Październikowe zajęcia w ramach Uniwersytetu Dzieci
W październiku w ramach Uniwersytetu Dzieci „Przez ciernie do gwiazd” najmłodsi studenci wzięli udział w trzech spotkaniach. Dla wszystkich trzech grup wiekowych przygotowano ciekawe i angażujące wykłady.
Zajęcia I – 5 października
Dzieci z grupy wiekowej 7-8 lat kontynuowały zajęcia w ramach Platformy międzypokoleniowej Bądź bohaterem we własnym domu. Zajęcia poprowadziła dr inż. Katarzyna Kucab-Bąk, pracownik Instytutu Ekonomii i Zarządzania. Dzieci wspólnie z rodzicami miały wykonać projekt zabawki z zaprezentowanych przez prowadzącą materiałów.
Zajęcia Jakość żywności, czyli wiem co jem zostały przygotowane dla grupy 9-11 lat. Dzieci nabyły wiedze związana z jakością żywności i żywienia oraz racjonalnego odżywiania się. Uczestnicy poznali metody oceny sensorycznej wybranych produktów za pomocą zmysłów, ocenili jakość żywności metodą organoleptyczną produktów za pomocą zmysłów poprzez rozróżnienie wyglądu, konsystencji , zapachu i smakowitości. Zajęcia poprowadzili pracownicy Instytutu Ekonomii i Zarządzania – prof. ucz. dr hab. Stanisław Popek oraz dr Lucyna Szczygieł.
W ramach zajęć Wykorzystanie w nauce pracy na mapie dzieci w wieku 12-15 lat miały odszukać znaki z Instrukcji K-1 na mapie zasadniczej. Uczestnicy otrzymali kaski, kamizelki oraz szkicowniki geodezyjne. Kolejnym zadaniem było wykonanie szkiców polowych na podkładzie mapy ewidencyjnej gruntów i budynków. Zajęcia poprowadzili pracownicy Instytutu Inżynierii Technicznej – dr inż. Marek Banaś, dr inż. Monika Balawejder oraz dr inż. Katarzyna Matkowska.
Zajęcia II – 12 października
Grupa 7-8 lat odbyła zajęcia w ramach Platformy międzypokoleniowej z zajęciami integracyjnymi. Tematem zajęć była Sztuka a czas. Dzieci wspólnie z rodzicami przypomniały sobie szczęśliwy moment w swoim życiu , który zasługiwał na utrwalenie. Następnie pary rodziców z dziećmi uwieczniły ten moment na papierze. Zajęcia poprowadziła mgr Teresa Ulma, wicedyrektor Zespół Szkół Plastycznych im. Stanisława Wyspiańskiego w Jarosławiu.
Dla grupy wiekowej 9-11 lat przygotowano zajęcia w ramach tematu Mechanika w życiu codziennym – maszyny wokół nas. Zajęcia poprowadzili pracownicy Instytutu Inżynierii Technicznej prof. dr hab. Konrad Eckes, dr Anna Baran, mgr Ireneusz Baran. Opis zajęć:
- Maszyny proste – szczypce, nożyczki, dziadek do orzechów, żuraw przy studni wiejskiej
- Napęd maszyn – przeniesienie napędu bezpośrednie – żarna do mielenia, kołowrót w studni wiejskiej, wielkie koło w dawnym rowerze, maszynka do strugania ołówków, krążek na placu budowy małego domu do transportu materiałów na wyższy poziom
- Przeniesienie napędu za pomocą łańcucha lub pasów (bez zmiany parametrów) – podnoszenie flagi obozu harcerskiego na maszt za pomocą linki napiętej na dwóch krążkach
- Przeniesienie napędu w jednej płaszczyźnie za pomocą łańcucha ze zmianą parametrów – między innymi na przykładzie roweru
- Przeniesienie napędu za pomocą kół zębatych w jednej płaszczyźnie
- Przeniesienie napędu za pomocą kół zębatych w jednej płaszczyźnie, z zachowaniem kierunku obrotu – mechanizm kół satelitarnych
- Przeniesienie napędu za pomocą kół zębatych w płaszczyznach prostopadłych do siebie – wiertarka ręczna
- Przeniesienie napędu tylko w jednym kierunku (z blokowaniem) – klucz szwedzki, maszynki do naciągu strun gitary
- Zamiana ruchu obrotowego na ruch posuwisty – igła maszyny do szycia, maszynka do strzyżenia, maszyna do obcinania żywopłotu
- Zamiana ruch posuwistego na obrotowy – bąk (zabawka dla najmłodszych), ruch tłoka w maszynie parowej i w silnikach spalinowych
- Kilka ogólnych informacji z dziedziny mechaniki (z przykładami) – gwint jako równia pochyła na walcu, zamiana tarcia posuwistego na potoczyste w łożyskach, obróbka mechaniczna przez skrawanie (między innymi piła do drewna), obróbka mechaniczna przez toczenie, czyli jak wykonać figurki do gry w szachy (także analogia – koło garncarskie).
Dzieci w wieku 12-15 lat kontynuowały zajęcia ćwiczeniowe w terenie pod nazwą Wykorzystanie w nauce pracy na mapie.
Zajęcia II – 26 października
Dzieci z najmłodszej grupy 7-8 lat kontynuowały zajęcia Ekonomia ma wielkie oczy. Zajęcia poprowadziła dr inż. Katarzyna Kucab-Bąk i dr Tatiana Kożak-Siara, pracownicy Instytutu Ekonomii i Zarządzania.
Grupa 9-11 lat odbyła zajęcia Sztuka a prawda w ramach Platformy międzypokoleniowej z zajęciami integracyjnymi. Zajęcia poprowadziła mgr Teresa Ulma, wicedyrektor Zespół Szkół Plastycznych im. Stanisława Wyspiańskiego w Jarosławiu. Celem zajęć było wspólne ustalenie co jest prawdziwe i co rodzice z dziećmi chcieliby wspólnie zrobić. Następnie pary wykonywały elementy ceramiczne oraz dekorowały według własnego uznania.
Grupa najstarszych dzieci wzięła udział w bardzo ciekawych zajęciach Po śladach do sprawcy. Celem zajęć było poznanie zagadnień kryminologii i kryminalistyki, wykorzystanie osiągnięć kryminologii i kryminalistyki, nabycie umiejętności z zakresu techniki kryminalistycznej związanej z pracą na miejscach zdarzeń, zabezpieczenie materiałów porównawczych różnego typu. Zajęcia poprowadzili pracownicy Instytutu Ekonomii i Zarządzania – mgr Grzegorz Malinowski i mgr Grzegorz Torbiczuk.