Wycieczka do Warszawy
W dniach 7-9 listopada 2019r. uczestnicy Uniwersytetu Dzieci „Przez ciernie do gwiazd” wzięli udział w wycieczce edukacyjno-naukowej do Warszawy.
Podczas pierwszego dnia wyjazdu, dzieci uczestniczyły w warsztatach edukacyjnych zorganizowanych na Wydziale fizyki Politechniki Warszawskiej, a także zwiedzili Gmach Główny Dużą Aulę oraz Bibliotekę Uczelni. Następnie wycieczka udała się do Centrum pieniądza Narodowego Banku Polskiego.
Dzieci z dwóch grup wiekowych wzięły udział w dwóch warsztatach:
- Grupa wiekowa 7-8 lat – Orzeł czy reszka, gdzie zwierzak mieszka?
Zajęcia były poświęcone monetom – ich historii, budowie, rodzajom. Rozwiązując zagadki, dzieci podążały tropem zwierząt widniejących na monetach z całego świata. Uczestnicy dowiedzieli się, dlaczego niektóre państwa umieszczają na swoich monetach wizerunki zwierząt, i jednocześnie poznali proces projektowania i produkcji monet.
Uczestnicy zwiedzili następujące sale: Twórca pieniądza i produkcja pieniądza, Antyk – średniowiecze – nowożytność, Gabinet numizmatyka, Skarbiec. Zajęcia trwały około 90 min.
- Grupa wiekowa 9-11 lat – Był sobie pieniądz
W czasie zajęć uczniowie poznali etapy rozwoju pieniądza – od pojawienia się pierwszych płacideł, przez wynalezienie monet do powstania pierwszych banknotów. Dowiedzieli się także, jak Narodowy Bank Polski dba o wartość polskiego pieniądza.
Uczestnicy zwiedzili sale: Antyk – średniowiecze – nowożytność, Systemy pieniężne, Ulica Bankowa, Bank centralny, Skarbiec. Warsztaty trwały około 90 min.
Najstarsza grupa wycieczkowiczów (12-15 lat) udała się do Pałacu Kultury i Nauki, gdzie przewodnik opowiedział o powstaniu Pałacu i jego historii. Młodzież została oprowadzona po najpiękniejszych zakątkach Pałacu. Pałac to najwyższy i najbardziej rozpoznawalny budynek w Warszawie. Widać go z niemal każdego miejsca w stolicy. Powstał w 1955 roku z inicjatywy Józefa Stalina jako „dar narodu radzieckiego dla Polaków”. Wybudowany przez rosyjskich robotników przez długi czas był uznawany za reprezentację socjalistycznej władzy i dumę Polski Ludowej – to w nim odbywały się m.in. zjazdy Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. Od samego początku w jego monumentalnych wnętrzach odbywały się liczne koncerty, wystawy, targi i pokazy. Obecnie w pałacu działają m.in. teatry, kino, muzea.
Drugiego dnia wycieczki wszyscy uczestnicy wzięli udział w zajęciach Centrum Nauki Kopernik – odwiedzili wystawy, laboratoria biologiczne i chemiczne. W Planetarium uczestnicy obejrzeli godzinny pokaz Jesteśmy kosmitami 3D.
Następnymi punktani podróży były: warszawska Starówka, pomnik Małego Powstańca oraz Zamek Królewski.
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum to jedna z najważniejszych akcji zabytkowych umożliwiająca obejrzenie muzealnych zbiorów. Celem wizyty była edukacja kulturalna, zwiększenie dostępności do narodowych instytucji kultury oraz wzrost uczestnictwa w kulturze, zwłaszcza ze strony dzieci, młodzieży.
Dzień trzeci uczestnicy spędzili w Ogrodzie Botanicznym w Powsinie PAN oraz w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
Ogród Botaniczny w Powsinie PAN Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej. Przy okazji zwiedzania dzieci wzięły udział w warsztatach:
- Kwiaty i ich zapylacze. Dzieci nauczyły się procesu zapylania kwiatów przez owady.
- Różnorodność świata roślin. Zajęcia pokazały bogactwo form i strategii życiowych różnych przedstawicieli królestwa roślin. Dzieci dowiedziały się : Który gatunek jest największy? Który posiada największe kwiaty? Który żyje najdłużej? Jak rośliny polują na owady? Która utrzymuje swoją własną armię najemników? Na te pytania uczniowie poznają odpowiedzi na tych zajęciach.
Następnie grupa udała się do Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, gdzie wycieczkowicze odwiedzili ogrody Pałacowe- Park, uczestniczyli w warsztatach Królewski żywioł – kultura i natura w rezydencji wilanowskiej oraz zwiedzili komnaty pałacowe.