Zajęcia Uniwersytetu Dziecięcego – 14 stycznia
14 stycznia studenci Uniwersytetu Dziecięcego funkcjonującego w PWSTE w Jarosławiu spotkali się na ostatnich w semestrze zimowym roku akademickiego 2016/2017 zajęciach zorganizowanych przez Instytut Ekonomii i Zarządzania. Poza wpisem do indeksu słuchacze otrzymali z rąk prowadzących spotkanie oraz koordynującej inicjatywę Prorektor ds. Dydaktycznych, doc. dr Doroty Dejniak – dyplom uczestnictwa w zajęciach.
Na zajęciach zatytułowanych „Czy potrafisz komunikować się z innymi?” z młodymi słuchaczami spotkali się dr Dariusz Kłak oraz mgr Wojciech Chrobak, wykładowcy naszej Uczelni.
Celem wykładu było zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi komunikowania się. Na wstępie zwrócono uwagę na znaczenie pojęcia „komunikacja” oraz niezbędne elementy w komunikowaniu się. Następnie wspólnie z młodymi słuchaczami podjęto próbę analizy narzędzi służących do komunikowania się na przestrzeni wieków, po czym skoncentrowano się na zasadach dobrej komunikacji. Studentki z kierunków Zarządzanie oraz Pedagogika zaprezentowały scenkę przedstawiającą komunikację werbalną i niewerbalną.
Pierwsza zabawa części warsztatowej miała na celu budowanie otwartości i umiejętności pozytywnego myślenia. Na początku każdy z uczestników zabawy, zarówno dzieci, studentki jak i nauczyciele akademiccy, mieli za zadanie przedstawić się i opisać co lubią najbardziej. Zabawa pomogła rozluźnić atmosferę i poznać się nawzajem.
W drugiej zabawie 12-stoosobowa grupa dzieci stała w okręgu i rzucała do siebie piłką. Rzucając piłkę musieli informować używając cech charakterystycznych danej osoby do kogo będą ją rzucać, np. rzucam piłkę do koleżanki, która nosi okulary. Do zabawy włączały się pozostałe dzieci, które miały mówić osobie, która trzymała piłkę, do kogo ma ją rzucić. Celem zabawy była współpraca i nadawanie oraz odbieranie pozytywnych komunikatów.
Trzecia zabawa miała za zadanie pokazać dzieciom jak się tworzy plotka. Początkowo zostały wybrane 3 osoby, zaś pozostałe dzieci z trzema studentkami wyszły na korytarz. Trójka dziewczynek miała przeczytać i zapamiętać jak najwięcej informacji z podanej im na kartce historii o urodzinach 10-letniej Małgosi. Następnie zostały poproszone kolejne 3 osoby z korytarza, a dziewczynki musiały opowiedzieć przybyłym dzieciom co zapamiętały z opowiadania. Dzieci podczas tej zabawy musiały współpracować ze sobą i kontaktować się. W taki sposób wszystkie dzieci wysłuchały opowieści. Na koniec ostatnia grupa dzieci opowiedziała historię, która została porównana z jej pierwotną wersją. Po porównaniu studentka wyjaśniła dzieciom co to jest plotka i jak się ją tworzy.
Do ostatniej zabawy została wybrana 6-osobowa grupa dzieci. Pięć krzesełek zostało ustawionych w kręgu oparciami do środka. Jedna osoba stała w środku okręgu, reszta siedziała na krzesełkach. Osoba stojąca w środku miała za zadanie wypowiedzieć sformułowanie: „wszyscy którzy….” i skończyć je w wybrany przez siebie sposób, np. wszyscy którzy mają niebieskie oczy wstają. Następnie dzieci, które utożsamiały się z danym stwierdzeniem musiały wstać i zająć inne wolne miejsce. Dziecko, które nie zdążyło usiąść, prowadziło dalej zabawę. Zabawa trwała około 5 minut, następnie dokonano 4 zmian, aby wszystkie dzieci mogły wziąć w niej udział. Zabawa pozwalała na lepsze poznanie się uczestników, ukazanie wspólnych cech i poćwiczenie refleksu.
Na koniec zabaw dzieci dostały słodycze oraz zostały im wręczone dyplomy, indeksy oraz słodkie upominki.