia z wiatru i z wody jest energią czystą ekologicznie – nie zanieczyszcza środowiska.
9. Siłownie wiatrowe wytwarzają hałas i rozbłyski z odbitego światła słonecznego. W zimie pokrywają się warstwą lodu i na skutek obrotu – okruchy lodu rozsypują się w otoczeniu wiatraka i stwarzają zagrożenie. Siłownie wiatrowe stanowią przeszkody dla transportu lotniczego (sanitarnego) oraz przeszkody dla przelatujących ptaków. Wiatraki są elementem krajobrazu – tworzą jego piękno lub jego degradację.
10. Zapory wodne piętrzą jeziora, które mogą być wykorzystywane nie tylko do dostarczania energii elektrycznej, lecz także do ochrony przed powodziami i dla celów rekreacyjnych. Jeziora tworzą piękno krajobrazu, chociaż wahania wody mogą czynić brzegi jeziora niedostępne.
Młodzież z grupy wiekowej 12-15 lat kontynuowała ćwiczenia warsztatowe z przedmiotu Praktyka zarzadzania projektami. Zarządzanie projektem to dziedzina zarządzania zajmująca się efektywnym osiąganiem celów projektów przy jednoczesnej neutralizacji wpływu istniejących ograniczeń i ryzyka, jak również jest dziedziną zajmującą się budowaniem motywacji zespołu projektowego i właściwą komunikacją pomiędzy uczestnikami projektu. Jedną ze składowych zarządzania projektem jest praktyczna wiedza o eliminowaniu ryzyka porażki na poziomie całego cyklu życia projektu. Ryzyko w projekcie bierze się głównie z niemożliwości wyeliminowania niepewności związanej z przyszłymi wydarzeniami na każdym etapie projektu wynikającej z dynamiki komunikacji pomiędzy uczestnikami, zmiennej wydajności zespołów projektowych, błędnego planowania oraz czynników otoczenia zewnętrznego.
Na zajęciach pod kierunkiem Pana dra Andrzeja Olaka i Pana dra Dariusza Kłaka uczestnicy zgłębiali wiedzę jak planować, harmonogramować, realizować, kontrolować i rozliczać zadania składające się na realizację celów projektu.
Drugim warsztatem, w którym wzięli udział uczestnicy grupy 12-15 była Fizyka w sporcie, który z wielką pasją poprowadził prof. dr hab. Konrad Eckes. Natomiast ćwiczenia z tego przedmiotu przygotowała dla uczestników Pani dr Anna Baran i Pan mgr Ireneusz Baran.
Na zajęciach uczestnicy próbowali znaleźć odpowiedz na następujące pytania:
– dlaczego łatwiej jest jechać na rowerze z góry, a trudniej jest jechać pod górę?
– dlaczego jazda na rowerze może być szybsza niż bieg człowieka?
– dlaczego krok ludzki jest szybszy niż pływanie?
– dlaczego pokonując zakręt na rowerze musimy pochylić rower w kierunku skręcania?
– dlaczego możemy jeździć na sankach lub na łyżwach tylko na śniegu i na lodzie?
– dlaczego herbata stygnie w domu w czasie kolacji, a w termosie na mrozie utrzymuje temperaturę nawet kilka godzin?
Oprócz inspiracji naukowych uczestnicy w tym dniu świetnie bawili się na wystawie objazdowej Centrum Nauki Koperni Umysł Przyłapany, którą można obejrzeć do 11.12.2021r. od poniedziałku do piątku w godz. 9:00-14:00 oraz w sobotę 4.12.2021r. i 11.12.2021r. w godz. od 10:00-13:00.
Kolejne zajęcia zaplanowano już 4.12.2021 r.