Relacja z cyklu certyfikowanych szkoleń
W dniu 23 maja 2019 r. w Instytucie Humanistycznym, nauczyciele Zakładu Pedagogiki przeprowadzili płatne szkolenie uwzględniające kierunki realizacji polityki oświatowej na rok szkolny 2018/2019. Skierowane ono było do nauczycieli, studentów, a także osób ze środowiska lokalnego. Spotkanie obejmowało trzy bloki tematyczne, umożliwiając tym samym, uzyskanie przez uczestników trzech certyfikatów.
Tematyka szkolenia obejmowała:
- Warsztaty dotyczące kształtowania umiejętności społecznych u dzieci z trudnościami wychowawczymi – „Kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci z trudnościami wychowawczymi. Metody i narzędzia”, poprowadzone przez dr Barbarę Czubę. Był to kurs merytorycznie przygotowany do nauczycieli, terapeutów oraz szkolnych wychowawców. Podczas kursu uczestnicy zapoznali się z gotowymi do wykorzystania na lekcjach metodami, narzędziami wychowawczymi oraz ćwiczeniami dla dzieci. Celem kursu było również zapoznanie się z technikami nabywania podstawowych umiejętności społecznych przez dzieci i młodzież (czas trwania: 60 minut).
- Warsztaty z zakresu komunikacji interpersonalnej – „Komunikacja bez przegranych – świadoma i aktywna komunikacja interpersonalna”, poprowadzone przez dr Joannę Inglot-Kulas. Ludzie starają się poprawić jakość porozumiewania się, stosując różne metody i narzędzia usprawniające nawiązywanie relacji i efektywność nauczania. Podejmowane na szkoleniu zagadnienia to główne wyznaczniki komunikacji interpersonalnej w praktycznym działaniu, bariery utrudniające porozumiewanie się, a także aktywne słuchanie stanowiące klucz do konstruktywnego zrozumienia innych osób w procesie komunikacyjnym (czas trwania: 60 minut).
- Warsztaty podejmujące problematykę programowania – „Programowanie w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej”, poprowadzone przez dr Katarzynę Król. Szkolenie miało na celu przygotowanie uczestników do wdrażania na swoich zajęciach podstaw programowania z wykorzystaniem innowacyjnych narzędzi. Uczestnicy dowiedzieli się, jak rozpocząć przygodę z programowaniem i wykorzystać naturalne potrzeby oraz predyspozycje dzieci, tj. ich aktywność ruchową, dążenie do skutecznej komunikacji w grupie i naturalne pragnienie korzystania z nowoczesnych rozwiązań technologicznych (czas trwania: 60 minut).
W szkoleniu uwzględnione zostały treści dotyczące rozwijania wybranych kompetencji kluczowych, zgodnie z zaleceniami Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2018/C 189/01).
Uczestnicy po odbyciu szkolenia wyrazili swoje zadowolenie, a także zadeklarowali chęć udziału w kolejnych takich inicjatywach przygotowanych przez Zakład Pedagogiki.
Zdjęcia: mgr Magdalena Bojarska, Rzecznik Prasowy PWSTE w Jarosławiu