Podsumowanie projektu „Uczelnie szkołom – o finansach z NBP”
Uczelnie wyższe pełnią ważną funkcję popularyzacji nauki poprzez współpracę z szeroko rozumianym otoczeniem gospodarczym. Projekt „Uczelnie Szkołom – o finansach z NBP” realizowany przez Państwową Wyższą Szkołę Techniczno–Ekonomiczną w Jarosławiu jest przykładem projektu, w którym kluczową rolę odegrała współpraca uczelni ze szkołami podstawowymi i ponadpodstawowymi. Tematyka ekonomiczna projektu skierowana do 600 uczestników w 19 szkołach powiatu jarosławskiego, wpłynęła na wzrost wiedzy z zakresu zarządzania własnymi pieniędzmi, bezpieczeństwa finansowego transakcji, przedsiębiorczości i kształtowania kariery zawodowej. Poza walorami edukacyjnymi tematów poruszanych podczas warsztatów, wyjątkowe praktyczne znaczenie dla uczestników projektu, miała tematyka kształtowania kariery zawodowej. To właśnie podczas realizacji modułu III na warsztatach, trenerzy poruszali zagadnienia wykształcenia i poziomu wynagrodzeń w różnych zawodach. Na rynku pracy pracodawcy oczekują od pracowników różnych umiejętności i kompetencji. Wybierając ścieżkę kariery w wielu zawodach wykształcenie jest kluczowe. Jednak coraz częściej przy zatrudnianiu pracowników, wysoką rolę pełnią umiejętności praktyczne. Na przykładach listy TOP 10 najlepiej zarabiających zawodów w Polsce, uczniowie mieli możliwość weryfikacji swoich postaw oraz wiedzy na ten temat. Uczestnicy projektu, uczniowie klas 8 szkół podstawowych pozyskali wiedzę w jakim kierunku wybrać dalszą ścieżkę kształcenia, by zdobyć wymarzony zawód, a uczniowie szkół ponadpodstawowych mogli ocenić, w jakiej roli odnajdą się na rynku pracy – pracownika na etacie czy samozatrudnienia we własnej firmie. Oczywiście, obydwie ścieżki kariery zawodowej mają swoje zalety, ale także wady.
Poza warsztatami edukacyjnymi, pozostałe działania w projekcie były wybierane przez szkoły. Konkurs ekonomiczny pod hasłem „Przyszłość zaczyna się teraz”, zrealizowany w formie nagrania multimedialnego przez uczestników, pokazał wagę i znaczenie tematyki zarządzania własnymi pieniędzmi oraz sposobów na przedsiębiorczość i karierę zawodową. Były to dwa tematy najczęściej wybierane przez uczestników konkursu. Symulacje biznesowe Własna Firma okazały się bardzo ciekawe dla uczestników, którzy w roli właścicieli zakładali i podejmowali decyzje biznesowe. Tematyka wykładów otwartych, z kolei prowadzona przez specjalistów z tematyki finansów osobistych, spotkała się z również z dużym zainteresowaniem uczestników projektu. Wykłady biznesowe „12 kroków do własnej firmy” dały podstawy do pozyskania niezbędnej wiedzy do założenia własnej firmy, zaczynając od pomysłu na firmę po biznesplan.
Z punktu widzenia organizatora i realizatora projektu, przyszło nam realizować projekt w trudnych okolicznościach – przełom I/ II kwartału 2020 r.- zamknięcia placówek edukacyjnych z powodu pandemii, potem w IV kwartale 2020 r. – nauki zdalnej uczniów. Dużą część warsztatów zrealizowaliśmy tradycyjnie w szkołach. Pomimo zdalnej edukacji udało się zrealizować wszystkie zaplanowane działania. Jesteśmy przekonani, że projekt spełnił planowane założenia i cele, a jego walory edukacyjne wpisały się w potrzeby młodych osób na poziomie szkoły podstawowej oraz ponadpodstawowej.
Dziękuję wszystkim Dyrektorom szkół oraz koordynatorom za współpracę.
Z wyrazami szacunku,
dr Anna Miarecka,
koordynator projektu,
Instytut Ekonomii i Zarządzania, PWSTE w Jarosławiu
Do pobrania: