Relacja z zajęć
W dniu 13 kwietnia 2019 roku odbyły się zajęcia w ramach zadania 4. Platforma międzypokoleniowa z zajęciami integracyjnymi.
Zajęcia odbyły się w trzech grupach wiekowych, w których uczestnikami były dzieci z rodzicami.
1 grupa 7-8 lat – Bądź bohaterem we własnym domu. Zajęcia poprowadziła dr inż. Katarzyna Kucab-Bąk z Instytutu Ekonomii i Zarządzania.
W ramach zajęć prowadząca wprowadziła pojęcie bohatera domu, potrzeb domowników, potrzeb domu, własnych potrzeb. Przybliżyła przykłady zachowań bohaterskich. Dzieci i rodzice mieli możliwość sprawdzenia własnej komunikacji podczas wspólnie spędzonego czasu na grach i zabawach.
2 grupa 9-11 lat – Sztuka wychowania i rozwój osobisty dziecka. Zajęcia poprowadziła prof. dr hab. Ewa Swoboda.
Podstawowe zagadnienie poruszane podczas zajęć skupiły się wokół problemu „wspomaganie dziecka w rozwijaniu jego uzdolnień matematycznych”. Spotkanie składało się z dwóch zasadniczych części. W pierwszej znalazły się pewne odwołania do teoretycznych podstaw kształtowania pojęć matematycznych. Uczestnicy spotkania mieli okazję poznać przykłady zaskakujących dziecięcych rozumowań, skonfrontować swoje sposoby rozumowań matematycznych (rodzice i dzieci), zobaczyć, na ile się one różnią. Dało to szansę rodzicom na wgląd w specyfikę dziecięcych rozumowań, będących podstawą do dalszego rozwoju. W dalszej części zajęć rodzice i dzieci uczestniczyli wspólnie w zajęciach praktycznych. Były to różne gry planszowe, łamigłówki, mające wspierać matematyczne kompetencje dzieci, pokazujące również rodzicom, że nowe dla nich sytuacje o podłożu matematycznym, wcale nie muszą być łatwe, mimo – że nawiązują do elementarnej wiedzy matematycznej. Zajęcia były wspierane prezentacją multimedialną. Wykorzystane będą m. innymi gry: „Digit”, „Łap prosiaka”, „Pędzące jeże”, „Super Farmer”.
3 grupa 12-15 lat – Efektywna edukacja. Zajęcia poprowadził mgr Agnieszka Kamińska, pracownik Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej w Jarosławiu.
Zajęcia miały na celu:
- rozwijanie wiedzy o sobie i wpływu emocji na osiągnięcia szkolne i realizację celów,
- wzmacnianie wpływu rodziców na prawidłowe postawy dziecka wobec wyzwań edukacyjnych i rozwojowych,
- rozwijanie umiejętności efektywnego uczenia się i radzenia sobie ze stresem.
Plan warsztatów zakładał m.in. budowanie otwartości i motywowanie do aktywności w pracy grupowej, pracę w grupach oraz zagadnienie „Jak sobie radze ze stresem”.